Gå til innhold
Arkivverket

[#58161] Erik Andreas Olsen, fra Helgeland?


Gjest Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Erik Andreas Olsen fikk sønnen Iver Andreas f. 20/1-1844 med Johanne Kristine Ingebrigtsdatter f. 9/10-1817 på Åsnesplass Halbostad i Beitstad (Fosnes). Iver Andreas var født på Søndre Mork. I kirkeboka står det at faren Erik Andreas kom fra Helgeland. Noen som vet noe mer om ham? Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har du sett på 'innflyttede' i kirkeboka, eller om Erik Andreas eventuelt ble gift senere(da burde det iallefall stå navn på hans far).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ved søk på Family Search 1784-1824 får jeg opp disse Erich Andreas Olsen som født og døpt:1)Erich Andreas Olsen døpt 29.09.1793 i Sømna på Helgeland. Far: Ole Henriksen2)Erik Andreas Olsen døpt 22.09.1816 i Sømna, og far var Ole Johansen. Mor var Anne Eriksdatter3)Erich Andreas Olsen født 11.01.1819 i Rødøy. Far var Ole Pedersen.Jeg har sjekket skiftene for Rødøy, men det står det ikke noe om Erik Olsen eller Erik Andreas Olsen. Sømna har jeg ikke mulighet til å få sjekket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Erik Andreas Olsen nevnt i innlegg 3 som nr. 3 er født i Meløy i 1819. Han gifter seg første gang i 1844. Men ingen av hans hustruer heter Johanne Kristine Ingebrigtsdatter. Hva vet du mer om henne? Kunne hun ha vært i tjeneste noe sted. Hva kunne eventuelt Erik Andreas ha gjort i Beitstad i 1843?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk for innspill. Erik var ikke gift med Johanne da Iver Andreas ble født. I kirkeboka står det at han var 'gaardsbygger fra Helgeland', så det kan vel hende at han var en tilfeldig arbeidskar i bygda. Johanne var født på Høyfætten i Beitstad, men sønnen var altså født på Søndre Mork, så det kan vel hende hun tjenestegjorde der. Terje - har du navnene på Eriks hustruer og evt. hvor de ble gifte? Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Erik #1 ovafor f. 1793 Sømna var gift 1820 saa er det ikke han. Erik #2 f. 1816 d. 1880 Vardø Finnmark, sønn av Ole Johan(nes)sen og h. Anne Eriksdtr. Stein Sømna (se Stein 3:4 paa Sømna Bygdebok). Eriks bosted var Enge Somna hvor han var husmann paa et lite sted kalt Heien. Han var ugift. Du kan se ham der i 1865 or 1875 med hans ugift bror Andreas (Andreas hadde et uekte barn i 1860). Det er ikke umulig at han er faren, men vi har ingen bevis at han var ei tid i Trøndelag. Selvfølgelig kan det ha vaert mora som var i Helgeland! Kan du si meg hva ble av Iver Andreas (gift, død, bosted?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk, Margaret. Det er vel den mest sannsynlige Erik du anfører, og det er vel trolig at han var midlertidig i Beitstad da han traff Johanne. Mindre trolig at Johanne var på Helgeland. Sønnen Iver Andreas ble 27. okt. 1874 gift med Oline Kristine Ovesdatter f. 11. sept. 1845 på Sætersplass, en husmannsplass under Sæter (Sitter) i Beitstad. De ble boende i Beitstad og fikk fire barn. Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedesen

Erik Andreas Olsen var gift 2 ganger: Gift 1. gang i 1844 i Meløy med Ane Margrethe Andreasdatter, født 1820 i Meløy Gift 2. gang i 1848 i Meløy med Sophie Kjerstine Johansdatter, født i 1823 i Meløy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Jeg har dessverre ikke funnet ut når Iver Andreas døde. Etternavnet Myren har jeg ikke sett i forbindelse med ham. Men det stemmer nok at han ble født på Lille Skorstad Fosnes, men Vik og Otterøen er også nevnt som fødested. Søndre Mork er nevnt ved hans konfirmasjon (ikke ved fødsel som jeg feilaktig skrev i første innlegg). Han ble gift 27/10-1874, stedsangivelse Sæter, med Oline Kristine Ovesdatter f. 11/9-1845. I 1865 er Iver dreng på Sørsæter. I 1900 bor han på Eldhaugen med datteren Olise. Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.