Gå til innhold
Arkivverket

[#58121] Skredder Simon Hansen


Gjest Jorunn Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Simonsen

Hei!Er på leting etter opplysninger om en Simon Hansen som i 1873 fikk et uekte barn i Larvik(behøver ikke å ha bodd her). Han ble i kirkeboken omtalt som enkemann og skredder. Flere opplysninger har jeg ikke, så det er ikke mye å gå etter.Er det noen som kan hjelpe?Mvh Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kan du henvise nærmere til dåpen som nevner Simon, enten med lenke eller ved å oppgi kirkeboknr. og sidetall? Det er greit å vite helt presist hva man skal forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk; har du undersøkt om det kan stå noe mer ved Adolf Sigvarts konfirmasjon og/eller vielse?Av klokkerboka ser jeg at Simon Hansen var skreddersvenn. Det kan tyde på at han var relativt ung, selv om han var enkemann.Ministerialboka opplyser at det var morens femte barn utenfor ekteskap, alle med forskjellige fedre. Det kan være bryet verdt å undersøke hvem de andre fedrene var - var det noe mønster i at det var tilreisende menn, eller var de lokale? Det kan gi en pekepinn (rett nok en usikker sådan) på om Simon var fra Larvik eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Simonsen

Hei!Det står ikke noen andre opplysninger om Simon hverken i forbindelse med konfirmasjonen eller vielsen til Adolf Sigvart.Om denne damen kan sies at hun har 7 barn (et dødfødt) med 6 menn. De kommer fra bl.a. Stavanger, Fredrikstad og Danmark.Håpløst?Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Simonsen

Siden hun er 'anm. til amtet', finnes det kanskje noen protokoller der som kan hjelpe meg. Vil de inneholde opplysninger om barnefedrene? Og, i så fall, hvor finnes disse protokollene?Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Håpløst er kanskje å ta hardt i, men utvilsomt vanskelig!Arkivet etter amtmannen i Jarlsberg og larvik amt ligger i Statsarkivet Kongsberg: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ser av den forrige debatten at skredder Simen Hansen fra Ringsaker var nevnt, han kan ihvertfall utelukkes siden han giftet seg i Ringsaker krk med Marte Johannesdtr fra Biri allerede 30/4 1869. Så dermed var ikke han enkemann i 1873,siden de jo fremdeles er gift i 1875. Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Simonsen

Hei!Ja, han har jeg lagt vekk.Har også nå sett en i Skien, men han skal være født 1803, så det går vel an å utelukke han også?Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.