Gå til innhold
Arkivverket

[#58117] Anders Iversen og Mari Nielsdatter fra Skjåk, Lom, f. ca 1782


Gjest Jan Chr. Ødegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Chr. Ødegaard

Jeg har/mangler følgende informasjon:Det er sannsynligvis Mari Nielsdatter som finnes i FT 1801 for Lom som Marie Nielsdatter (19), tjener på Galde Nedre.Jeg finner ikke Anders Iversen i FT 1801 for LomAnders Iversen Galde gifter seg med Mari Nielsdatter Rønningsvollen 22 april 1803. Caut: Guttorm Galde og Joen ib (Kilde: Kirkebok for Lom gifte 1803, side 102)Antar at Guttorm og Joen Galde er hhv Guttorm Jonsen på Galde Nedre (hvor Marie er tjener i 1801) og Jon Olsen på Galde Nordre; fra FT 1801 LomAnders Iversen og Mari Nielsdatter Galdes[noe uforståelig] døper sønnen Iver 5 jun 1803. Faddere er Peder Nÿehuus, Torsten Elvsæter, Bottolv ib, Elie Qvame og Ingeborg Andvord (Kilde: Kirkebok for Lom døpte 1803, side 8.)Jeg finner ingen flere barn av Anders og Mari i Lom frem til 1817.Jeg antar at det er Anders Iversen (nå Hæggerusten) som er død 20 apr 1805, 23 år gammel. (Kilde: Kirkebok for Lom døde 1805, side 133) Det vil si at han var 21 da han giftet seg med Mari som også er ca 23 i 1805 gitt at det er henne jeg har funnet i FT 1801.Iver Andersen konfirmeres i 1817. Hans mor Mari Nielsdatter (nå Aanstad) er da enke. (Kilde: Kirkebok for Lom/Skjåk konfirmerede 1817, side 469)Iver flytter til Kvæfjord i Troms. Der har jeg full kontroll på ham og hans familie.Noen som kan hjelpe meg videre med informasjon om Anders, Mari, deres forfedre, eller gårdene??MVH Jan Chr. Ødegaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Chr. Ødegaard

Hei Atle!Takk for tipset. Har tenkt tanken. På din anbefaling er nå både bind 3 og 4 bestilt.MVHJan Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.