Gå til innhold
Arkivverket

[#58162] Berit Iversdatter Dalen, født ca 1765, gift med Christopher Tollefsen på Innset


Gjest Aud Berit Wikstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Berit Wikstrøm

Jeg leter etter Berit Iversdatter som døde på gården Svahaug, Innset i 1849, 84 år gammel.Jeg har funnet henne på folketelling fra 1801 sammen med Christopher og barna Iver og Kirsti, der står det at hun da var 33 år. Det står i bygdebok for Innset at hun var født på Biri i 1765, men jeg har ikke funnet henne i kirkebøkene og tror ikke hun kommer derfra.Har også lett i kirkebøker for Hedmark, men finner henne ikke. Leter pr d.d. i kirkebøker for Tolga.Er det mest sannsynlig at hun var født i 1865 iflg dødsdato i kirkebok, eller i 1868 iflg Folketelling?Ønsker å finne ut når og hvor hun ble født.Håper at noen kan hjelpe meg med noen nye ledetråder.Mvh Aud Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dessverre var ikke navna til foreldra der: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Kvikne, Ministerialbok nr. 3 (1785-1814), Ekteviede 1798-1800, side 262-263. Permanent sidelenke: LenkeForlovere Ole Bagge og Ingebrigt Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser ved familiesøk på FS at de ihvertfall får 6 barn: 1. Iver 1797 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100210604173&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke 2. Kirsti 1799 Lenke 3. Thore 1802 Lenke 4. Ingebrigt 1804 Lenke 5. Marit 1807 Lenke 6. Tollev 1810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Berit Wikstrøm

Ja, det er rart at første barnet ikke er oppkalt etter far til Christopher. Han er tydeligvis oppkalt etter Berit sin far. Kan det være at faren hennes døde tidlig...Mor til Christopher het Kirsti, så jeg tror at hennes mor het Marit. Jeg finner ikke ut hvordan du sender link, kanskje du kan forklare meg det.Mvh Aud Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Berit Wikstrøm

Takk for at du er så hjelpsom. De fikk 7 barn, den siste som var Kjersti var født 1813.Kirsti som ble født i 1799 døde i 1802.Mvh Aud Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Les denne 'oppskriften': [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=52784&sok=lage>Lenke lenker&startnr=&antall=&spraak=&nr=1&antinnlegg=14#ankerDet er ikke så vanskelig.Ja, det kan hende at faren døde tidlig, men det var rart. Da heter nok sikkert mor hennes Marit. jeg søkte etter det på FS, men kom ikke opp med noen i det nære området.Det var en fra Oppland, men det blir vel for langt vekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Kjellaug (9): Det behøver ikke være helt uinteressant det du finner i Oppland. Dalen er vel et gårdsnavn i Folldal, som ikke ligger så veldig langt unna Innset.I dag hører Folldal til Hedmark. I tidligere tider hørte deler av kommunen bl. a. til Lesja, mener jeg.Med vennlig hilsenOlav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Solfrid Austerslått Vatshaug

Berit Iversdatter har jeg lett lenge etter. I kirkeboka for Haltdalen 1745-1804 som det var lenke til i siste innlegget klarer jeg ikke helt å tyde navnene på foreldrene. Er det Maria Aalen og Iver Unsgaarden ? Har du funnet noe mer ? Aalen er nevnt på samme side i kirkeboka, nr. 48, så det er vel trolig det er Aalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Berit Wikstrøm

Jeg har ikke funnet noe mere til tross for enormt mye leting. Tydningen din er nok riktig, men jeg vet ikke om det er henne.Jeg har også vært i kontakt med Innset, Rennebu og Folldal historielag uten noen flere ledetråder.Iflg Bygdebok for Innset, så hadde hun en bror Erik, som bosatte seg på Steigen gård i Innset. Det kan være at hun kommer fra Alvdal/Folldal fordi det er flere Dalen gårder der.Det er også en annen person som leter etter henne, men jeg har ikke greid å få kontakt med han. Se følgende link: http://www.slektshistorielaget.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Henne dere har funnet i kirkebok for Haltdalen (Ålen) er det ikke. Hun ble gift i Ålen i 1796 og er der i 1801. (jeg har sjekket bygdeboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Berit Wikstrøm

Takk for opplysning vedr. Berit fra Ålen.Dalen er kommet fra en som har gransket slekten tidligere. I kirkebøkene så har jeg funnet ut når alle barna ble født og når hun døde, men Dalen står ikke oppført noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg lurte litt på denne broren du nevner på Steigen i Alvdal. Han er tydeligvis ikke der i 1801, men jeg mener å ha funnet en interessant kandidat for ham på Storsteien i Lilleelvdal i 1865, 77 år og født i Lesja prestegjeld:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Berit Wikstrøm

Tusen takk. Nå skal jeg lete i Lesja en gang til. Gjorde det etter innlegget fra Olav på Røros, men uten resultat. Prøver på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Men dette er usikkert. De har i 1801 allerede en datter Berit på 20 år. Noen har lagt inn på FS fem barn på dette paret født mellom 1770 og 1788. Det måtte i så fall være om de hadde TO døtre ved navn Berit. Dette er ikke ukjent for meg fra en bygd i Sør-Trøndelag hvor jeg har tre aner som har søsken med samme navn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har Folldalsboka, for min datters farsslekt er der. Jeg har nå funnet Iver Eirikson og Marit Andersdatter under Folldal Nedre (b. 2 side 193). Dessverre er det ikke nevnt noen annen Berit enn henne som ble født 1780 og som er 20 år i 1801. Sønnen Eirik født 1788 ble gift med Anne Thoresdatter Pauleng Steien i Alvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Konfirmerte i Folldalen til høyre, en Berit Ivertdatter Dahlen 17 år. Jeg er i høyeste grad usikker på om jeg har tolket hennes farsnavn riktig!Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Berit Wikstrøm

Dette er helt utrolig, har på følelsen at det er henne. Fars navn er vanskelig å tyde, men det kan være Iver. Det du har funnet i Folldalsboka forsterker jo de opplysningene som vi hadde fra før. Vi har også opplevd ved flere anledninger at det har vært tre søsken med samme fornavn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er snart på tide å ta kvelden. Men helt til slutt: i følge bygdeboka ble Iver Eirikson Dalen (1747-1807)og Marit Andersdatter (1747-1804) gift i 1770, så denne Berit, om hun hører hjemme her, må være født før ekteskap. Men hun er altså ikke nevnt her. Jeg har bladd gjennom alle gårder og plasser under Dalen uten å finne noe kandidat.Spørsmålet om hvem hun var, er dermed fortsatt åpent. Etter Folldal Verks opprettelse i 1748 var det stor innvandring hit, spesielt fra Dovre, men også fra andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.