Gå til innhold
Arkivverket

[#58144] SON 1837: Hvem var Kirstine Svendsdatter?


Gjest Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Otterå

Jeg har ved en tidligere anledning berørt dette tema på DIS-Norges Slektsforum, uten særlig resultat. Prøver nå her:Den eneste dokumentasjon på Kirstine Svendsdatters eksistens har jeg fra dåpen til hennes datter Caroline, født 21. november 1837 (nr. 13 i lenken)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7540&idx_id=7540&uid=ny&idx_side=-72>LenkeKirstine var min kones tippoldemor, så vi skulle gjerne visst litt mer ... Barnets far Engebret har jeg klart å nøste opp. Han stiftet ny familie året etter og ser ikke ut til å ha hatt mer med Caroline eller Kirstine å gjøre. Han var bosatt på Bevøya med sin familie helt til han døde i 1892, 90 år gammel.Det ser ikke ut som om moren Kirstine heller har kunnet ta seg av datteren Caroline. Da Caroline ble konfirmert i 1852 bodde hun nemlig hos sin onkel (farens bror) Andreas på Gjølstad i Vestby. I kirkeboka står hun bokstavelig talt 'side om side' med sin jevngamle kusine Maria Mathea,(nr. 9 og 10)LenkeDette tolker jeg som at enten var moren Kirstine død, eller hun på annen måte ikke kunne ta seg av sitt barn, det kan ha vært grunner for at Caroline ble bortadoptert til sin onkel?Jeg har lett i Carolines senere liv for å finne noen spor. Morfaren må ha hett Svend og Kirstines eventuelle brødre må ha hett Svendsen. F.eks. var det en fadder ved Carolines dåp som het Andreas Svendsen (kan være morens bror?), en annen het Torger Torgersen. Da Caroline giftet seg i Kristiania i 1864 var det en forlover som het Torger Svendsen (morens bror?). Det var en Torger Svendsen som skal være født i Son i 1818 og som bodde i Kristiania (Oslo Strandgade 24) i både FT1865 og FT1875. Den yngste sønnen til Caroline ble kalt Sven Torger. Hverken 'Svend' eller 'Torger' er navn jeg har funnet i de andre familiegrenene. Det kan være navn fra Kirstines familie, men det er selvsagt mye spekulasjoner. Den nevnte Torger Svendsen skal være sønn av Svend Torbjørnsen i Vestby, men jeg har ikke funnet at Svend Torbjørnsen hadde en datter Kirstine. Derimot har jeg funnet at Svend Torbjørnsens søster hadde en sønn som het Torger Torgersen (!), født 1821 (han som var Carolines fadder ved dåpen, Kirstines fetter?)Jeg har enda ikke hatt anledning å få undersøkt skiftet etter Caroline (hun døde 8. desember 1889)LenkeEnkemannen Ole Gunnerius Olsen giftet seg på nytt i 1892, og det er der nevnt at det er et skiftedokument etter første kone, men jeg har ikke lykkes med å få sett det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Svend Torbiørnsen og Anne Maria Andersdatter af Soon døpte en datter Anne Kirstine i oktober 1816 Lenke (nr 18 side 95)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Dåp av Andreas, (nr 4 - side 144) 24 februar 1822 i samme kirke (Såner) samme foreldre LenkeSiste tallet for dåpsåret (1818) ble ikke med i forrige innlegg men linken peker jo rett :)Kan dette være familien til den Kirstine du søker info om, tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Mange takk for opplysninger! Av en eller annen grunn har jeg oversett at Anne Kirstine kunne være Kirstine, men det er selvsagt fullt mulig. Det ser unektelig ut som Svend Torbjørnsen og Anne Marie Andersdatter peker seg ut som gode kandidater til Kirstines foreldre. Ser at ved Torger Svendsens konfirmasjon i 1832 kalles moren Anne Marie Hansdatter, men det er nok en skrivefeil?:LenkeDet at Kirstines brødre og fetter har stått Caroline nær, som faddere og forlover, og at Caroline også oppkalte sin yngste sønn etter dem, kan bety at Caroline hadde et positivt forhold til morens familie, selv om hun vokste opp annet sted. Det er nærliggende å tro at moren Kirstine døde tidlig, før 1852.Det som gjenstår, for å bli enda mer 'sikker', er å finne Kirstines død. Jeg har ikke funnet den i Vestby, men hun kan jo ha bodd andre steder, så jeg får lete i nabo-områder.leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.