Gå til innhold
Arkivverket

[#58134] Trenger dere oppslag på SAH? Nå har jeg litt ledig tid framover


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Hei Lars Ove - og tusen takk! Den nye epost-adressa mi er nesten den same som den gamle, men at det står berre 'skuggestrond' føre afla-krullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei Lars OveI innlegg # 58987 skriver du at det i SAH finnes et privatarkiv som inneholder alle personer som var ansatt ved Jernbanen i Norge 31 desember 1875.Kunne du ha vært så snill å sjekket om du finner en Andreas Olsen, bosatt på Stabekk i Asker/Bærum i dette arkivet?Og i tillegg, kunne du også sjekket om du finner en Anders Mathisen, bosatt i Eidsberg/Rakkestad, som arbeidet på Østfoldbanens Østre Linje? (antakelig er han ikke å finne der, siden denne banen først ble åpnet noen år senere).Her er for øvrig Andreas Olsen i FT 1875: LenkeAller vennligst, Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Håkon:Andreas er oppført med de samme opplysningene som FT, men Anders Mathisen finner jeg ikke. Det nærmeste jeg kom var denne karen på KongsbergMvh Lars Ove

bilete4788.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiJeg vet ikke om du har tid nå, du er jo så opptatt med den flotte siden din.Men vis du har tid, trenger jeg opplysninger, spes. barn og hvor de er blitt av, fra dødsmelding/skifte etter ekteparet:Elisabet/Lisbet Olsdtr. f. 16. jun. 1830 d. 28 sep. 1908 på Strætdammen, Åsnes[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060321030153.jpg>Lenke Knut Olsen f. 15. mar. 1829 d. 12 okt 1909 på Strætdammen,Åsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kjell Arne (106)Det var ingen skifte etter Elisabeth Olsdatter. I dødsmeldingen står det at ektemannen lever i 1908.Når det gjelder Lina Eriksen fant vi ikke dødsfallet i klokkerboken verken i 1951 eller 52, men det er jo mulig at hun ble gravlagt i en nærliggende kirke til Elverum. Jeg hadde ikke tid til å sjekke i dag, men jeg skal gjøre et forsøk neste gang jeg er på arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Nå har ikke jeg så stor erfaring med statsarkiv, men tror du det hadde vært mulig å finne noe info om denne damen: LenkeEr primært ute etter å finne ut hvor hun kom fra, hvem som var foreldre hennes. Har bladd gjennom kirkebøkene for området, og etter det jeg kan se står hun ikke oppført i det aktuelle tidsrommet. Det har heller ikke vært mulig å finne henne i Ættebøkene for Skjåk, så det er fult muligt at hun kom fra en nabobygd etc...Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

ang. 107 Takker for hjelpen.Ja, ektemannen lever i 1908. Han dør i 1909. Se innl. 105. Er spesielt interesert i hvor sønnen John Knudsen f. 1783 har gjort av seg. Finner han ikke i FT 1900. Hadde et håp om at det skulle stå noe om han i dødselding eller skifte etter foreldrene hans.Ang. Lina Eriksen, så skal hun være begravet i Elverum. Så kanskje årene etter, 1953-55 er et bedre sted å se, vis du får tid.Skal ikke til Elverum denne sommeren, så jeg får ikke sett selv før tidligst 2009.Hadde vært utrolig artig å fått de på plass.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (109): Hvis du søker etter Lina Eriksen på Ecclesias registrering av kirkegårdene i Elverum - Lenke - vil du finne at en kvinne ved dette navnet har vært begravet på Elverum kirkegård, men at graven nå er slettet. En henvendelse direkte til prestekontoret er kanskje en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kjell Arne (109)Beklager. Jeg så ikke i farten at det hadde vært skifte i 1909. Hvis det finnes, så finner jeg det.Jeg (eller rettere sagt noen på SAH) skal også sjekke KB for 1953+, hvis du ikke får noe svar fra prestekontoret. Bare si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiTakker så mye.Jeg har sendt mail til kirkekontoret igår. Gir en tilbakemelding når jeg får et svar.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Nå har jeg fått svar fra kirkekontoret ang. den slettede graven på Elverum.Må være min oldemor. dør 15 aug. 1953 gravl. 23 aug. 1953. ugift. Oppgitt fødsel 23 nov. 1878. Min oldemor er født samme dato i 1879. Så det er nok oppgitt feil iforbindelsen med dødsfallet.-----Så da er jeg interessert i opplysninger etter:Lina Eriksen (dør ugift)d. 15 aug. 1953 i Elverum.Hva som står ang. hennes barn/deres bosted ved dødsmelding/skifte ved hennes død.Og så var det samme opplysninger (barn og ders bosted) i dødsmelding/skifte etterKnut Olsenf. 15. mar. 1829d. 12 okt 1909 på Strætdammen,Åsnes.Flott hvis du kunne ta en titt neste gang du er på Statsarkivet i Hamar.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder nå på med slektsforskning for venninne i Storelvdal, og jeg skulle gjerne ha visst om det var skifte på Siri Olsdatter i Lillestu Koppang i 1801-1802. Det er vel henne som ble gravlagt i Elvedalen 26.05.1801 i en alder av 90 år, og hun kalles da Siri Olsdatter Koppang.Siri var jo gift med Ole Larsen som døde i 1777, og de hadde blant annet datteren Goro døpt palmesøndag 1750(den yngste av 6 barn). Jeg har en mistanke om at det er denne Goro Olsdatter som i 1779 ble gift med Ole Jonsen Bakken(under Koppang). De flyttet til Ytre Rendal i ca 1790, og ved folketellingen 1801 var hun enke i Otnes Søndre i Rendal. Jeg har tidligere utelukket 2 andre Goro Olsdatter døpt i 1751 og 1753 i Åmot, og den Goro jeg er ute etter skulle være født ca 1751.Jeg er veldig takknemlig for det du tidligere har gjort for meg Lars Ove, og håper du kan hjelpe meg denne gangen også. Det er kanskje også skifte etter Ole Larsen i 1777, men siden datteren Goro enda ikke var gift da vet vi jo likevel ikke om det er den riktige Goro Så jeg vil i første omgang ha opplysninger kun fra eventuelt skifte etter Siri Olsdatter i ca 1801-1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Jeg skulle gjerne ha fått tak i bilde av segl og/eller signaturer til noen personer i familien Juell.Personene jeg søker slik informasjon om er:Fogd Christian Juell (1679-1744). Han var fogd mellom 1705 og 1744.Hans sønn Jens Juell (1708-1767)som overtok embedtet etter sin far. Han var fogd mellom 1744 og 1754.Hans sønn Hans Lemmich Juell (1740-1810)var sorenskriver i Søndre Hedmarken fra 2/12 1778.En annen sønn til fogden Hans Juell (1722-1754)var stor i trælast og auktionsforvalter i fogderiet.Vil være meget takknemlig om du kunne hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Anne Lise (115)Jeg har vært på reise i noen uker nå, men jeg skal se hva jeg finner på SAH neste uke.Arne B.:Det var ikke 'småtterier' du ønsker, og jeg er usikker på hvor jeg kan finne dine ønsker på arkivet. Bilder av segl tror jeg kan være vanskelig, og signaturer likeså. Men det er mulig at det det finnes protokoller hvor dette finnes. Jeg fant min stamfars signatur fra 1690 i Vang kirkes (Valdres) kirkeregnskap. Jeg formoder at du har lest om Thomles 'Juell' på min hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Om det blir en for stor oppgave, så er det viktigste at jeg får informasjon om hvor en bør lete etter det jeg søker.Eller hvem en bør kontakte.Har beklagligvis ikke lest hva som står på din hjemmeside.Thomle har en artikkel i Norsk tidskrift for genealogi, pers.hist, biografi og literaturhistorie b.II. 'Om slægskabet mellem nogle familier af navnet Juell [Juel]'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg gleder meg til å se om du finner noe Lars Ole, og hvis jeg ikke svarer her så er jeg bortreist(hos mine foreldre) fra 26.09 til 17.10. Så etter 26.09 får jeg med andre ord ikke svart før etter 17.10 hvis jeg ikke da låner mine foreldres pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Skulle så gjerne ha visst om det fantes noe om denne fam.i noen protokoller på SAH..Lurer veldig på om det er noe skifte el.l ettersom de etterlater seg ei lita datter på 7 år..Hva skjedde med denne jenta?Jacob Madsen og Marthe Pedersdatter gifter seg på Toten i 1766.. Får en datter Johanne i 1768 også på Toten..Så slutter alle spor her.Dette paret får datteren Marthe på Gran i 1781?Tragisk slutt for dette ekteparet da de begge blir begravet sammen i 1788, 66 og 56 år gamle.Hva skjedde med dem, og hva skjedde med de barna de hadde? Da både Jacob og Marthe er fra Toten, ble Marthe og evnt. søsken, sendt til familien da foreldrene dør? De hadde bosted Vildåsen på Hadeland...Eva :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

Hei Trenger info om Karen Embretsdatter Bagaasen født 1850(tror jeg) Gift 22051874 med Nils Nilsson Død 21041898 garvlagt 27041898 i Åsnes kirke. Hvem var hennes foreldre? og hadde hun noen søsken? Takk på forhånd Mvh.Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

SA Hamar har sannsynligvis info om to opplendinger som døde i høy alder og som jeg lenge har prøvd å finne :De to er - 0536 Søndre Land mann, 103 år f. 1876 d. 1980 - 0541 Etnedal mann, 103 år f. 1867 d. 1970 Kjekt om de lot seg finne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Anne Lise (115):Ikke noe skifte å finne på Lillestu og Siri OlsdaterEva Johannesen (122):Desverre ikke skifte etter disseOla (121)Fikk ikke tid i dag, men har ikke glemt degelisabeth (123)Har du sjekket de scannede kirkebøkene?Celvin (124)Pensjonert lærer Martin Lundsteine fra Etnedal døde på Gjøvik fylkessykehus 22 juni 1973. Født 24 februar 1872 i Etnedal. 101 år gammel.Kirkebøkene for Søndre Land 1880 er ikke på SAH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.