Gå til innhold
Arkivverket

[#58123] Grethe Olavesdatter Født på Torp i Borge i Østfold 1844


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Jeg har funnet ut at faren hennes het Annders Bertelsen. Dette blir jo rart, med tanke på hennes etternavn Kanskje jeg ikke har riktig dame. Hun har en datter som het Gunda Henriette Hansdatter født 25.04.1877. Denne Gunda sine foreldre har jeg prøvd å nøste litt i, men jeg klarer ikke å finne de så veldig langt tilbake. Jeg har faren hennesn Hans Andersen (f1844)som har tatt navnet Boger. Hvorfor han har det vet jeg ikke. Dennes foreldre har jeg også far: Anders Olssønn f1801 Dennes mor Anne Andersdatter f 1809 Jeg tror de finnes under Borge de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du finner en Grethe født 19.02.1845 med foreldre Ole Jørgensen og Elen Maria Andersdtr. Se post nr.17.Der er en Grethe født også i 1844, men der er farens navn Anders.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Er det 'min' Grethe?? Det stemmer ikke med årstall eller de navnene jeg har på moren og faren hennes, men som sagt jeg var ganske usikker på hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Når jeg ser på konfirmasjonen,syns jeg det ser mer ut som Oliversdatter. Og da er det vel henne i folketellinga som Rune har lagt inn lenke på. Fødselsåret stemmer ikke,men det er ikke unormalt,her er dåpen til denne Grethe: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror nok noen har både hørt og lest feil her. Som du viser til Anne, så er det ingen tvil om at mora heter Grethe Oliversdtr. Og når du ser på lenken min til 1865 tellingen i innlegg nr.5, ser du at paret har et barn Thea Helene.Hun er født utenom ekteskap av pigen Magrethe Oliversdtr.Holleby? og Hans Andreassen Borregaard. Se post nr.116 her.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Skjønner ikke helt hva du Rune mener nå,er det ikke rett Grethe jeg har funnet? Her er vielsen til de som jeg tror Mona er på jakt etter:(nest nederst)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet i Tune 20.04.1866 mellom Hans Andreassen, far Andreas Andreassen og Grethe Maria Oliversdtr. far Oliver Johnsen. Se post nr.16.LenkeDet betyr vel at den Hans du har funnet Jan Erik, må være feil. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg så ikke ditt innlegg nr.11 Anne. Jo du har funnet den rette. Det som forvirret meg litt vr dåpen til Thea Helene hvor hun var kalt Margrethe.Det er nok Mona som har vært litt på villspor tror jeg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og med de nye opplysningene på plass fant jeg dåpen til Grethe Maria Oliversdtr. Hun er født i Tune 24.01.1844 av foreldre Oliver Johanes og Berthe Eriksdtr. Gærdsnavnet får noen lokalkjente prøve å tyde. Se øverst på siden. Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet i Tune 02.12.1842 mellom Oliver Johnsen og Berthe Eriksdtr. Hans far er John Tostensen, men jeg klarer ikke å tyde fødested. Hun er født på Haraldstad, og faren er Erik T?. Har problemer med å bli enig med meg selv hva farens etternavn er, men tror det kan være Tolv(f)sen.Se post nr.2. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=453&idx_id=453&uid=ny&idx_side=-164>Lenke Om det siste er rett, finner vi kanskje ham her i 1801, 9 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og som en siste avrunding før jeg kryper til sengs. Dette kan være Oliver Johnsens far og besteforeldre i 1801.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da var det fødselen til Oliver Johnsen 12.03.1821. Foreldre husmann John Tostensen Minge(salen?) og Birthe Nielsdtr.Se post nr.22 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7496&idx_id=7496&uid=ny&idx_side=-84>Lenke Her er ekteskapet 26.04.1820 mellom Erich Tolvsen Yven 26 år og Anne Erichsdtr. Munkøen? 18år. Se post nr.23 her: Lenke Og her blir Birthe Eriksdtr. født på Haraldstad 27.10.1821. Foreldre Erik Tolvsen og Anne Eriksdtr. Se post nr.87 på høyre side her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her tror jeg vi har fødsel/dåp til Hans Andreassen i Skjeberg (Grethe Maria Oliversdtr`s ektemann). Han ble født utenfor ekteskap 16.06.1844 av Berthe Hansdtr. Sarpe og Andreas Andersen (ikke Andreassen som jeg skrev i innlegg nr.13. Han var tjenestedreng på Hafslund, men jeg klarer ikke å tyde fødested. Se post nr.57 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=459&idx_id=459&uid=ny&idx_side=-141>Lenke Paret giftet seg imidlertid i Skjeberg 03.11.1848. Andreas Andersen nå Hafslund født i Skee i Sverige, far Anders Hansen og Berthe Maria Hansdtr. Sarp 28år, far Hans Petter Alfsen. Se post nr.37 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hans Petter Alfsen 28 år og tjenestedreng på Hafslund giftet seg i Skjeberg 03.01.1817 med Marthe Christine Olsdtr. 22 år, tjenestepike på Hafslund.Se post nr.5 nederst på venstre side her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7439&idx_id=7439&uid=ny&idx_side=-200>Lenke Hans Petter finner du på Hafslund i 1801 (pers.nr.1025) som sønn av Alf Nilsen 52 år og hustru Kari Olsdtr. 50 år.Lenke Marthe Kristine tror jeg du finner på gården Torgrimsbye i 1801 som datter av Ole Haagensen 32 år og hustru Anne Torkildsdtr. 41 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er dåpen til Hans Petter Alfsen på Hafslund i mai 1789. Foreldrene er Alf Nielsen og Kari Olsdtr. Se post nr.49 på høyre side i boka.Lenke Mvh. Rune T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for flott arbeid. Men jeg må si at jeg har gått helt i surr for denne Grethe... Hun skulle hete Olavesdatter iflg min farfar. Nå kan det hende at han husker feil. Men hennes mann.. Hvorfor tok han navnet Boger? De må på en eller annen måte ha fått svært god råd. Deres datter Gunda reiste nemlig til Danmark å ble der i ett år for å studere musikk!! Nå vet ikke jeg hvor vanlig det var på den tiden, men jeg antar at det var litt spesielt. Nå ble det ingen musikk karriære på henne. Hun giftet seg med en militær og ble husmannsfrue og mor til 7barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Mona.Om du legger inn e-mailadressen din, kan jeg sende deg det jeg har på Gunda og mannen Christen Juliussen.Nå hersker det ingen tvil om at Grethe var en Oliversdatter og ikke en Olavesdatter. Og dermed ble jo utgangspunktet ditt for å finne anene hennes galt. Men vi fant heldigvis raskt ut av det.Jeg har som sagt samlet opplysningene og Gunda og Christen, og det er for mye til å legge ut her. Så om du er interessert kan jeg sende det på mail, men da må jeg ha en mailadresse å sende det til.Men lykken må jo være at familien har forgreninger ut av Østfold, og da er det ikke underlig at det er Sverige du havner i. Det var rett mange svensker som innvandret til Østfold i første hvalvdel av 1800 tallet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.