Gå til innhold
Arkivverket

[#58126] Johanna Brodina Johan Henrichsd._Bauer, Kongsberg 1764


Gjest Geir Beck-Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Beck-Andersen

Hei! Johanna Brodina Johan Henrichsd._Bauer, blir gift i Kongsberg 28.02.1764 med Peder Beck.Jeg finner ikke Johannas dåp eller mer om henne eller hennes foreldre. Dessuten; Var\er Bauer et gårds\stedsnavn, i Kongsberg m\omegn, slektsnavn, eller begge deler?Noen som kjenner denne damen?Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Takk for hjelpa, Gunn, - atter en gang! Ser at jeg skulle ha sjekka globalsøket bedre, men det er også noe forvirrende. Håper nå skiftene kan sette meg på sporet av Johannas dåp... mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at denne Nicolai ble oppkalt etter en forfader i Danmark? LenkeJohan Henrich Bauer kan muligens stamme fra Tyskland,Østerriket eller Danmark?Ved en av dåpene var Jomfru Mechlenburg en av fadderene. Det tyder vel på at Johan eller Johannes kan være en innvandrer, til Kongsberg i sin tid. Mange muligheter for opphavsland. Fant en Carl Henrich Bierman offiser Meklenburg under Vigrust net. Kan det være en sammenheng her? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Takk igjen, for kreativ tenkning! Har ikke tenkt på Bauer som dansk, men absolutt mulig. Johanna Brodinas ektefelle Peder Beck er muligens også av dansk herkomst, men det er jo en annen diskusjon. Mye interessant å gå videre på her. Hva med Johan Henrics vielse,tro.....? mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det ser ut til at Johan Henrich Bauer var gift minst to ganger.Da en av mine forfedre, Daniel Andreassen Bautz, ble døpt 11.8.1746 var garver Johan Henrich Baurs hustru Alhet fadder [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8570&idx_id=8570&uid=ny&idx_side=-37>Lenke.Da en annen ane døpte sin sønn Hans Christopher Jonsen Erta 20.5.1758 var garver Johan Henric Baurs h. Anna Tollena fadder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Johan Heinric Baur og Ahled Andersd. ble viet 21. juli 1740 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8569&idx_id=8569&uid=ny&idx_side=-245>Lenke.Garver Johan Henr. Baur, enkemann, gifter seg igjen 19. juni 1750 med Johanna Matzdatter Byncke Lenke.Og tredje ekteskap 15. august 1755: Garver Johan Henric Bauer enkemand og Anna Tollena Larsdatter Backe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Hjertelig mange takk Bjørg!Dermed er altså Alhet Andersdr. mor til Johanna Brodina. Dette var mer enn jeg turde håpe på. mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Tusen takk igjen! 100% sikker kan man kanskje ikke være, men et godt forslag. Jeg fører den inn med forbehold... mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Takk, Ketil! Nå mangler 'bare' Johan Henrics dåp. Tro om han hadde et patronym? Eller om han var innvandrer, som tenkt i innlegg 8? Søk på Bauer\Baur i FS har foreløpig ikke gjort meg klokere. mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg finner ikke Johan Henrich i eksaminasjonsmanntallet for Kongsberg 1732, så han har sannsynligvis kommet til Kongsberg etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du bør prøve å finne Johan Henrichs begravelse, kanskje det kan gi et estimat for hans fødselsår. Han var død i 1764. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Begravet 9. mars 1764: Garver Johan Henric Nicolajss. Bauer gift Mand, fød udi Calmbach(?) i det Brandenborgske, gl. 53 Aar, ringere nogle Uger, bet. dend gl. stor Kl, 12 Kl & TTTT Lenke. Det siste betyr vel at det ble betalt for ringing med den gamle store klokken. 12 Kl vet jeg ikke, kanskje det betyr 12 klokkeslag?? TTTT har noe med kisten å gjøre, tror jeg.Vel, da må du nok bevege deg sørover for å finne opphavet. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Beck-Andersen

Min evige takk til Gunn, Bjørg og Ketil! Jeg trodde sjøl jeg etterhvert var blitt 'ganske god' til å lese kirkebøker, men ser jeg har langt igjen. Måtte jeg bare en gang kunne få gitt litt hjelp tilbake. Ærbødigst, Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.