Gå til innhold
Arkivverket

[#58112] Bergenser på vidvanke. Stephen Ellingsen, f.1756 . Via Finnland til Troms


Gjest John Tore Kvernmo
 Del

Recommended Posts

Gjest John Tore Kvernmo

Min tipp-tippoldemor Elen Erica Stephensdatter, f.1798 i Rossfjordstraumen i Troms, er i kildene, f.eks Kulturbilder fra Hillesøy, oppgitt å være kvenejente. Hun ble 7.10.1821 g.m.enkemann Einar Jonassen på garden Skamtind på Kvaløya.Elen fikk sønnen Einar Johan Einarsen en måned etter at Einar ble borte på havet i mai 1822.Einar Johan (Storlygar-Einar) ble 5.11.1855 g.m. Emilie Christine Christiansdatter (1831-1904), de bodde i Mefjordvær på Senja og fikk stor etterslekt.Stor takk til Lars Ove Wangensteen som sørget for at hennes opprinnelse ble avklart! (Tema 51090).På Jarle G.Pedersens utmerkede slektsider (jarlegpe.net) finner jeg så overnevnte Elen Ericas opphav. -Faren, Stephen Ellingsen, var innvandret fra Finnland til Rossfjordstraumen hvor han ble g.m. Anne Catrine Larsdatter, f.1763. Hennes foreldre var Lars Larson (Furu?)f.1738 fra Sverige og Berit Eriksdatter, f.1731.Kveneinnslaget må nok knyttes til Elens morsslekt siden jeg nå får opplyst at Stephen Ellingsen var født i Bergen i 1756!!! -Jeg hadde aldri trodd at bergenserne skulle bli representert i mitt anetre, men en kan ikke velge aner....Stephen Ellingsen oppgis etter overnevnte slektssider å være sønn av Elling Danielsen (1719-1789) og Dorthe Rasmusdatter Kiempe (1715-1760). Ellings foreldre var Daniel Hansen og Ahlis Samsonsdatteer, mens Dorthe var datter av Rasmus Knudsen Kiempe (1680-1747) og Berte Pedersdatter f. ca. 1689.Bergen har svært flinke slektsforskere har jeg sett.-Kanskje noen har flere opplysninger om Stephens opphav? Utover eventuelle flere aner tenker jeg på opplysniner knyttet til de nevnte personer.På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hei. Stephen er en av mine forfedre også. Jeg fikk også høre at han var samisk/kvensk, men militærrullene for Lenvik (sjekk www.lenvik-museum.no) viser tydelig at han er født i Bergen. Det er det mange andre i Lenvik på denne tiden som er også, og det er ingen grunn til å tro at han skal ha tatt veien om Finland for å komme til lenvik. I hvert fall har ikke jeg funnet noen kilder om dette. På www.troms-slekt.com finner du en primitivt oppsatt og ikke helt oppdatert slektstavle, hvor det meste jeg har av fakta om denne slektsgrenen bør være med. Kveneinnslaget kommer myligens fra Lars Larson Furu som er fra Sverige i føge de samme soldatrullene, men som ikke ser ut til å være av samisk herkomst. Ellers ser Stephen ut til å være av skomakerslekt, og han kom muligens til Troms fordi en av tantene hans Pernille Rasmusdatter Kiempe bodde på Angstauren på Kvaløya. Det var også en tredje Rasmusdatter, som du vil finne igjen i Bergen-kildene. De er blant annet nevnt ui et skifte etter Rasmus Knudsen (så vidt jeg husker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Min gren fra Stephen Ellingsen går for øvrig fra hans datter Ane Dorthea Krogh Steffensdatter, som ble boende i Øyfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Elling Danielsen Syndal giftet seg i Domkirken i Bergen 27.12.1744 med Dorthe Rasmusdtr. Kiempe.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=46&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=2539&merk=2539#ovre>Lenke Som enkemann giftet han seg for andre gang samme sted 26.09.1762 med Anne Dorthe Krog.Lenke Anna Dorthe ble gravlagt 05.07.1805, 85 år gammel.LenkeHer er Dorthes dødsfall, gravlagt 24.03.1760.Da kalles ektemannes Elling Holmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du har kanskje dette fra før, men jeg tar med de barna jeg fant.Elling og Dorthe1. Daniel døpt 14.02.17452. Rasmus Kiempe døpt 28.08.17463. Moens døpt 03.04.1749Jeg finner ingen Stephen her.Elling og Anne Dorthe1. Dorthe døpt 15.03.17622. Samson døpt 17.10.17643. Valter Nicolaj Krog døpt 04.09.17674. Peter døpt 11.10.17715. Marthe Malene døpt 23.11.1774 Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg mener Stephen kommer fram i et skifte på Kiempe-siden (Rasmus Knudsen eller Dorthe Rasmusdatter). Jeg skal ta en titt når jeg kommer hjem fra jobb i kveld, om ikke noen får sjekket det opp før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jøss, -flott respons!Takk til både Rune og Per Helge for både nye opplysninger og kildehenvisninger. Jeg er ingen dreven slektsforsker, derfor er jeg glad for all den hjelpen jeg kan få!Så mye har jeg ikke registrert om Stephen Ellingsen og hans familie. -Om Ane Dorthea har jeg notert meg at hun fikk mellomnavnet Krogh (etter Stephens stemor).-Dessuten at hun bodde hos Brox på Tussøy, og at hun ble konfirmert i Hillesøy kirke i 1809. Jeg har ellers at Ane og Elens søster Malena ble gift med Nils Andreas Danielsen fra Tussøy. Familien bodde der til de flyttet til Kattfjord.Nettopp Kattfjorden var stedet Elen Erica den 31.7.1825 ble gift II med Søren Haldorsen fra Finnmark. De flyttet til Mefjordvær i 1827 og fikk 4 barn. Søren døde i 1837, mens Elen døde 11.5.1875.Jeg finner ikke Stephen og Katrina døde i Lenvik prestegjeld, og har derfor lurt på om de kanskje flyttet fra Rossfjordstraumen. Bygdebøkene i området gir kanskje svar.At kirkebøkene i Bergen var digitaliserte, tenkte jeg ikke på da jeg la ut tråden. Uansett er jeg glad for all den hjelp jeg kan få til å gi mine bergenske aner noe annet enn bare et navn i et register.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Flott Rune. Det er vel der nøkkelen til Stephens fødsel ligger. Håper Per Helge finner det slik han skrev. -Har søkt i kirkebøkene, men finner ingen Stephen Ellingsen.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om ikke Per Helge finner det, kan du jo bare legge inn en forespørsel i Arkivforumet med henvisning til skiftet etter Elling (innlegg nr.7) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jeg har nå lagt inn spørsmål på Arkivforumet, så får vi bare håpe på svar.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Stephen og Ellingsen var uvanlige navn i Lenvik på den tiden. Stephen giftet seg i 1789 med Anna Catharina Larsdatter. Hun brukte vel senere Catrine-navnet. Stephen satt som husmann hos sin svigerfar Lars Larsen i Nord-Strømmen. I 1801 er Stephen 45 år gammel. I Rulle 1804 er han 48 år gammel, og født i Bergen. Han nevnes ikke i Strømmen i Rulle i 1815. I 1818 døde en Stephen Endresøn på Finsnes. Kan det være ham?, selv om alderen oppgis til 72 år. Dessverre har jeg ikke rulle 1815 som dekker Finsnes. Datteren Elen Erica ble gift i 1821 med enkemann Einar Jonasen på gården Skamtind, men han omkom i 1822. Men enke Cathrine Larsdatter 70 år gammel fra Skamtind 'blev borte paa Søen' også i 1822. Noe skifte etter Stephen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg hadde ikke skiftet, men et kartotekkort med skifteopplysninger fra Statsarkivet i Bergen. Jeg la opplysningene inn under innlegget ditt i arkivforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Stephen/Steffen er forresten ikke å finne i 1815-sjeleregistet som er dataregistrert og lagt ut - sammen med et uttall andre Lenvik-kilder - på www.lenvik-museum.no Da har han trolig enten flyttet eller dødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nei, Stephen Endresen på Finsnes er det ikke, for han bodde på Finsnes med sin familie i 1801 og senere. Vi må finne hvor Elen Erica ble konfirmert fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Stephen nevnes som fattig husmann i Nord-Strømmen ennå i 1807, men i 1809 er det hans enke som sitter på plassen. Hun nevnes der i hvert fall t.o.m. 1811. Senere har hun nok fulgt med sin datter til Skamtind. Stephen kan ha omkommet og ikke blitt gjenfunnet og begravet. På den tiden var det ikke alltid at disse ble innført i Kirkeboka. Men i 1809 var barna ennå mundreårige, så det burde finnes et skifte. Jeg har en svak anelse om at jeg har sett et slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei igjen!Alvin hadde en interessant opplysning om Catrine. Jeg finner henne død samme dag som svigersønnen og begravet som enke Cattrine Larsdatter Skamtind, 70 år den 9.juni 1822. Tror det står 'blev på sjøen' i skyggen til høyre. Dette betyr at iallfall hun fulgte Elen Erica til Kvaløya. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9688&idx_id=9688&uid=ny&idx_side=-96>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

En mulighet er jo at Steffen og Rasmus ble med sin tante oppover etter at moren var død, og faren ennå ikke hadde giftet seg på nytt. Jeg har en annen Bergens-slektning som endte opp i Troms på den måten. Erica Marcusdatter i Berg viste seg å være Erica Marqvardsdatter fra Bergen. Hun ble sendt til sin tante etter at faren døde i en arbeidsulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I 1801-tellinga for Lenvik finner vi en Rasmus Kiempe Absalonsen, 9 år. Faren er Absalon Simonsen i Angstauren. Det får meg til å lure på om det kan være en sammenheng mellom Absalon og Bente Simonsen, moren til Stephens første barn. Det er rart om ikke denne Rasmus Kiempe skulle være oppkalt etter Rasmus Kiempe Ellingsen. Kan Stephen og Bente ha vært på samme gård da de ble foreldre. Så vidt jeg kan se av kirkebokinnførselen står det ikke noe om hvilke gårder Stephen og Bente bor på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.