Gå til innhold
Arkivverket

[#58083] Tyding av kirkebok


Gjest Gro Bugge Rydgren
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro Bugge Rydgren

Klarer noen å tyde hva som står i anmerkningene? Ser at det er foreldrene. Det som er interesant er å få navnene og det som står etter F:Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei Gro!Jeg mener det står (etter F):F. i Drm. (Drammen), foreldre: gartner Peder Severin Kristiansen og h(hustru) Ragna f. UnnebergogF. i Haug, foreldre: papirarb. Andreas Ingebretsen (kanskje etternavnet skulle vært skrevet med E, men slike feil, og faktisk enda grovere, er utbredt i kirkebøkene) og hustru (her er jeg usikker): Anne el. Anna, Giertrud el. Gunhild(a), f. Sveia(?).Når det gjelder Ragna så finner jeg en med navnet Ragna Unneberg i Oslo (Kristiania) i FT1900 og som er født i 1892. Det kan jo passe med din Ragna.LenkeMvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Bugge Rydgren

Hei og takk Bjørn Olav!Det var flott å få hjelp. Jeg har funnet at det er Alma Gunhilda f. Sveia. Det var lettere å lese kirkebøkene på dåp/fødsel i 1922 i Haug enn den du har hjulpet med.Supert å få lenken til folketellingen!:-)Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei igjen, Gro!Joda, det er bare fint at vi kan hjelpe hverandre.Ja, duverden, det er enorme variasjoner når det gjelder leservennlig skrift (og blekkvalitet) i de ulike kirkebøkene ned gjennom tida. I det siste har jeg jobba mye med kirkebøkene for Bud prestegj. i Møre og Romsdal fra 1700-tallet. Og de er slett ikke uoverkommelige å finne fram i, heller ikke sammenlignet med nyere utgaver. Mye beror jo selvfølgelig på den som har ført dem i pennen.Men så gjør man jo den oppmuntrende erfaringen at man etterhvert som man arbeider med tekstene, så blir man veldig mye flinkere til å tyde det som står skrevet.Så det var Alma Gunhilda, ja..... der ser du..;-))Lykke til!Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.