Gå til innhold
Arkivverket

[#58158] Karen Johansdatter Tiller f. 1844 i Trondheim


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Etter opplysninger i Smøla Bygdebok bind 3 s. 286 skal hun være fra Trondheim, og hun ble viet til Iver Hansen Falch fra Edø (Edøy herred) i Nidarosdomen i 1868. Har ikke funnet dem viet der. Heller ikke i Vår Frue kirke. Heller ikke dåpen i 1844 har jeg funnet. Skulle vært moro å ha navn på foreldre.I 1854 gikk Iver i farverlære hos Wichberg og Falch. I 1865 er han ugift farversvend på Tingvoll [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f61560&gardpostnr=192&personpostnr=1266#nedre>LenkeI 1900 er han farver i Kristiansund, kona Kari lever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk for opplysningen! Da er altså Karen ikke født i 1844, men i 1833 eller kanskje litt tidligere? Ser at Iver er vaksinert 3 år etter fødselen. Men uansett, det er vel snakk om Tillermarken ved Heimdal og ikke Tiller på Skatval. Tror nesten at det er Tillermarken der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når man i Trondheim city bruker stedsnavnet Tiller/Tillermarken, - uten nærmere presisering, så vil jeg tro at Skatval-alternativet står svakt.Man skal ikke stole blindt på den digitaliserte avskriften. Iver H Falchs bosted er ikke Christiansand, men selvsagt Christiansund. (Lysningen her øverst til høyre [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2339&idx_id=2339&uid=ny&idx_side=-5>Lenke )Når man først er i gang, så har vi Iver Hansen Falchs fars familie her i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Her er en Karen Johansdatter f. 1833: Permanent sidelenke: LenkeHun er nr. 10 av jentene. Fødselsdato stemmer dog ikke med den som er oppgitt i kirkeboka ved vielse. Men fars navn er oppgitt til Johan Peder Tillermarken.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei! Det gikk litt fort dette, datoen jeg referete til ved vielse, var ikke fødseldato, men dato for vaksinasjon.Så da kan kanskje dette være rett Karen Johansdatter Tillermarken?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel ikke feil her. Hun står oppført som ”uekte børn”, og fødselsdatoen 9.juli og dåpsdatoen 25. august handler i alle fall ikke om noen vaksinasjon. Vaksinasjonen skjedde 30.november.Og da kan vi jo fortsette med Iver Falch Hansens dåp på Edøe 6.sept.1826. Far: Hans Christiansen og mor Alethe Margaretha Christophersdatter. (Nr.12 Lenke )IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg har det noenlunde klart bakover på Falch-siden, for det er mine aner, dette med Karen Johansdatter Tiller var bare et lite sidespor, fordi at jeg har en nabo her som stammer fra en Johan Knudsen Tiller f. 10.10.1841 fra Tiller, Klæbu (eller Heimdal) Om de har noen forbindelse.Men det er noe uklart bakover på Falch-siden fra Ivers bestefar Christian Rogarth Falch f.24.1.1752 i Kristiansund, senere kjøpmann på Vest-Smøla og videre fra ham igjen en forbindelse til Falch-er andre steder. Han har jo foreldrene Rasmus Andreassen Falch, f. ca 1719 hvor? g.m. Boletha Boyesdatter Rivertsen f. ca 1716 i Trondheim. Rasmus er senere repslager i Kristiansund. En Andreas Jacobsen Falch som far til Rasmus er verre å finne data på.Disse opplysninger er vel tatt noe fra Smølaboka, noe fra Smølaminne der det var et oppsett over Falch-slekta. Tror det var ei Aashild Berg som hadde skrevet det. Ho var forresten redaktør av de første Smølabøkene. Og så er det opplysninger fra et arkiv i Kristiansund som en Thurm-ettellerannet hadde samlet om borgere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det var kanskje noe dumt av meg (avslutning av innlegg 5) å kaste ut en påstand om at det er mye interessant i slekts-leddene før Hans Christiansen Falch, men det berodde på en tanke om at han burde tilhøre den Nordenfjeldske Falch-slekta.Men du har jo selv nevnt et navn som Andreas Jacobsen Falch (innlegg 9). Er det mer enn navnet Andreas, som kan indikere at Rasmus sin far skal bære dette navnet ?(Det er jo rikelig med genealogisk litteratur som behandler den Nordenfjeldske Falch-slekta.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Det er i opptegnelsene som Kristiansundsmannen Einar Thurn Christensen etterlot at navnet Andreas Jacobsen Falch kommer fram. Jeg har ikke selv lest disse opptegnelsene, men de skal finnes på mikrofilm. Jeg har fått dette på e-post fra Kristiansund bibliotek. Sånn ble det skrevet: D2E7 Jacob Petersen Falch Bodd på Tjøtta x (betyr at han var gift, men man vet ikke med hvem) F1 (=barn) Peter Jacobsen Falch, død 1718 F2 Lars Jacobsen Falch F3 Andreas Jacobsen Falch x G1 Rasmus Andreassen Falch Repslager i Kristiansund x DK 13/2.1747 Boletta Boysdatter Rivertzen Det står ingen søsken av Rasmus Falch, bare barn: H1 Andreas Rasmussen Falch d.24/2-1749 H2 Christian Rogarth Falch d. 24/1-1752 Handelsbetjent på HallarøyNoe mangelfullt med data på Andreas Jacobsen. Men jeg har også lest at det skal være mangler i kirkebøker for Tjøtta-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Johan Knudsen Tiller født 10.10.1841 var sønn av Knud Pedersen Tillermarken, født 1800. Knud var bror til Johan Tillermarken født 1802, som var far til Karen. Karen Johansdatter født 1833 var således kusine til Johan Knudsen født i 1841. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Dette må vel kalles et godt skudd i blinde! Tusen takk for opplysningen! Du har kanskje noen linker til evt kirkebøker, eller annen kildeangivelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Knud Pedersen finner du døpt i Klæbu (1783-1815, s.64) i 1801. Johan finner du døpt 14. nov 1902 i Bakke kirke.Knud Pedersen er også min ane, om ham vet jeg endel, men jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter siden dette ikke var dine aner. Mvh Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk for opplysningene! Nei, jeg er ikke interessert i å gå lenger siden det ikke er mine aner, og jeg har heller ikke blitt spurt av naboen (etterkommeren av Knud Pedersen og hans sønn Johan Knudsen) om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ivar: Den mulige Falch-tilknyttingen til Tjøtta tror jeg neppe kan gå gjennom den anerekka som Einar Thurn Christensen har satt opp. (innlegg 12). Det er gjort såpass mange undersøkelser på denne Falch-slekta, og det ville nesten vært oppsiktsvekkende om Jacob Pedersen Falch på Tjøtta skulle ha en sønn som heter Andreas, med etterslekt.Derfor spør jeg deg om du vet om andre kilder som kan ha sagt at Rasmus Andreasen Falch sin far-far bør ha båret navnet Jacob.På den annen side tror meget gjerne at det er en forbindelse til Tjøtta (Nødvendigvis ikke til Jacob), men da tror jeg den enten kan gå via spinnesiden, eller via en utenom-ekteskaplig affære. En tredje mulighet er at Falch-navnet i denne sammenheng er tatt i bruk uten at det forelligger biologisk slektsskap.For å se an mulige alternativer (også uten nødvendigvis å knytte det opp mot Jacob Falch), har jeg lagt ut et annet tema her Lenke som dreier seg om en Rasmus Andersen som døpes i Borgund i 1920. Det er en syltynn forbindelse mellom Meldahl-aner og Falch-aner som eventuelt kan være av interesse her.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg er veldig interessert i dette! Som du skjønner så har jeg vært i tvil her. Jeg har forsåvidt bare godtatt det som E.T.C. satte opp og som Aashild Berg gjenga i 'Smølaminne' om Falch-slekta på Smøla, som en start på artikkelen om alle etterkommerne til Christian Rogarth Falch. Og hun konkluderer der med at Falch-ene på Smøla stammer fra den 'Nordenfjeldske gren' som hun kaller det. Jeg kan gjengi det hun skriver, jeg tar bare med herfra:Aashild Berg skriverIvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Hele innlegget mitt ble ikke med! Prøver igjen. Dette er det som jeg skulle ha med fra 'Smølaminne' : Margrethe (Falkener) ble gift med dansken Jacob Pedersen som ble lagmann i Trondheim. Deres sønn Peter, død ca 1645 ble fogd på Helgeland og tok navnet Falch. Peter`s sønn Jacob bodde på Tjøtta, han hadde en sønn Andreas (ukjent mer om disse to), og Andreas`s sønn Rasmus Andreasen Falch ble repslager i Kristiansund.Aashild skriver at hun har delvis omskrevet og forkorta det hun har funnet i Einar Thurn-Christensen`s opptegnelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Legger inn denne da jeg leter etter Rasmus Andersen Falch selv... har lett mye...Lenke fal&startnr=&antall=&spraak=&nr=1&antinnlegg=15#ankerMarie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk for henvisningen til det emnet du lenker til! Rart jeg ikke har oppdaget den før, forresten. Men nettsiden til Haakon Falch såg jeg for mange år siden. Den er borte nå. Tror han også bygde på de opplysningene som kom fra E.T.C. Jeg har tro på at det er fra Falch-greina på Helgeland Rasmus kommer allikevel, det må jo ha vært en grunn til at E.T.C. har satt opp den anerekka. At Rasmus kaller en sønn for Rochert er sikkert ikke en tilfeldighet. Men her gjelder ikke tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Denne Falch-gåten her er neimen ikke enkel.Når man først er inne på repslager-Falch, så er det vel grunn til å gi en lenke også til dette temaet: LenkeInnleggene 1, 18, 28 og 30 kan være av særlig interesse, men det er vel neppe noen her som kan løse disse flokene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.