Gå til innhold
Arkivverket

[#58163] Thore Gurine Erlandsdtr, Vestby, Akershus


Gjest Inger-Berit Østby-Deglum
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

'Ettersøkte' skulle være født c. 1789, men er ikke i Ft. 1801 noe sted i landet. Hun giftet seg 28.07.1817 med skredder Casper Helgesen Slutningen og fikk mange barn, født på forskjellige steder i Vestby: Hans f. 1817, Carl f. 1820, Even f. 1823, Anne Marie f. 1826 og Grete f. 1830 som var en av mine oldemødre. Ved Gretes konfirmasjon står bare kofirmantenes fødested oppført. Etter den siste fødselen har det ikke lykkes å oppspore hverken Thore eller Casper som døde eller utflyttet. De er ikke i Ft. 1865 noe sted i landet, hvilket kanskje ikke er så rart, da levealderen jevnt over ikke var så høy på den tid. Jeg har funnet Even med familie i Fredrikstad (Glemmen), men det gir ikke flere spor. Dette er en av de uløste gåtene i mitt slektsregister, så jeg ville være svært takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i allefall vielsen i 1817 (nr 5) – funnet i klokkerboka: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061025060442.jpg>Lenke Det står her at Thore Gurine var tjenestejente på Slutningen.Her kanskje dåpen til den Thore Gurine som Berit fant i folketellingen 1801 i Kongsberg. Hun ble døpt i Sandsvær 3. mai 1789 - Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Fødte og døpte 1789, side 330.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Hjertelig takk til dere begge! Har lenge hatt godt inntrykk av Digitalforumet, men at det skulle være så effektivt.... At jeg ikke har funnet Tore Gurine skyldes sikkert at jeg har fokusert på at hun skulle hete Erlandsdtr. En kan jo bli blind når en leter lenge nok, hvilket i mitt tilfelle vil si siden Ft. 1801 ble digitalisert. Til Grethe: Jeg har problemer med å få siden fra skannet kirkebok til å 'stå'. Den popper opp et øyeblikk og går så over til noe uleselig. Heldigvis er jo kirkebøkene nå tilgjengelig på en så lettvint måte så det er ikke noe problem når du til og med har skrevet dåpsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det stemmer at kirkeboksiden blir forminsket ikke lenge etter at den kommer opp. Men bruker du musa og setter pila i skjermbildet nederst til høyre på den forminskede siden, skal det komme opp en liten farget firkant med fire blå piler. Klikk på firkanten og så skal bildet komme opp i forstørret versjon og stå stille...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Takk for tipset! Nå har jeg funnet Erland konfirmert og gift i Sandsvær, men ikke født der. Dessuten har jeg fått en lang rekke søsken til Thore Gurine, men mange av dem døde som små, for navnene ble brukt om igjen. Nå må jeg finne dødsdagen for Erland og Kari. Skal låne Sandsvær-bøkene i håp om at det er noe stoff der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke legg for mye i det, men på FS fant jeg en Erland dpt. apr. 1838 i N.Aurdal, OP, Michel Erlandsen Holosetter og Ingri Tidemansdt. Fant mye mere om foreldrene, men det står ikke hvor de døde. Michel døde i april 1773. Disse opplysningene må taes med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Tusen takk igjen, Berit! Du har virkelig fantistisk teft for å finne fram. Det er helt riktig Erland du har funnet f. 1738 i Aurdal. Om ham står det i Jon Ola Gjermundsens Sør-Aurdal bygdebok s. 631: 'Dei tre brørne Timann, Ellend og Ola drog til sylvverket på Kongsberg. I 1767 og -68 foretok dei som odelsrettshavarar fleire sal og kjøp av partar i Tronhus. Det enda med at dei selde all eigedom og rett, og grunngjev det med at dei ikkje kunne forlata Kongsberg og bergarbeidet.' Bedre kan det vel ikke bevises at vi er på rett spor! Det som er tragikomisk, er at jeg på leting etter min svigersønns slekt i Sandsvær altså har bladd forbi det som også er min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.