Gå til innhold
Arkivverket

[#58112] Bergenser på vidvanke. Stephen Ellingsen, f.1756 . Via Finnland til Troms


Gjest John Tore Kvernmo
 Del

Recommended Posts

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Det er Kirkebok for Lenvik som er kilden.De to som blir døpt før Ester i KB er vel fra Hillesøy. Kanskje Ester er å finne i ei FT? Jeg tror du tenker i riktige baner, Per Helge.Jeg har bygdebøkene for Berg og Torsken, og har registrert endel kontakt, spesiellt med Bergen naturlig nok fra dette distriktet. Vi må vel bare legge stein på stein.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tar du en titt i soldatrullene hos Lenvik Museum (www.lenvik-museum.no) vil du se at innvandringen fra Bergen og Vestlandet er enorm i forhold til det opprinnelige folketallet. Det er egentluig vanskelig å ikke ende opp i Bergen når man begynner å forske på slektene i Lenvik, Berg og Hillesøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Jeg har funnet Esther Stefensdatter, 26 år i FT 1801 for Tromsøe sogn. Hun er gift med festebonde og fisker Jens Pettersen på Gåsvær, 45 år. De har sønnen Petter 1 år.Stephen hadde også ei datter Elen Erica f.1797 som døde som spebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Mer nøyaktig kan jeg nå si at Stephen nevnes siste gang som bruker i 1807. Fra 1808 er det hans enke som sitter på plassen. Stephen satt som husmann hos sin svigerfar, og i alle år, i hvert fall fra 1800, er Stephen benevnt som fattig. Det er ikke noe skifte etter ham. Han var fattig, så det var nok ikke noe som skulle deles etter ham. Esther Stephensdatter ble gift omkring 1800 med Jens Pettersen Qvist. Det har ikke vært mulig å finne dem gift i Kirkebøkene, det må bemerkes at i årene 1799-1800 er Kirkeboka for Tromsø ikke lett å orientere seg i. Jens var først bygselmann på Gåsvær (Valen) og senere i Kvaløyvågen. De var fire brødre og en søster som en gang etter 1769 var kommet over fra Sverige, og deres far Petter Jensen satt som husmann på Lyngøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Heidi Acherfiord

Kun en kommentar til innlegg 25. Rasmus Kiempe Absalonsen er nok oppkalt etter sin oldefar Rasmus Knudsen Kiempe, da hans far Absalon Simonsen Kiempe var sønn av Pernille Rasmusdtr Kiempe og Simon Olsen på Angstauren. Simon var visstnok fra Sandnes i Salten... Rasmus Kiempe Absa. hadde forøvrig en bror som hette Hans Holmer Kiempe Absalonsen, 1780- . Dette er jo et navn som er kommet opp før i forbindelse med Kiempe..Heidi, c',)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.