Gå til innhold
Arkivverket

[#58076] leter etter slekt av (Gustav) Harald Mathisen fra Småland


Gjest tor henry mølstre
 Del

Recommended Posts

Gjest tor henry mølstre

Jeg leter etter min morfars slekt i Sverige.(Gustav )Harald Mathisen som skal være født i Småland 5.02.1889. Jeg vet at han er gravlagt i Skafså , Telemark 01.05.1967. Ellers vet jeg ingenting om han. Er der noen som kan hjelpe meg. Har hørt at der skal være slekt rundt Gøteborg. Tor Henry M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeiDette var desverre ikke mye info å komme videre på. Så lenge du vet når og hvor han er gravlagt, så ville jeg ha spurt hos kirkevergen der. Kan være at de da har noe i papirene om hvor han er født. Det ville ha hjulpet veldig, og mulighetene til å finne han ville blitt mye større.Får du greie på noe, så kan du jo legge ut infoen her, så bør det være muligheter.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor henry mølstre

Min bror har vært oppe i Telemark og snakka med dem, men fikk ikke vite mer. Jeg har lagt et innlegg på din side også.Det sies at han skulle ha reist fra Sverige for å slippe militærtenesten.Han skal ha stor slekt rundt Gøteborg. tor Henry Mølstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Er det familie i Telemark eller kirkekontoret din bror snakket med da ?Småland - jeg er usikker i farten på hvilke län det da er snakk om. Noen som vet ?Skal se om det kan være mulig å komme noe nærmere. Er ikke kirkekontoret et sted å få info på så får vi se om det går an allikevel.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor henry mølstre

Jeg tror ikke han hadde slekt i Telemark,min mor var en datter han hadde utenom ekteskap. Hun vokste opp i Lyngdal og flyttet senere til Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Småland ligger nord for Blekinge [godt syd for Stockholm]. Sjekk gjerne med kart, Rötter og Anbytarforum. Er han født i 1889, bør han vel ha kommet med i manntallet 1890.Siden det så få kilder, bør i det minste opplysninger på gravsteinen, eller om denne er slettet, opplysninger i kirkeboken undesøkes først. Det er i grunn bare å skrive et brev til prestekontoret, og forklare sammehengen. Dog må man vise til sitt hvordan man er i slekt med avdøde for at presten skal kunne gi ut opplysninger.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor henry mølstre

jeg har vært oppe og sett på gravsteinen og der står det f.05.02-1889 d.01.05-1967 det ene navnet-Gustav- er utelatt, men jeg mener min mor sa han hette Gustav også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja jeg så etter mitt siste innlegg etter på gravstensreg hans på Dis norge. Der står det jo f.dato 5/2, så da får vi gå ut fra at det er korrekt dato.Som Are sier, så bør han være med på 1890 tellingen og også på 1900. Skal se litt der. Det blir nok en del kandidater. Som regel er barna kun innførte med fornavn, uten etternavn. Da blir det jo en del.Kommer tilbake til det om ikke det blir i dag så blir det nok i morgen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor henry mølstre

Flott det, jeg er nettopp begynt med dette så jeg vet ikke hvor jeg finner ting. Nå har jeg lært at vi kan gå på Dis norge, som du skjønner er det så vidt jeg er begynt å krabbe, ha,ha Tor Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da har du skaffet deg en interessant hobby. Vi har alle krebbet i starten. For min egen del - jeg lærer hele tiden, og takk for det, ellers tror jeg nemlig fort vi blir blinde. Spør man, så får man også ofte svar. Hjelpsomheten her på forumet er nemlig svært stoooor.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor henry mølstre

Jeg har funnet det korrekte navnet hans i kirkeboka i Lyngdal Vest Agder angående en dåp der han var fadder04.11-1917.Gustaf Harald Mathson Tor Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor henry mølstre

hei igjen. Nå har jeg rota litt rundt jeg fant navnet hans skrevet rett i kirkebøkene til Lyngdal Vest Agder der var han fadder 4.11.1917 navnet skrives Gustaf Harald Mathison tor henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor henry mølstre

hei igjen. Jeg har leita mer i kirkebøkene fra Lyngdal og der finner jeg han med fødselsår 1890 og at han er fra Gøteborg og at han var/bodde et sted som heter Tjerland eller Tjesland. Jeg fant han i barnedåp 04.11-1917 i Lyngdal kike.Tor Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor HenryHei igjen. Uansett hvor han er født så bør han være med både i 1890 og 1900 tellingen. Skal se litt mer på det nå.Slik jeg forstår deg har du vært i kontakt med privatpersoner for å forhøre deg, men har du vært i kontakt med kirkekontoret ? Det er jo de som med størst sannsynlighet sitter med noe info.Skriv et brev/mail dit, forklar ditt slektskap til Gustav Harald, skulle tro at det skal mye til for at de ikke gir deg den info du ønsker om de har den. Du kan saktens prøve å ringe for å snakke med dem, men ønsker de henvendelsen skriftlig så gjør det.Kommer tilbake igjen når jeg har sett litt mer.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tor Henry Mølstre:Er det i de skannde kirkebøkene for Lyngdal du har funnet de nevnte opplysningene?I så fall, har du mulighet til å legg en lenke [permanent sidelenke] til hvor du har funnet opplysningene?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor henry mølstre

til Anne Lene de opplysningen jeg har er fra min bror . Han hadde vært på kirkekontoret på Tokke . De hadde ikke mer enn at han var fra Småland, men ettersom jeg ser i kirkeboka for Lyngdal står det at han er fra Gøteborg. til Are: Jeg er ikke så flink med dette, vet ikke hvordan en lager lenker. Tor Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor HenryNei, dette her blir ikke helt enkelt. Det må nok flere opplysninger til fra Norge for å finne noe i Sverige - og i allefall for å finne noe vi kan vite sikkert er korrekt.Vi må tross alt gå ut fra at det som står på gravstenen er rett, og der står det at han er født 1889.Jeg har nå søkt med f.år 1889 og 1890 i tellingen 1900 i Sverige. Med f. år 1890 finner jeg ingen som jeg synes er såpass sannsynlige at de er verdt å se nærmere på.Med f.år 1889 (uten å binde seg til noe fødeste) finner jeg en, med far Gustaf Ferdinand Mattsson. Han er født i Släp i Hallands län. Problemet er at den Gustaf Harald er født den 2/2-89 og i følge gravstenen så er jo det feil f.dato.Andre finner jeg ikke.Letingen videre bør nok gå ut på 2 ting. 1) Finne han innflyttet til Norge og se om det da fremkommer hvor han kom flyttende fra. 2) Prøve kirkekontoret igjen eller andre ting lokalt. Hva med et historielag, finnes det i området ? Finnes det noen gode bygdebøker ?Send meg gjerne en mail Tor Henry om du vil. Det er nemlig ikke vanskelig å lage lenker. Kan sende deg en liten forklaring på det, men vi bør jo ikke ta det her i debatten.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor HenryJeg vet ikke hva jeg nå har gjort feil, men noen ganger er det bra å gjøre feil.Nå har jeg sjekket f.boken på nyt på den Gustaf Harald jeg nevnte i forrige innlegg, og han er født 5/2-89. Släp er jo omtrent Gøteborg.Fra fødelsesboken for Släp: Født 5/2-89 Gustaf Harald døpt 3/3. Foreldre: i no5 Bukärr arbetare Gustaf Ferdinand Nordgren (Mattsson) 42 år och hans hustru Helena Maria Henrikson 51 år. Gifte i 78, 1 ekteskap, 4de barn. Faddere: hustrun Hilda Maria Olson i Skärvalla og Hilma Sofia Andersson i No 5 Bukärr.Skal se om det er mulig å finne noe mer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Litt mer om denne fam, i tilfelle du kan gjenkjenne noe.Gustaf Harald f 5/2-89 er ikke med på Sveriges Dødbok 1947-2003, dvs at han i allefall ikke døde i Sverige i det tidspunktet.Kildene stopper opp slik at jeg får ikke sett om han flytter til Norge. Det er derfor jeg lurer på om det er noe du kan gjenkjenne, har hørt opp gjennom årene osv. Som kan sannsynliggjøre om dette er rett person for deg.Fra husforhørene 1876-85 side 22 og 1886-94 side 23, begge gangene på Bukärr no 5, fødestedene er Släp om jeg ikke har skrevet noe annet:f.d Sjømann Henrik Matsson f 15/11-13, f.d sjømann. Død 22/3-91. Jeg er veldig usikker på om dødsdato er korrekt, da denne innføringen var veldig svak.Hustru Anna Gustava Petersson 23/3-15. død 7/6-84Barna: Gustaf Ferdinand 24/7-42Emanuel Oskar 16/12-44Hedda Maria 7/7-48Helena Maria 4/2-51Henrik August 8/2-53, død 29/11-78Dette var altså evt din Gustaf Haralds far Gustaf Ferdinand, samt hans søsken og foreldre.Så gifter jo Gustaf Ferdinand seg i 1878 (se innlegg 18), han og hans kone bosetter seg på samme plass som øvrig familie.Hans kone er: Helena Maria Henriksdatter 4/2-51 Fjärås, HallandBarn:Augusta Carolina 21/9-78August Gottfrid 21/3-82Gustaf Harald 5/2-89Hildur Charlotta 25/1-1893. Hun dør den 7/7-43. Hennes siste adresse var: Kaponjägargatan 9, Gøteborg. Tilhørende Gøteborg Haga forsamling. Hun var ugift da hun døde.Dette var da Gustaf Haralds søsken og foreldre.Her stopper husforhørene. Det neste og siste jeg får sett i er tellingen 1900. De bor på samme plass. Av barna så er det kun Hildur Charlotte som bor hos dem.Så dette var litt om familiene i håp om at noe virker kjent. Det er slett ikke usannsynlig at dette er din fam, men vi mangler altså det som stadfester at det virkelig er det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor henry mølstre

tusen takk for ditt iherdige arbeid, håper jeg kan gjøre gjengjeld for noen andre en gang. Jeg hadde også et innlegg i Telemark for å finne mer om han der. Der har jeg også fått napp. Det var en som kjente disse personen som vi har snakka med. Vi ga henne e-mail adr. og hun skulle sende navna på disse. det rykte jeg har hørt om han er at han skal ha reist til Norge for å slippe militæret. jeg kunne godt tenke meg å lære å lage lenker Her er min mail adr.:moelster@hotmail.com hilsen Tor Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor henry mølstre

hei igjen Anne Lene vet du om der er et debattforum i Som jeg kunne prøv å få kontakt med den slekta for å få bevis? For Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.