Gå til innhold
Arkivverket

[#58167] Elverum Fjeldet.Trenger hjelp ang. Peder Olsen f. ca. 1748.


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Når Peder Olsen gifter med Maren Johnsdtr. nordre Leiret i 1772 og får barn i årene etter kalles han Storberget.Vielse 1772 nederst første rad.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9165&idx_id=9165&uid=ny&idx_side=-17>LenkeForlovere: Anders Wiborg og Gunder Amundsen Ljømo.1771 dåp 2 uekte jenter Marte og Kari. Øverst 2. rad.LenkeFaddere: Holstfyrster Kyhn Studios: Hagen Madam Gryner Frøken Dopp Gjertrud Christensdtr. LeiretGunder Amundsen Ljømo s. 231 og hustru Ole Nilsen Øgle i Leiret Kristi Halvorsdtr.1773 Dåp Ener. Nr. 19 2. radLenkeFaddere: Ole Kynnberget Erick Gaarder Hans Olsen Postbud Ole Nilsen Øgles hustru Lars Ericsen Pladsens hustru1776 Tollev. nr. 38 nederst 3. radLenkeFaffere: Christen Christensen Nordre Leiret Ole Halvorsen Leiret og hustru Hans Olsen Leiret Peder Bechs hustru Ved FT 1801 er de Peder og Maren bosatt FjeldetLenkeDet er også sønn Ener med kone Berte Embret/Engebretsdtr. De er inderst hos foreldrene hennes Embret/Engebret Nilsen og Kirsti Waldemarsdtr. Ener er bosatt Høymoen ved vielse med Berte i 1799. Berte bor Storberget.LenkeTdligere tema om Ener og Berte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Det sto også Storberget i overskriften, men det forsvant. Noe med for mange store bokstaver i overskriften.Temaet gjelder vel og så Storberget.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takk skal du ha.Hadde vært fint med hjelp, for jeg kommer ikke videre med dem med mine kunskaper.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Her kommer som lovet flere opplysninger.En Per Olsen Storberget er konfirmert i 1769. Dette må vel være samme person.Aldersoppgavene til Per Olsen i folketellinga 1801 og ved begravelsen i 1803 tilsier fødsel omkring 1748-49 (før den eldste bevarte kirkeboka for Elverum hovedsokn tar til i 1751). Jeg tror imidlertid han var noe yngre, og at han er identisk med den Per Olsen som var født utafor ektekskap i 1751 (døpt 1. august) og sønn av Marte Tølløvsdatter Sætre og Ola Persen, tjenestedreng på Møystad i Hernes ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9164&idx_id=9164&uid=ny&idx_side=-65>Lenke). Indisiene er flere og peker samme vei:Dersom Per var født om lag 1748-49 burde han vært nevnt i ekstraskatten 1762 for Elverum (forutsatt at han var fra Elverum). Denne har med personer over 12 år. Men de Per Olssønnene som nevnes i ekstraskatten er identifisert som andre enn vedkommende som ble bruker i Storberget.Per Olsen døpt 1. august 1751 er den eneste med dette navnet som er døpt i Elverum det året. I av- og tilgangslistene til ekstraskatten er det for året 1763 oppgitt at en Per Olsen hadde oppnådd sitt 12. år (og dermed var skattepliktig) og at han var i tjeneste på Uthus (i Hernes). Sannsynligvis er dette samme gutten. I begravelseslistene i kirkeboka fra 1751 og en del år framover er det ingen Per Olsen som passer med Per Olsen født 1751 (han kan selvsagt være uteglemt eller utflyttet). Fraværet av Per som gravlagt sett i sammenheng med notatet fra av- og tilgangslistene 1763, gjør det sannsynlig at han vokste opp. En skulle da vente å finne ham konfirmert, og da er det ingen andre enn Per Olsen Storberget i 1769 som passer. Konfirmasjonsalder omkring 18 år er da også mer sannsynlig enn konfirmasjonsalder over 20 år.Som nevnt het mora til den Per Olsen som var født i 1751 Marte Tølløvsdatter. Ei Marte Tølløvsdatter, som jeg mener er den samme, ble trolovet 10. november og gift 28. desember 1758 i Elverum med en Ener Olsen på Garde (i Leiret). Marte er ved vielsen ikke nevnt med tredjenavn (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takker så meget.Utrolig hva du klarer å finne ut av. Det ligger langt over min kompetanse.En av de tingene jeg prøver på, er å finne ut hvordan Mellum kom på deres hender. Hvem som var bruker før Ener Pedersen overtar. Var det familie?Jeg stammer via den lille utskilte delen av Mellum, og her er det jeg har fått av opplysninger fra familie.'I 1862 blir Mellum(Mellemrydningen) oppdelt i Øvre og Nedre Mellum. Ligger under gård, Østre Sætre. Øvre Mellum, B.nr 158 G.nr 79, (M.nr. 160 Løpe nr. 329a) Nedre Mellum B.nr. 158 G.nr.80, (M.nr.160 Løpe nr. 329b) Embret Embretsen overtar Nedre Mellum og bygger hus der. Mens han bygger bor de på Søbakksætra i Rølsåsen. Han låner 125 spesidaler hos landhandler S.Christensen på Gårderbakken (Datidens bankmann) med sikkerhet i M.nr. 160 løpe.nr. 399 Søbakksætra. Skal betale avdrag og renter hvert 1/2 år med 15 spesidaler, første avdrag 1.1 1866. Brev datert 16.2.1865. Men han klarer ikke disse forpliktelser, så far hans må innfri lånet så de beholder Søbakksætra. Øvre Mellum blir overtatt av Johan.' Takker igjen og venter spent på hva du eventuelt finner ut om Maren Jonsdtr.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

En Ole Pedersen Møystad gifter seg i 1761 med Siri Olsdtr. Møystad.Vielse nr 9 LenkeEr vel Ole Pedersen som er far til Per Olsen f. 1751. inlegg nr. 5MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ja, det er nok samme Ola Persen. Han er i skiftet etter kaptein Hans Iver Dop på Møystad i 1761 nevnt som tjenestedreng. Siri er i samme skifte nevnt som tjenestejente. I kommunikantlistene fra 1758 og framover er Ola nevnt med Møystad og Bånerud som tredjenavn. Ved ekstraskatten 1762 er han og Siri Olsdatter ført under Bånerud i Strandbygda i kategorien husmenn og innerster. Han er nok den Ola Persen som fra 1761 og framover har barn døpt fra Bånerud og Strand (nabogarder).Når det gjelder opphavet til Maren Jonsdatter har jeg ikke så mye å bidra med. Som nevnt holdt hun til i Nord-Leiret ved giftermålet i 1772, og etter aldersoppgavene skal hun være født om lag 1740-42. Dersom hun var fra Elverum (noe som ikke er sikkert) kan hun være identisk med den Maren Jonsdatter Kjerkjeberg som er konfirmert 1759 og deretter nevnt med Brenna (Kjerkjebergbrenna) og Berge som tredjenavn i kommunikantlistene 1758-62, og som var i tjeneste på Nørdre Berge i ekstraskatten 1762. Med unntak av ei Maren Jonsdatter Bekken i Kynnberget, konfirmert i 1753, finnes ingen andre ved navn Maren Jonsdatter konfirmert i Elverum 1751-1800. (Maren Jonsdatter fra Bekken ble gift med Morten Anderssen på Husa i Kynnberget, så hun kan utelukkes.)Hvem denne Maren Jonsdatter på Kjerkjeberg og Berge var barn av er imidlertid usikkert. Noen passende Jon på Berge eller Kjerkjeberg er ikke kjent på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiTusen takk for din innsats. Jeg har vel kommet så langt som det er mulig på den anerekken.Maren Jonsdtr. fra Bekken g.m. Morten Anderssen Kynnberget, er søster til min 4xtipp Marit f. 1736.g.m. Ole Gudmundssen Kynnberget. (Ifølge Finnegrønn).Jeg har tidligere bare hatt så vidt kjennskap om min oldefar Ole Severin f. 1863 g. m. Anne Marie Engebretsdtr. f. 1855. Men deres dødsdato har jeg ikke funnet. Er ikke åpen for leting via Digitalarkivet. Må vel ta en tur til Elverum å sjekke kirkebøkene.Igjen, Tusen takk.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.