Gå til innhold
Arkivverket

[#58140] Hvem var skolapperne i Kieldersmuget; 'Olsen-brødrene' Reinert og Jacob?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er en vanskelig sak! Først av alt, er det noen som kjenner til Reinert (Reiner/Reinholdt/Rejner) og Jacob Olsen som levde og virket som skolappere i Bergen, med bostedsadresse Kjellersmuget, så Engen, fra ca 1721 til 1757/1768(??)? Reinert var gift to ganger, først med Aasle Maria Mathisdtr. Med henne hadde han et barn som trolig døde. Så ble han gift med Maren Johannesdtr i 1728. De fikk 8 barn, hvorav 4 døde små. De som da levde opp var Joahnnes f 1729, Berent f 1732, Zitsele f 1734, Marte Marie f 1735. De av barna som døde var Aasle Marie, Tollef og Joseph, samt Birte Anne med første konen. Jacob var trolig gift en gang, med Anna Catharina Johannesdatter, og de fikk barna Ole Michel †, Dorthe Cathrine, Ole Michale, Anna Carina †, Johannes †, Maren, Anne Johanne og Johannes. Reinert døde trolig i 1757 (?) gr l fra St Jørgen. Jacob døde trolig i 1768 (?) gr l fra St Jørgen. Trolig var de fattige. Det var overkapasitet på skomakere i Bergen fra ca 1735, og mange gikk etter det dukken.Jeg har en hypotese om at Reinert Olsen er identisk med Reinert Olsen, tjener fra Sogn på Haugland i Manger i 1701, 14 år. og Reiner Olsen Hougland, kvartermester i Marinen, fra 1711-1721. Grunnen til at jeg kobler Reinert og Jacob sammen, er at de er fadre hos hverandre flere ganger, samt at begge er skolappere og bor i Kjellersmuget/Engen. Om konene Maren og Anna Catharina Johannesdøtre kan være søsken, eller om Reinert og Jacob er det, vet jeg forløpig ingen ting om. Kan også nevne at Reinert ved en anledning kaller seg Reinert Olsen Becher, og ved en annen anledning farvemester. De ser ikke ut for å ha vært huseiere (ikke nevnt i noen slike lister). Spørsmålet er altså hvem var disse to skolapperne? Hvor kom de fra? Reinert tenker jeg da skal være fra Sogn, men hvor i Sogn. Der er en annen Olsen fra Sogn blandt de militære i den Nordiske Krig, og han synes å være fra Sogndal. Kan der være en mulighet?Se også denne debatten LenkeTakknemlig for all mulig hjelp.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1703;'(Sak 1703:148)Publicerit Christen Jensen Lembvigs og Christopher Nagels udgifne schiøde til Nils og Olle Rasmusønner Femred paa 2 pund 14 mercher smør med bøxsel udj Femred som de self paaboer, daterit dend 21. septembris anno 1703.'1701:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=57&filnamn=1701nba&gardpostnr=14827&merk=14827#ovre>Lenkeskifte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.