Gå til innhold
Arkivverket

[#58085] Ole Hansen født ca. 1816 i Gausdal


Gjest Daniel K. Granberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Daniel K. Granberg

Ole Hansen gifter seg i 1845 i Gausdal med Anne Larsdatter. I følge kirkeboka oppholder han seg da på Søndre Solberg i Bødalen i Gausdal. Farens navn er Hans Carlsen.Både folketellingene for år 1865 og 1875 sammen med kirkebokinnføringen ved hans død i 1895 oppgir Gausdal som Ole Hansens fødested. Det samme gjør slektssiden til Kåre Mikkelsen (Gausdalslekt), og da med henvisning til Gausdal Lensmannsarkiv.Alt dette peker jo i retning av at Ole Hansen faktisk ble født i Gausdal. Allikevel finner jeg verken hans dåp eller konfirmasjon når jeg leter i kirkebøkene for Gausdal i det aktuelle tidsrommet.Noen som har tips til hvor jeg kan lete videre eller en teori om bakgrunnen for de manglende kirkebokinnføringene?Mvh Daniel K. Granberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det hender at folk som kom til et sted som barn, kanskje ikke husket/visste at de ikke var født der. Jeg ville ha sjekket nabosognene for Ole Hansens dåp.Når det gjelder konfirmasjon, har jeg oppdaget, ikke minst i Gausdal, at folk har vært uteglemt, så at du ikke finner Ole Hansen blant de konfirmerte i Gausdal, behøver ikke bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.