Gå til innhold
Arkivverket

[#58141] Bergen/ Maria og Bertin Nilsen


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Karen Marie Jakobsdatter Landsvik f. 21.2.1893, gift med Bertin Nilsen. Karen Marie ble kun kalt for 'tante Maria' blandt familien.Paret har nok trolig bodd i Sigurdsgt. i Bergen, de har hatt to sønner, Reidar og Jon.Slik jeg kjenner denne historien, så var vistnok sønnen Reidar russisk tolk, bl.a i 1964 da Sovjets statsminister Nikita Krutsjov besøkte Norge.Reidar var bosatt i Oslo. Og jeg tror jeg har funnet hans gravsted under gravminner. Reidar Larsen fødd 4/5 1916 d. 4/1 2000, begravet på Voksen kirkegård. Maria var ivrig komunist, og der fortelles at hun vistnok ble satt i fengsel på 1920 tallet, for sitt politiske syn. Jeg har prøvd å finne vielsen til Karen Marie og Bertin Nilsen, uten hell. Ei heller har jeg klart å spore opp dødsårene deres,og de to sønners dåpdatoer, jeg vet Bertin levde tidlig på 1970 tallet. Dersom noen skulle finne spor etter denne familien, ville det glede meg mye. En takk til Arnfrid Mæland, som har gitt meg et par gode tips.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Reidar Larsen, er det korrekt, eller skivefeil? Faren het jo Nielsen....Vet du om Maria var direkte knyttet til NKP? I så tilfelle har de sikkert et arkiv. NKP har fortsatt Bergenskontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det er gått du følger med Arnfrid, det er jo selvfølgelig Reidar Nilsen.Ja jeg vil tro hun var medlem, det fortelles at hun stod på Torgalmenningen å delte ut løpesedler for NKP, og at hun ble arrestert flere ganger får sitt politiske syn, hun skal vistnok også ha fått smakt politikøllene i den tiden. Så hun var litt av en kvinne.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.