Gå til innhold
Arkivverket

[#58156] hvor er VIKØR


Gjest kirsten mølstre
 Del

Recommended Posts

Gjest kirsten mølstre

jeg er på jakt etter Sigrid Larsdtr. f.1793 i Vikør, men hvor er Vikør. Hvilen kirkebok hører den til? Sigrid flyttet til sønnen Ole Johnsenf.1801 flyttettil Førland i Tysvær gift med Ingeborg Olsdtr. f.1825 fra Osen Vikedal er det noen som kan hjelpe meg? kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Sigri Larsdatter er nevnt her (nede t.h., 21. juli - Dom. VII Trinit.): LenkeMen så vidt jeg kan forstå som Moder til dåpsbarnet Lars Sandven som blir døpt i Østensøe (Øystese) kirke.mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten mølstre

takk for svar, jeg er ikke så flink i dette, men jeg så 1790 ett eller annet, men da kan hun ikke være moren hans for hun er født 1793. Kanskje jeg misforstår? Kisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Sigri Larsd. 1793-?, var dotter av Lars Olson Børve 1763-1824,og kona Madli Torsteinsd. Laupsa 1766-1848.Sigri vart g. i 1821 m. Jan Johannesen Øvsthus, 1775-?Born: 1. Synneva 1821-?2. Lars 1823-? g.m. Inga Andersd. frå Tysvær.3. Johannes 1825-?4. Ole 1828-? g.m. Ingeborg Olsd.f. 1833 frå VikedalJan m/fam. drog i 1826 sør til Tysvær. Der feste han plassen Nipo under garden Førland I 1875 budde Sigri som enkja hjå sonen Olav (Ole) på Nadhaug i Tysvær.Dette er etter bygdebøkene for KvamSigri i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11238&gardpostnr=5&personpostnr=114&merk=114#ovre>Lenke Jan i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jan (Jon) Johanneson 1795 - 1763 g.m Siri Larsdtr. fikk Jon f.1831, Malene f.1835- det er trolig hun som fikk Malene Serine i 1854 med Johan Andreas Johannesen Kluge i Biri. Tysvær 1, side 215, nr. 95 Jon Jonson f.1831 ble gift 1852 med Gunhild Larsdtr. Fosen f.1817. Han var kirkesanger og de fikk Johan Laurits 1853 og Karl Sigvart 1855. I 1858 reiste familien til Stavanger. Tysvær 1, side 216, nr.107 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten mølstre

Ole Johnsen f.1830 d.etter1900 gift 1855 med Ingeborg Olsdatter f. 1827, Han var husmann med jord på Storhaug i 1865. Ti år senere var han vegarbeider og mor hans, Sigrid Larsdt. f.1793 i Vikør var enke hos dem. De var her også i 1900. barn: (9) i: Karen Serine f.1855 på Storhaug g. 1885 med Sivert Nilssen Stangeland ii:Ole Johannes Olsen J. f.1857 iii:Ole Johan Olsen J. f.1858 - Amdal iv:John Olsen J. f.1860 v: Lars Olsen J f.186719 Ingeborg Olsdt. f.1827 d. etter 1900 frå Osen, VikedalJeg ser der er litt forskjell i årstall, men jeg vet ikke hvem som er rett. Jeg har funnet mitt i bygdebøken. Det ser ut som om Eli Skibenes har det som jeg er ute etter. Har du noe på Ingeborg olsdt. også? (Jeg er på linjen til SivertNilson Stangeland) Takk kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Er det utgitt gårdshistorie for Vikedal? Har lett, men ikke funnet. Alt. kilder til gårdshist. for denne bygda?Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er ikke utgitt noen bygdebok for Vikedal, Sandeid og Imsland enda. Den har vært underveis i flere år og er ikke ferdig enda. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten mølstre

jeg får prøve i kirkebøkene eller slå meg til ro med at den kommer snart takk for hjelp kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Da Ingeborg Olsdtr. døde 2.4.1910 var hun oppgitt å være født i 1824 på Øverland i Vikedal. Ved FT 1900 var hun oppgitt å være f.1825. Da hun giftet seg i 1855 var hun oppgitt å være født på Stølsmark i Vikedal og det er nabogården til Øverland. Her er faren oppgit å være Ole Olson. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er en mulighet: Ingeborg Olsdtr. f.1822 på Stølsmark i Vikedal. Foreldre Ole Olson og Kari larsdtr. De får også en datter Aasa Olsdtr. i 1824. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15913&idx_id=15913&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Under døde på Førland i Tysvær er det ei Aasa Olsdtr.som er født i Vikedal og som kanskje er søster til Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er sannsynligvis søsteren Aasa gift 1854 med Nils Larson. Her er hun oppgitt å være 29 1/2 år og som da stemmer med at hun var født i 1824. Da hun døde står det født 1831, så her er det åpenbart noen feil i årstallene. Foreldrene er Ole Olson og Kari Larsdtr. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten mølstre

Dette var interessant, jeg skal gå inn i bygdebøkene for Tysvær å sjekke der. I den grenen skal også en far og sønn være gift med 2 søster. jeg sjekker opp. kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ved dåpen til Ole Johannes i 1858 er Nils Larson Førland, ektemannen til Aasa Olsdtr. fadder. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ved sønnen Lars dåp i 1867 er igjen Aasa Olsdtr. fadder så det er mye som tyder på at hun er søster til Ingeborg.Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Til Elin skibenes Jeg har sett i Tysvær gard og ætt 1, men finner ikke Jan Johannesen Øvsthus f.1775. Jeg finner kona hans Sigrid Larsdt.f.1793 som enkje hos sønnen Ole Johnsen f.1830 g.1855 m. Ingeborg Olsdtr. frå Osen i Vikedal f.1827 på Storhaug , Førland.De var der og i 1900. barn: Karen Serine f. 1855 gift med lærer Sivert Nilsen Stangeland fra Kopervik. Sivert hadde en datter fra 1. ekteskap: Inger Laurentse f.1870. Karen Serines bror John Olsen p Ø-Førland ble gift med Inger Serine i 1894. etterslekta er trolig i Sveio. Ellers finner jeg flere fra Vikør som er bosatt på Førland Kristoffer Larsen f. 1795 g.m. herborg Tosdensdt. f.1799 fra Mo i Vikør. Siri Larsdt. f.1791 fra Vikør N- Førland, men ingenJan Johannesen Øvsthus.hilsen Kirsten til John A. Hansen Jeg har ikke fått tid til å se på det du fant.Skal prøve de neste dagene. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.