Gå til innhold
Arkivverket

[#58077] Kan noen tyde hva/hvem som drepte Maren Eliasdatter?


Gjest Eva Tomter
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Tror det står 'Jis og Steenskred'. Har ikke sett den skrivemåten for is før, men det var svært vanlig å skrive J for I og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Tusen takk for tyding, får vel ta gotisk skriftkurs.Det var en ulykkelig historie, skulle hun hente gress til sauene?Ser at hun døde 21.05. sønnen Hans Elias ble døpt fire dager etter ulykken. Han ble bare noen få uker. Gravlagt 16.06. samme år. Mannen døde fra de fire andre ungene etter 7 år.Får litt gåsehud av historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torgrim Sørnes

For meg ser det ut som om hun var ute for å 'ryske Seene' - altså sennegress, Carex vesicaria. Jeg mener at det ble brukt til foring av sko i Nord-Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Har lest om sjøsamer i dag, det var mange av dem i Lofoten og de bruker jo skaller og komager med slikt gress inni. Det står ikke anført noe sted at våre aner er samer, pleide presten å notere slikt rundt 1800?Jeg har sett at det har, ved et tilfelle, blitt anført 'finnpige' ved en konfirmasjon rundt 1865. Men da var de vel midt i tvangsintgreringen og forfølgelsen.Fant også en artikkel der det stod at både nordmenn og samer brukte komager langs kysten hele året. Var de laget rett, var de vanntette, så det er sikkert rett det du har lest. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.