Gå til innhold
Arkivverket

[#58138] RO: Oppslag i bygdebok for Tysvær/Skjold


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har problemer med å finne hvem som var foreldra til dette paret: Sjur Knutson og Ragnilla Olsdtr DahlDe får barna Ole 1825: Dåp n° 7: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Tysvær i Skjold, Ministerialbok nr. A 4 /1 (1815-1830), Fødte og døpte 1825, side 72. Permanent sidelenke: LenkeKnut 1831, Guro Kristine 1834 og Brithe Serine 1837.Finner ikke dette paret gift i Tysvær/Skjold i kirkebøkene, heller ingen hjep på FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Under garden Dal i Tysvær står det følgende: Sjur Knutson gm Ragnhild Olsdtr. budde her i 1820 -30 åra. De hadde barna Ole f.1825, Knut f.1831, Guro Kristine f.1834 og Brita Serine. Noe mer enn det sto det dessverre ikke, Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Nå fant jeg ut hvor Sjur kom fra: Han var sønn av Knut Sjursson fra Longelandsvik f.1750 og død 1835 på Eggja i Skjold. Han var g.m Marta Ingebrigtsdtr. f.1757 på Haraldseid i Skjold og døde i 1815. Sjur f.1783 bodde på Landa i Vats og på Dal i Tysvær. Han var 1 gang gift med Guro Olsdtr. og 2 gang med Ragnill Olsdtr. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Knut var født på Berge i Fjelberg (Ølen) og ikke på Langelandsvik.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha, Johan Arthur. Disse folka har jeg hatt problemer med og hadde lagt dem til side - det er forfedre til mine barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har en nøtt til fra samme området.Ole Guttormsen Sunnfør gifter seg med Marthe Jakobsdtr i 1817: N) 6 høgre side: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Skjold i Skjold, Ministerialbok nr. A 3 (1815-1835), Ekteviede 1816-1818, side 191. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1646&idx_id=1646&uid=ny&idx_side=-144>LenkeJeg kjenner til 6 barn:Dorthe f. 22/7 - 1818 i Skjold (hun ble gift med Oler Sjursson over i innlegg 1)1821: Kari1823: Marthe1827: Guttorm1833: Iver1836: JacobHans foreldre tror jeg er Guttorm Olsen Alendal, f ca 1759 og Kari Larsdtr f ca 1756Dette var andre ekteskapet til Guttorm: ft 1801: LenkeMor hans er og her.Den eneste som kan passe med alder til Martha Jakobsdtr f ca 1789 er ei Marthe Jakobsdtr Haraldseid med foreldre Jakob og Marthe: LenkeMen finner ikke Marthe på Haraldseid i 1801. Finner en enkemann Jacob Johansen 55 år: LenkeOg så finner jeg en Marthe Jakobsdtr som tjenestepike her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Marta er datter av Jakob Johanneson f.1746 kanskje fra Ikdal, død 1820 g.m. Marta Sjursdtr. f.1752 på Dagsland død 1792. Kilde Skjold I, side 443, nr. 246 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei KjellaugForeldrene til Martha Jakobsdatter er Jakob Johannesson f 1746 på Ikdal, død 1820 g.m.Marte Sjursdtr. f. 1752 på Dagsland, død 1792. De bor på Haugen u/Haraldseid. side 443 og 444 i Skjold gard og ætt Imvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Tysvær 4 side 284 skriver forfatteren at Jakob f 1746 truleg er sønn a Johannes Osmundsen fra Stokka i Vats f 1691 død 1759 på Ikdal g.m. Anna Johannesdtr f 1712 på Ulvebne i Vikebygd.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Iflg Vatsboka s. 596 er Johannes sønn av Osmund Gudmundsen Ile 1650-1737 og Anna Børgesdtr Aubø, Sjernerøy 1645-1706. Da kommer du inn på de 'store' Ryfylkeslektene. Kan sende de på fil om du vil. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok en gang hjertelig takk til Johan Arthur og Anne for informasjon. Jeg har hatt mye bry med disse folka her!Jeg tar med takk i mot mer, Anne-:)Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempefint, her hadde jeg mye fra før, så det var bare å lenke sammen folk!Jeg sender deg en mail siden i ettermiddag.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Hei! Jeg er interessert i å finne ut når 1. kona til Sjur, Guro Olsdtr. Landa døde. I Vatsboka står det på s. 430 H7. Sjur Knutsen Hummelstø u. Eggja, f. 1781 g. 1815 m enka GURO Olsdtr (H6) Sjå nr. 25. Dei flytte truleg til Tysvær. Barn: a. Ole, f./d. 1815 b. Marta,f. 1818. 25. Guro , f. 1790 var datter til Ole Jørgensen Lofthus fra Hardanger og Ingeleiv Torgilson Jåstad, bos. på Landa i Vats. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er merkelig at Guro ikke er å finne død i kirkebøkene for Vats, Skjold eller Tysvær i det aktuelle tidsrommet. Regner jo med at hun døde og at de ikke ble skilt - noe som var uvanlig på denne tiden. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Ja, tror nok hun døde. Kan de ha flytta til Bokn? Guro's 1. ektemann var Ole Bårdsen Bjordal 1786-1814 sk. 1815. (Se slektsboka til Berge Velde) Disse to er mine. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er ei Guro Olsdtr. som er død 22 år gammel på Dahl i Tysvær i 1823. Vanskelig å lese hvem ektemannen er, men ikke umulig at det kan være den Guro vi leter etter. Se nr. 8 Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg synest at det står 32 år og at hans etternavn er Gudmundsen. Dahl. Men som du sier er det vanskelig å se.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Enig at det må være 32 år. Synes at det står 'husmann Siur', men må innrømme at det ligner på Gudmundson. Finner ingen på Dal i Tysvær med det navnet iflg. bygdeboka. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja fornavnet kan likne på Siur, tror det står 'under Dhal' og da er vel det andre navnet kortere. Men krøllen er vel gal veg for at det skal bli en 'K', men det er ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Alderen skulle passe godt da Guro er f. ca 1790, men sikker er jeg ikke enda. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

22.6.1848 flytter Sjur Knutson70 år og kona Ragnhild Olsdtr. 49 år til Frue sokn. De har to barn: Guro Kristine 1834 og Berta Serine 1837. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.