Gå til innhold
Arkivverket

[#58168] Carl Michael Olsen, Kongsvinger


Gjest Eva Carolusson
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Carolusson

Etterlyser: Carl Michael Olsen, født 1836, Kongsvinger? Inflyttet til Fredrikshald/Halden når?Bostter seg der.Vigsel 29.8.1862, Fredrikshald med Elen Marie Caspersdatter, født, 15.12.1836, Fredrikshald. Hvor er Carl Mihcael,født, fødsels sted og foreldre. Håper på svar. På forhånd takk. Mvh. Eva Carolusson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei EvaHvor har du funnet at hans navn er Carl Mikael?I FT-1865 står han kun som Mikael. Og det samme ved vielsen, der står det også at hans far het Ole Olsen.Finner denne Mikael konfirmert i 1851 i Vinger nr 105 nest nederst [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8866&idx_id=8866&uid=ny&idx_side=-272>LenkeOg her er vel samme gutten døpt i 1836 LenkeHer er familien i FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Hva er navnet på faren, det skal stå oppført under vielsen. Står det at Carl Michael Olsen er født i Kongsvinger og står at han er født i 1836, eller står det at han er 26 år. I samme kirkebok vil du finn ei liste over innflyttede til Halden. har du gått gjennom den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei. Tusen takk Laila for svar, nå skal jeg prøve og komme videre. Tusen takk også til Lars Ove Og Sverre. Jeg har sjekket på forhånd kirkebøkene for Vinger, men har søkt etter Carl Mikael.Navnet på faren til Carl Mikael el Mikael ved vigselen er Ole Olsen. Ved dåpen til Carl Mikael og Elen Maries barn, så er det C. M. og ikke Mikael. Eks. Marthine Emilie født, 26.8.1861 og Alma Sophie, født 19.04.1864, begge født i Fredrikshald. Så det kan bli litt forvirring. Mvh.Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjen EvaLurer på om du har lest litt feil på de to dåpene som er nevnt i innlegg 5Jeg leser Soldat Mikael Olsen i 1861 og Arb. Mikael Olsen i 1864.Tror nok det er mulighet for at jeg fant riktig mann i innlegg 3. Men har du funnet ham død i Halden? Der kan det også være mer informasjon å hente (i hvert fall hvis han døde nær 1900)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei igjen Laila. Tusen takk igjen. Dåpen i 1861 og 1864 finner jeg på Family Search, der står det Carl Mikael Olsen. Dobbelt sjekka aldri med kirkeboka for Fredrikshald. Det er sikkert der feilen ligger, er veldig glad du har rettet det opp. Mikael Olsen,døde antagelig 10.5.1920, har ikke funnet han død I Halden.Men hva er korrekt. Mvh.Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Den Michael Olsen som det er vist til i innlegg 3, er født 13/4 1836 og døpt 27/4 s.å. Hans foreldre er husmann Ole Olsen Øen under Ingelsrud i Eidskog og Anne Olsdtr. Øen. Plassen er ellers kalt Sauøya og ligger nær grensen mot Skillingmark i Sverige. I kirkeboka for Vinger er anført: ' Døbt i Skillingmark efter comunister Medeus bemeldt derom gjennom Carlstad stift til biskop Sørensen'. ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Faren Ole Olsson Vingstad fra Jernskog i Sverige finner jeg innflyttet til Sau-øien u. Ingelsrud 5/6 1836 - ungkar 21 1/2 år. Hensikt: Her for at tjene. Attest: Com. Melius af 7. marts 1835. Anne er ikke nevnt, og fødselen til Michael er før flyttedatoen så trolig har den skjedd i Sverige siden han er døpt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei EvaDet er ikke bestandig Familysearch har helt korrekte opplysninger, så det er veldig viktig å sjekke med kirkebøkene.Har du funnet ut hvor det ble av barna til dette paret? Og fikk de flere barn etter 1866? Jeg har ikke klart å finne hverken Mikael eller Elen Marie i FT-1900. Da kan de jo fort være døde før det.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Laila og Magne. Tusen takk for svar, det Magne har funnet hadde jeg ikke klart å komme frem til selv, ble veldig glad for det. Har søkt selv på folketelling 1900 men uten resultat om Mikael og Elen.Den jeg har fulgt av barna er ( se: nr. 5.) Alma Sophie som ble gift med Bernt Olaves Brynildsen i 1883, Fr.hald.De får en sønn Ole Berhard Brynildsen i 1884. Bosted da er Isebakke i Berg.Nå får jeg søke i Jernskog,etter Ole Olsson, håper jeg er heldig der. Mvh.Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Mikael meldt utflyttning til Fredrikshald for hverving. Vinger kirkebok 1855-1861, utflyttede side 485, 29/11 1856. Jeg har ikke registret innflytting på hans mor Anne Olsdatter eller noen søsken til Mikael. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Mikael er det navnet som blir brukt i norske kilder. Hvor navnet Carl kommer fra, blir bare gjetninger. Family Search er erfaringsmessig en usikker kilde som Laila påpeker, men det kan jo tenkes at han ble døpt Carl Mikael i Skillingmark, men at bare det siste ble overført til kirkeboken i Vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei. Tusen takk for svar. Navnet Carl har laget en del ' bryderi', mulig, som du sier, han ble døpt til begge navn i Sverige. Så dette har ledet meg inn på villspor.Family Search er ikke helt korrekt beatandig. Mvh.Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Eva og Magne. Jeg har kontaktet en kollega av oss som har en god del om Skillingmark. Så får vi bare vente på svar fra ham. Mulig at Michaels mor var fra Ingelsrud i Eidskog, en av de som var faddere var Hans Olsens Ingelsrudøyas hustru Gudbjør Nilsdatter. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Finn. Tusen takk,det er veldig snilt av deg. Det blir spennende og se om det blir noe svar i Skillingmark. Det eneste jeg har muligheten til å søke på er Family Search!!! Har søkt etter Ole Olsen og Anne Olsdatter i Vermland, Skillingmark- Jernskog men uten resultat. Mulig Anne Olsdatter er fra Eidskog og Hans Olsen, Ingelsrudøya hennes bror ? Mvh.Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjenHar mest sannsynlig funnet Mikael Olsen i tellingen 1900:-)1867 døper Mikael og Elen Marie datteren Oline Marie [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3502&idx_id=3502&uid=ny&idx_side=-172>Lenke nesten nederstOline Marie døper datteren Edvarda Marie i Petrus kirke i Kristiania 28/10 1900. Nr 354 LenkeOline Marie er her 'hjemme hos faderen' står det. Oline Marie gifter seg 11/11 1900 med barnefaren Karl Edvard Halvorsen i Petrus kirke det også par nr 226 LenkeI tellingen 1900 finner jeg dem igjen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Dødsfallet til denne Karl Olsen kan du muligens finne i en protokoll i Oslo Byarkiv, det er Stadsfysikus sin protokoll. Har hatt god hjelp av den for å finne rett person. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Laila og Finn. Dette er helt enestående, Laila, hvordan har du kunne spore opp alt dette? Tusen takk !! Det er veldig spennende. Tusen takk også til Finn også for ditt engasjement og for tipset ang.Oslo Byarkiv. Sender deg en mail nå. Fant i går dødsfallet på Elen Marie Caspersdatter, hun døde 9.februar 1886: Da var bosteds adresse, Damhaugen/ Oskleven i Fredrikshald. Pårørende, Murer, Mikael Olsen. Mysteriet har vært vekslingen mellom Carl/Karl og Mikael, men det er helt sikkert samme person. Kan jeg hjelpe til med noe, til gjengjeld så si ifra. Mvh.Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.