Gå til innhold
Arkivverket

[#58134] Trenger dere oppslag på SAH? Nå har jeg litt ledig tid framover


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Hei, Lars Ove.Kan du se hva som står i skifte etter gårdbruker Christian Michelsen på Østre Fjeldstad i Ringsaker ?Han døde i 1829, og skiftet skal visst stå i Nord-Hedmark skifteprotokoll nr. 7, 1824-1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Lars!Jeg ser du har hjulpet en amerikansk dame med skifte vedrørende gården Rudi i Heidal. Kan du hjelpe meg å finne skiftet etter Rønnaug Eysteinsdotter og Peder Horgen i Heidal. Jeg har notert at Peder var død i 1666. Trenger du flere opplysninger så kontakt med gjerne på hp-en@online.noHans Petter Engh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Ramberg

Hei Lars Ove!Jeg henger meg på og håper å få informasjon om min tippoldemor:Caroline Olsdatter, født 22.6.1848 i Stange. Døpt 30.7.1848. Konfirmert 5.10.1862, da var hun på legd på gården Sørum.Hennes foreldre het Ole Pedersen Waaleeie og Kirstie Olsdatter.Har du mulighet til å finne noe i Fattigvesenets papirer? Jeg har ikke funnet noen søsken av Caroline, men hun hadde muligens en søster som bosatte seg i Amerika. Sønnen til Caroline (Gustav Hammer) dro nemlig til en tante i Amerika i 1904, men jeg har ikke navnet hennes.Er takknemlig for svar, evt. på mail 'nuttetut@online.no.' Relevant informasjon blir videreformidlet til etterkommere av Gustav i USA.Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Lars Ove, hjertelig takk for at du har sjekket om det var noen skifter etter folkene mine på Soug.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei Lars Ove.Kan du være så snill å se om du finner et skifte etter Erich Tostensen Qvisla (evt. Kvisla) i Odalen? Han ble begravd i Oktober 1808.Er egentlig på søk etter hans datter Tore Eriksdatter født 1770.Hilsen Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Noen beskjeder:Liv: Dette blir vanskelig. Det finnes militærruller, men i og med han var fanejunker ved sin sønns dåp i Bergen er det mest trolig at han var stasjonert på Vestlandet. Han er ikke nevnt i skifter fra Sukkestad.Svein: Det finnes dessverre ingen arkiv for utflytting, og ei heller noe passregister. Så da blir dette nesten umulig å finne ut av, dessverre.Anne Lise: Nå har jeg gått igjennom skifter på de mulige plassene han har vært, men han er ikke nevnt.Per Helge: Jeg kan ikke finne mannen i skifteprotokollen, og ei heller i skifteutlodningsprotokollen.Ruth: Dessverre kan jeg ikke finne noen skifter verken på Støe, Engum eller Salmakerstuen som gjelder han du leter etter.Øyvind: Ingen skifter er registrert på nevnte personer på Kolstad.Trond: send meg en mail (lars.ove.wangensteen@gmail.com), så får du foto av dommen.Ronny: send meg en mail (se adr. over) så får du bilder av skifteHans Petter: du får en mail i kveld med fotoer av skiftet.Mette: Fattigvesenet var en kommunal instans, og det finnes dessverre ikke arkiv på slike saker i SAH. Forsøk å kontakte kommunenKaren: Ingen skifte på Erich Tostensen på Kvisla eller Qvisla dessverre.Joar og Atle: Ha tålmodighet :-)Har jeg glemt noen nå?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Tusen takk Lars Ove :-) Jeg leter videre på Vestlandet. Hjertelig takk for hjelpen :-)Hilsen Liv Christin Markussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for innsatsen Lars Ove. Synd jeg ikke greier å finne dødsfallet på kona til Semming Oudensen etter 1838. Jeg har vel egentlig mistanke om at han som døde i 1817 kan være en annen Semming enn den jeg er ute etter, og at Semming kanskje forble i Trysil. Da kan jo dødsåret være et helt annet. Har tenkt på å ta det opp som eget emne om noen vil slå opp i bygdebok for Trysil, og finne Semming Oudensen og Gjertrud Nilsdatter i Osvold i Trysil hvor de var i 1801. De må ha flyttet dit mellom 1793 og 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Liv Christin:På Østre Toten er det en stor gård med navnet Sukkestad: Gården Sukkestad tilhørte i årene 1702 - 1851 slekten Sommerfelt som far til sønn hadde sorenskriver- eller amtmannsembeter. Christian Sommerfelt var som amtmann 1781-1811en lidenskapelig hagevenn. Hovedbruket (Sukkestad Vestre, nå Midtre) var med sin store fine hage blant de fineste av Totens embetsboliger på den tid. I 1832 ble Sukkestad solgt ut i småparseller av bl. a. David Sommerfeldt. Hans halvsøster Karen Sommerfeldt kjøpte delen med våningshuset (4). I Matrikkelen for 1838 finner vi at bruket bestod av 4 deler med forskjellige oppsittere:Sukkestad Søndre: Frøken Sommerfeldt Sukkestad Østre: Arne Johnsen Sukkestad Nordre: Proprietair WexelsenSukkestad Vestre: Lieuntnant Broch (!!) Han er her i 1865: LenkeKan Ole Olsen bare ha tjenestegjort her og tatt navnet Sukkestad?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Hei Lars Ove !Ja, jeg har sjekket ut alle Sukkestads-gårdene og har samme teori som du skriver, nemlig at Ole Olsen bare har tatt Sukkestadnavnet underveis. Ole Olsen Sukkestad hadde altså en sønn ved samme navn som giftet seg i Bergen i 1893. Han hadde forut for dette meldt seg ut av statskirken på Biri i 1892, hvor han står oppført som ungkar, dog med fire(!) barn og at han er født på Kvikne, innseth anneex i 1843. Jeg har noen fantastiske hjelpere som sammen med meg har lett etter fødselen på Ole Olsen Sukkestad d.y i Kvikne, men vi finner ingen som er rett. De Ole Olsen vi har funnet i det akutelle tidsrommet er sjekket ut som gale. Jeg har funnet en omstreifer Ole Olsen som flyttet til Biri fra Kvikne med uekteviede kone og to barn, hjemmedøpte. tanken har vært at en av disse var Ole Olsen Sukkestad d.y, men det rimer dog så dårlig med denne fanejunkeren som oppgis å være far ved giftermålet. I 1875 tellinga i Oslo dukker en ole Olsen Sukkestad opp igjen. Da som snekker, født i 1840 på Toten, gift med Marte Johannesen fra Hadeland. Jeg finner ingen Ole Olsen (Sukkestad) som er født på Toten som har gitt meg tro på at det er snakk om samme mann.på skiftet etter Ole Olsen Sukkestad d.y (han dør i 1896 på Neråsen gård) oppgis det at hans fødested var Bollerud. Ved søk på Bollerud gård som bosted ved fødsler i tidsrommet 1841-1843, finner vi en Ole Olsen, uektefødt, som har far Soldat Ole Gundersen. Denne Ole Gundersen dør i 1871 på Fægringseie og skiftet røper intet.Jeg har også funnet en Ole Sukkestad som i 1828 er fadder for et barn i Garnisonmenigheten i Kristiania, denne Sukkestad er trompetist. Men... jeg finner ingen flere data på denne Sukkestad heller :-(Uff, dette ble nok rotete fremstilt, men dette ble en slags kortversjon og med de viktigste elementene i min jakt på herr Sukkestad.Jeg skulle bare gjerne visst hva som hva, eller snarere hvem som er hvem her :-)Tusen hjertelig takk for din deltakelse og ikke minst gode hjelp:-)Hilsen Liv Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk Lars Ove,Det var vært et forsøk. Nå vet jeg at jeg må forsøke andre veier.MVH, Svein Davidsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

SveinKanskje Lysholm har et arkiv som kan belyse dette? Ellers er det mulig at tidligere statsarkivar Leif Midthaug på SAH som har et meget omfattende privatarkiv på SAH kan gi et svar. Han har et stort arkiv over gårder og slekter i Hedmark. Dette privatarkivet har jeg nettopp begynt å gå i gjennom og systematisere, og jeg skal gi deg en tilbakemelding hvis jeg kommer over din oldefar.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei og takk for at du prøvde Lars Erik, selv om de du lette etter er like forsvunnet. Søker videre, det gjelder om å ikke gi seg!!Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennseter

Hei Lars Ove.Flott initiativ du har tatt her.Jeg har følgende problem: I 1789 var det to som het Anders Chirstiansen Balche som giftet seg. Begge er lett å finne i viede fra Toten. Uheldigvis stammer jeg fra han som giftet seg med Malene Danielsdatter. Her stopper alle sikre spor etter han. Ft1801 oppgir alder 38 år, husmann med jord, Klavestad. Det skulle tyde på født rundt 1763. Jeg finner en konfirmant på Balche men det er sannsynligvis den andre. Min Anders var av husmannsætt og sikkert født et annet sted. Har du tilgang på noe som kan nøste litt videre på denne tråden?mvh Øystein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Lars Ove, takk for at du har sjekket om det var noen skifter etter familien på Kolstad (33). Da er denne kilden utprøvd.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei Lars Ove,I min kones aner har jeg en Gullik Iversen Hippe (6.7.1821-5.12.1878) gift 2. gang 12.11.1861 m Marte Eriksdr Smestad, Ringsaker (17.7.1830-10.11.1910).Via sekundærkilder har jeg at Gullik og svogeren Lars Eriksen Smestad kjøpte Gnr 237, bnr 1 i Ringsaker: Nyhus med Mælum, Nordjordet, Mælumsbakken og Mælumsroa, fra dødsboet etter en Hans Gudmundsen. Skjøte tinglyst 4. juli 1866. Gullik kjøpte Lars sin halvdel, tgl 4.8.75. Gullik solgte hele bruket; skjøte 19.4.1876. Salget hadde nok skjedd tidligere, for ved folketellingen i 1875 bor Gullik m fam på Nyhus som inderster, og Gullik er titulert som kapitalist.Har du mulighet til å sjekke ut disse skjøteopplysningene, samt supplere med verdiene som er angitt ved kjøpene?Mvh Jarleif (send ev opplysningene til jarleif.nordheim(a)online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Mæle, Skagan

Hei Lars Ove I 1838 reiste denne fam. fra Østre Slidre.Målet med reisen var Kristiansund. Knud Knudson Haugen f.1805, Marit Jonsd. Hegge f.1810, Ingeborg Knudsd. f.1833, Knud Knudson f.1835, Ingeborg Knudsd. f.1838. I 1841 finner jei att denne fam. på Holme i Øyer,der blir dattra Karen født. En son kommer også til i 1844 men dør. I 1845 finner jei begravelse til hmdsk. Marit Johannesd.35 år. Famelien bur no 'ved Lunke' I 1849 kommer enkmand Knud, sammen med barna til Tingvoll på Nordmøre. Presten i Tingvoll har også tatt med Lunke i kirkeboka. Kan dette vere den riktige Marit som jeg er ute etter? Er det presten son skriv Johannesd. i staden for Jonsd? Så no er håpet at det kan vere et skifte etter henne på SAH.Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Lars Ove Wangensteen: Har du mulighet for å finne fram et skifte for meg? Det dreier seg om Sør Gudbrandsdal Skifteprotokoll 1809 - 1820 Pagina 416, 9/2-1811, Skifte på Ilstadhagen (se tema nr. 58355). Kanskje du kan få laget en kopi og sende meg?Min adresse: Hans Mathisen, Raskenlundv. 21, 3928 Porsgrunn. Telefon: 36 61 09 09, e-post: tophat krøllalfa norloff.org.Vennlig hilsen Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg nå ser på det som står i bygdeboka for Ytre Rendal så står det at Sæming Oudensen og kona Gjertrud Nilsdatter var brukere i Nordre Storbekken under Osdalen i Rendal, og det skal være skifte på han. Han døde 08.06.1817. Det er nevnt at det var en formue på 209 riksdaler i skiftet. Håper du orker å prøve å se etter skifte etter han en gang til Lars, og jeg beklager at jeg var så uklar fra begynnelsen her. Dette var jo en familie som flyttet en del, og det er nok blant annet derfor jeg tidligere har oversett dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Semming Oudensen er også ført i den nye bygdeboka for Osen under Osvold. Så kanskje er skiftet etter han ført derunder, og Osen har jo også tilhørt Trysil i perioden 1780-1880. Jeg må innrømme at jeg er lite kjent i dette området, og har aldri vært på noen av disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Christin Markussen

Hei Lars Ove !Har du aneldning til å slå opp i fattigprotokoll for Biri 1896-1900 på disse to barna:Ovidia Terese Olsdatter født 02.02.1893, bortsatt som fattiglem/utsatt på kommunens regning på Neraasen :[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=206&filnamn=f00525&gardpostnr=38&personpostnr=216&merk=216#ovre>LenkeGustav Adolf Olsen (Neråsen)født 04.07.1897 bortsatt som pleiesønn/fattiglem på Kulsveen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.