Gå til innhold
Arkivverket

[#58109] En nøtt, S-Trl. ca. 1838-65, Lars Andersen gm. Marit Olsdt. og deres barn


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Her sitter jeg bom fast.Jeg finner ikke vielsen til Lars Andersen, Sugustad (dpt.6/8 1797 Meldal) og Marit Olsdt. (fca. 1816 Oppdal). I 1865 bodde de i Meldal [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f61636&gardpostnr=481&personpostnr=2677&merk=2677#ovre>LenkeIflg. usikre opplysninger fikk de følgende 3 barn: Gunild 1838, Serine 1847 og Anders 1860. Første og siste barn er vel ganske sikre, men Serine er veldig usikker.1) uekte Gunild 18/9-28/10 1838 Oppdal (nr.73) Lenke2) Sirina 3/5-18/7 1847 Lade (nr.60)Lenke3) Anders 14/12 1861-26/1 1862 Meldal (nr.11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Berit,her er en Lars Andersen og en Marit Olsdatter som gifter seg i 1842 Sør-Trøndelag fylke, Byneset i Byneset, Ministerialbok nr. 612A07 /1 (1829-1845), Ekteviede 1842, side 178 LenkeHvis ikke dette er 'dine' folk, så er det kanskje foreldrene til Sirina iallefall, for om moren hennes står det at hun er 'under Bynæset'? Det er jo litt rart med så lang tid mellom barna - kan det være ulke foreldrepar?Jeg klarer ikke å lese alle detaljene helt, men det burde vel stått nevnt hvis de hadde barn sammen før ekteskapet da de giftet seg?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, det var disse detaljene da... De er vel litt unge for deg, disse :-) Da har du kanskje sett og forkastet disse tidligere.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg vet ikke om du har disse opplysningene fra Meldal bygdebok, Gard og Ætt, bind III (av Nils Lykkja)? Familien er omtalt på side 313: 'Larshagen, gr.nr. 180, br.nr. 7, var eit plassrom under Blokkum, og låg utanfor riksvegen ved Hagelsteinane, oppover mot Druglieiendomen. Lars Anderson Sugustad, f. 1797, vart i 1841 gm. Marit Olsdt. Vomervoll. f. 1815. Ho kom sørafrå og kom ruklande etter vegen med ein rokk og spurde om arbeid. Ho kom også så Lars fekk sjå ho. Da sa den gamle ungkaren: 'Dinna ska bli mi, ho.' Slik gjekk det. Dei var først i Oppdal ei tid, men kom att og bygde åt seg på Larshagen. Born: 1. Gunhild, f. 1838, gm. Ole Nilsson Brandås, Hilstad, 2. Anders, f. 1861. Kjøpte Hilstadtuften. Dei hadde ingen buskap, men sådde 1 1/2 t. havre og sette 1/2 t. poteter. Da båe borna reiste opp i Hilstadgrenda, vart romet øyde, og jorda seinare tillagt Blokkumegga.'- Nils Lykkja må vel ha funnet vielsen deres siden han oppgir årstallet ?mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Gift 19/6-1841: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A07 (1829-1860), Ekteviede 1841, side 159. Permanent sidelenke: LenkeDer står og deres fedre. Lars var 40 og Marit 26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fra kirkeboka - høgre side under 2. søndag i faste, Marete: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Oppdal, Klokkerbok nr. 678C01 (1811-1824), Kommunikanter 1816, Kronologisk liste 1816, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg tror nok foreldra til Sirina er Lars og Marit jeg fant i innlegg 5, i ditt innlegg 2 er det en Lars Andersen som er gift med Berit Olsdtr. DVS dåpen som Berit fant selv i n° 1.Sirina er nok oppkalt etter Marit(e)s mor Sigri/Siri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kjempetakk til dere alle 3. Det var jammen meg raskt gjort også. Jeg ble så hoppende glad at jeg ikke har klart å samle meg til å svare dere før nå.Kristinn, er enig med deg at det så lovende ut, men som sagt han var for ung, og navnet til hans far var feil.Kjellaug, du fant nok riktig vielse selv om brudgommen var i yngste laget. Kanskje han pynta litt på alderen. Faren til brudgommen var Anders Olsen fra Sug(g)ustad, og Marith står oppført med W...vold da deres første barn Gunhild ble døpt. Ikke nok med vielsen, men du fant litt mere også som jeg har nytte av.Aud Marion, jeg har nok ikke sett i Meldal BB. Det var godt å få en bekreftelse der også. Og historia om møtet er jo litt artig da. Og han må jo hatt veldig lita tid med å gjøre henne sin, for de rakk jo ikke engang presten før barnet var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Berit Jeg skriver av noen opplysninger om Lars sine foreldre på Sugustad også (samme BB, side 318): 'Anders Olsson, f. 1759, gift i 1787 med Gunhild Frantsdt. Mogsetrønningen, da Blokkum, f. 1757, fekk bygselbrev på garden 14. desember 1792, mor kår til faren.' Lars var deres 6. (og yngste) barn.Det står mye mer om folket på Sugustad i BB om du er interessert. Kanskje er noe av dette interessant for deg også:Lenkemvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk igjen Aud Marion. Noen av opplysningene har jeg faktisk bruk for.Men samtidig må jeg nok si at det som står om Brunslekta i Meldalboka ikke er helt riktig. Gunhild Frantzdt. nedstammer fra Ole/Oluf Pedersen Brun som igjen er sønn av Peter Brun(kommandanten i Kristiansand) og hans første kone. Jens Pedersen Brun var broren til Ole/Oluf. Jeg tror den delen med Nicolay er feil. Jeg har aldri sett det navnet skrevet i noen av kirkebøkene jeg har vært borti.Jeg holder på med, etter beste evne, å lage et slektsregister over militærslekta Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.