Gå til innhold
Arkivverket

[#58171] Hvor kom Michel Tvestad, Stod, død 1812, fra?


Gjest Oddmund Rekstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddmund Rekstad

I FT 1801 for gården Stranden i For sogn i Stod er registrert en Michel Petersen, 46 år (altså født ca.1755)og kona Birgit Andersdatter, 51 år, samt noen av barna. Ved dåpen til barna kalles han Michel Tvestad. Ved begravelsen i juni 1812 mener jeg det står Michel Paul Tvestad. Han oppgis da å være 52 år (født 1760), noe som neppe stemmer da hans eldste barn (Halvor) er født 1776. Alle barna er døpt i Stod, og iflg. Sissil Bruun Sørensen er han og kona muligens også gift der. Hun har registrert en Paulsen med uleselig fornavn gift med en Birgitte Andersdatter. Det ser imidlertid ut som ingen av dem er født i Stod. Jeg lurer på om det er feil i FT og at Michels farsnavn skal være Paulsen og ikke Peter/Pedersen. I KB for Beitstad (1722-1815)har jeg i 1752 (side 68)funnet dåpen til en Michel, sønn av en Paul Bartnæs, og i KB for Sparbu (1746-1766) har jeg i 1754 (side 183)funnet dåpen til en Birgitha, datter av en Anders Hagstad. Kjenner noen den videre skjebne til disse to? Kan de kobles til Michel Tvestad og hans Birgit Andersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Kan han være Michel Paulsen f 1744 og sønn av Paul Christophersen f i 1714 og Marit Michelsdtr f 1718 og han født i 1744 og gift med Birgit Andersdtr fra Vekre i Sparbu? jeg har ham knyttet til Markstein, med mor og mormor derifra. men det trenger selvfølgelig ikke være han. jeg finner forøvrig ikke Birgit Andersdtr nevnt under Vekre, så jeg er usikker på hvor den informasjonen kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Takk, Anne. Interessant.I KB for Stod 1688-1759 side 88h for 1744 fant jeg dåpen til Povel Marksteens Michel, fød 24.aug., døpt 16.sept. Selvfølgelig kan dette være 'min' Michel. Jeg gikk ikke lenger tilbake enn 1745 da jeg lette etter evt. dåp i Stod (jfr. alder oppgitt i FT 1801 og ved begravelsen 1812). Vet du hvor han ble gift og når? I FT 1801 finner jeg ingen Michel/Mikkel Paul/Poul/Povelsen i passende alder i Nord-Trøndelag, ei heller noen annen Birgit/Birgitha Andersdatter i passende alder enn kona til Michel (Tvestad) Petersen. Den Birgit Andersdatter jeg har funne i Sparbu er døpt i Skei kirke, med faddere fra bl.a. Bruem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Takk, Roger, da kan jeg stryke han. Men hadde Paul/Povel Markstein farsnavnet Christophersen, eller er det en annen Paul som ikke har noe med Markstein å gjøre som Anne har registrert? Jeg forstår det slik at hun har en Michel Paulsen gift med Birgit Andersdatter i sine notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Neimen Anne da. Se mitt første innlegg. Saken er at jeg tror farsnavnet Petersen er feilført i FT 1801 og skal være Paulsen, jfr. begravelsen til Michel Tvestad. Jeg har ikke funnet vielsen til Michel Tvestad/Paulsen/Petersen, men den må ha vært før 1776 da eldste sønn ble født. Så hvor har du en Michel Paulsen fra som var gift med en Birgit Andersdatter fra Vekre når dette tydeligvis ikke er Mikkel Paulsen Markstein som døde i 1763? Og kan denne Birgit Andersdatter være henne jeg har funnet døpt i Sparbu 1754, hvor det riktignok står Birgitha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lyngstad

Hva med å følge 'Beitstadsporet'? I Beitstadboka b. 3 finner vi Paul Rolandsen og Ragnhild Mikalsdtr bosatt på plassen Sannan under Bartnes. Det er antydet at de forlot bygda omkring 1754. Kanskje de slo seg ned i Stod / Sparbu-området? I 1773 finner vi en person ved navn Mikkel Paulsen konfirmert i Stod, bosatt på gården Berg, som ikke ligger langt fra Stranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Paul Rolandsen og den Paul Bartnæs jeg har funnet frem til er vel samme person? I så fall er Mikkel 21 år ved konfirmasjonen, men det var vel ikke helt uvanlig i de dager (fant konfirmasjonen i kirkeboken for Stod). Jeg mener Mikkel Tvestad utvilsomt het Paulsen (se samme kirkebok, begravelser 1812, side 134, nr. 5. Og at det er Mikkel Tvestad som står i FT 1801 som Michel Petersen er det ingen tvil om. Det viser dåpen til de tre barna som er nevnt i FT samt to barn til. Jeg har kikket på fadderne til barna for å se om Paul Rolandsen eller Bartnes samt Ragnhild Mikalsdatter er nevnt der, men har ikke funnet noe slikt. Nå er jeg ingen ekspert på skrifttyding, men ved dåpen til Peder i 1780 (samme kirkebok som ovenfor - Stod 1760-1815 - side 84, dåp nr. 55, mener jeg å finne navnet Roland. Dåpen til de andre barna er også å finne i samme kirkebok: Haldoer 1776 side 63 nr. 27, Kirsten 1778 side 71 nr. 19, Anders 1786 side 520 nr. 28 og Paul 1791 side 550 30.januar. Kan noen som er bedre skrifttydere enn meg se på saken? Ellers er vielsene et sorgens kapittel for meg å tyde. Michel har mest sannsynlig giftet seg etter konfirmasjonen og før eller omkring dåpen til den eldste i 1776. Hvis det er riktig Birgit(ha) jeg har funnet er det jo en liten mulighet for at vielsen kan ha vært i Sparbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lyngstad

Tror nok vi er på rette spor her. Den Roland Aasum som er fadder til Peder i 1780 er trolig identisk med Roland Paulsen som giftet seg i Stod 12.6.1786 m. Marit Hemmingsdtr, bevitnet av Svend Aksnes og Mikkel Tvestad. Vi kan anta at Mikkel og Roland er brødre, noe som harmonerer med familien på Bartnes.Mikkel og Berit er dessuten faddere for Rolands datter Paulina f. 3.1.1793 i Fossemplassen Storenget i Egge, ca 1-2 km vest for Tvestad. Roland døde der i 1813, 67 år gammel. Så har vi sannsynlig far Paul Rolandsen, som døde i en Støstadplass i Kvam 1785. I vielsen til Mikkel Paulsen i Stod 15.3.1776 er ektemaken kalt Bergitha Haldorsdtr. og ikke Andersdtr. Forlovere Erik Indbryn og Ole Berg. Det kan være samme dama vi finner som konfirmert i Stod i 1664. Det tilsier fødselsår rundt 1749, og stemmer bra med alderen oppgitt i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Glimrende, Roger, jeg bøyer meg i støvet. Nå blir det leting etter dåpen til Bergitha Haldorsdatter. Jeg sier som general MacArthur: Jeg kommer tilbake !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

I FT 1801 finnes ikke en eneste Bergit(ha)/Birgit(ha) Haldorsdatter i hele landet. Har prøvd flere varianter av navnet. I Stod er det registrert kun 9 med det aktuelle fornavnet, derav 4 i passende alder til å kunne bli mor i 1776 - to gifte med farsnavnet Hansdatter og en ugift med navnet Larsdatter, pluss Birgit Andersdatter. Har heller ikke funnet noen Haldorsdatter begravet i tidrommer 1776-1801 (men NB. fortsatt ingen skriftekspert). Finner heller ingen døpt i tidsrommet 1748-1752 i Stod eller Sparbu, men tidsrammen kan jo utvides litt, og det finnes flere (nabo)kommuner som kan sjekkes. Men jeg har først tenkt å lete etter begravelse til en Birgit (eller lignende) Andersdatter eller Haldorsdatter etter 1801.Tross alt er likevel ikke alt svart: Jeg fant nemlig en Paul Rolandsen Tvestad, 73 år, begravet 11.des.1785 i Stod (side 118, nr. 3 nedenfra, høyre kolonne). Og det er jo også et faktum at Michel Tvestad kalte sønnen som ble født 21.april 1776 for Haldoer. Så her er absolutt mer granskning på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Funnet et par begravelser i Stod kirkebok 1760-1815: 14.mai 1813 nr. 7 Roland Paulsen, 67 år og 15.mai 1815 nr. 5 Berethe Tvestad, 72 år. Sistnevnte hjalp jo lite siden farsnavnet ikke er med. Kan være Michel Tvestads kone, selv om navnet vel burde være Bergit(ha) eller Birgit(ha). Alderen er jo heller ikke helt som den burde være, men det er jo ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det blir jo veldig mye gjetninger her, men det kan vel tenkes at man kan finne dokumentasjon i skifter eller bygselseddel for Tvestad. De er svært unge når de gifter seg, og man skal vel ikke se bort fra at de kan ha 'vært nødt' til å gifte seg. I såfall vil de kanskje ha fått ekteskapsbøter som kan gi mer informasjon om opphav og hvor de kommer fra.Når jeg ser på navnevalgene på barna til Michel og Birgitte, vil jeg tippe på at Birgitte har vært gift tidligere med en Halvor som døde barnløs. Men i 1801 står hun oppført som gift første gang (selv om dette kan være feil). Navnene på de neste to sønnene kan tyde på at etternavnene oppgitt i 1801 er korrekte, men at de av en eller annen grunn har valgt å kalle opp en Halvor (stefar eller en som overlater dem bygsel eller lignende).Antall begravelser som er innført i kirkeboken rundt 1815 er svært knapt i forhold til andre perioder, så her mangler det sannsynligvis mange personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Endelig, Sissel, jeg må innrømme at jeg har gått og håpet på at du også skulle melde deg på her. Klart de blir en del gjetninger når man prøver å ringe inn fakta, og det er utvilsomt merkelig om begge de det gjelder har fått feil etternavn ved FT 1801. Som du nevner, tyder jo navnene til barna Peder og Anders på det motsatte. Men så har vi jo begravelsen til Michel i 1812 hvor det står Paulsen Tvestad. Alderen, 52 år, er imidlertid helt på jordet. Men det hersker vel ingen tvil om at Michel Tvestad er den som kalles Michel Petersen i FT 1801, jfr. navn og alder på tre av barna. Og så har vi Paul Rolandsen som tydeligvis har flyttet fra Beitstad til Stod, og som tydeligvis bor på Tvestad når han dør. Og Roland og Michel som stiller som faddere for hverandres barn.Når det gjelder Birgit svever vi vel enda mer i det blå. Jeg fant en Birgitha Andersdatter døpt i Sparbu, men har ikke klart å få flyttet henne til Stod. En Bergitha Haldorsdatter(konfirmert 1764) gifter seg 15.mars 1776 med dragon Michel Paulsen (Michel veldig utydelig, men jeg tror det stemmer), og 21.april samme år blir Michel Tvestads sønn Haldoer/Halvor født. Se ellers mitt innlegg (12).I Trønderslekt i 2005 sier du 'Jeg finner ikke Michel og Birgit gift i Stod, men det er en innføring hvor fornavnet var veldig utydelig og jeg har skrevet av Paul?? Paulsen gift med Birgitte Andersdatter. Forloverne kan tyde på at dette er Michel og Birgit.' Dengang var jeg mest interssert i Michels sønn Paul og hans sønn Bendik, men tror du du kan finne den innføringen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Den innføringen jeg siktet til er den hvor det står Michel Paulsen gift med Birgitte Haldorsdatter. Innføringen var vanskelig å tyde på microficheen jeg hadde, men er klar på de skannede kirkebøkene (som du allerede har sett). Dette er sannsynligvis Birgitte Haldorsdatter som ble konfirmert i 1764, men jeg finner ingen Haldor som kan være hennes far verken i mantallet for 1762 eller 1771. Ettersom det er så store uoverenstemmelser både med navn og alder i kirkebøker og mantall, vil det aldri bli annet enn gjetninger dersom man ikke finner mer håndfast dokumentasjon. Bygselsseddelen kan gi informasjon. Det samme kan dispensasjonen Michel fikk for å gifte seg. Jeg vil anta at denne dokumentasjonen foreligger på Statsarkivet i Trondheim.Den beste dokumentasjonen vil imidlertid være et skifte som bekrefter familierelasjoner. Du kan sikkert få et skifteregister fra Statsarkivet for å se om det er interessante personer der, f.eks. personer med navn Halvor eller Paul. Kirsten kan også være et interessant navn å lete etter.Hvis vi tar i betraktning at det ikke ser ut til å være noen Halvor som far til Birgitta i Stod på det tidspunktet hun blir konfirmert, kan det tenkes at hennes mor kom til Stod som enke og giftet seg igjen (kanskje med en Anders?). Det er ikke umulig at den Kirsten Haldorsdatter som er enke på Egge i 1801, er en to år eldre søster av Birgitta og fadder i Haldor Michelsens dåp i 1776 (da ved navn Kirsten Fossumhagen). Denne Kirsten giftet seg i 1774, og mannen - Nils Jørgensen - døde i 1798. Kanskje skiftet etter ham kan gi noen spor videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Takk, Sissel, jeg regnet med en del tips fra deg. Men før jeg studerer innlegget ditt nøyere vil jeg bare nevne at i FT 1801, på gården Holum, Mæhre sogn i Sparbu fant jeg en Haldvohr Michelsen, 26 år og ugift, som er søstersønn til enken Marithe Haldvohrsdatter, 55 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Da kan du vel med rimelig stor grad av sikkerhet si at Birgitte er en Haldorsdatter. Navnet Haldor/Halvor er ikke blant de mest utbredte i området, slik at det bør være mulig å finne fram til en del informasjon om henne. Sannsynligvis er brukeren av en annen gårdpart, Christopher Halvorsen en yngre bror av Birgitte? Det mest hensiktsmessige her vil nok være å starte med bygdebøkene, men som tidligere sagt: den beste dokumentasjonen vil du finne i skifteprotokoller (og det kan være i skifter utenom familien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Lyngstad

Paul Rolandsen døde selvfølgelig i 1785 i Tvestadplass ja, og ikke Støstadplass, slik jeg feilaktig hevdet. Skulle sjekket avskrift med original. Når det gjelder navnet Birgitte så brukes gjerne alternativene Berit / Beret / Berete i Stod, så det kan godt være riktig dødsfall du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Mye peker mot etternavnene Paulsen og Haldor/Halvorsdatter på ekteparet på Tvestad, men jeg synes fortsatt det er merkelig at begge navnene var feil i FT 1801. Og ekteparet har jo selv ikke gjort det lett for oss, over 200 år senere, ved å kalle barna Haldor og Anders, Peder og Paul!!! Fant dåpen til Roland Paulsen i Beitstad kirkebok 1749, side 60. Far Paul Sannan, som vel er identisk med Michels far Paul Bartnes, som igjen vel er den Paul Rolandsen i Beitstadboka som bor på Sannan under Bartnes. Fant også en Roland Paulsen konfirmert i Beitstad 1771 (kirkeboka side 244). Roger sier Beitstadboka antyder at familien flyttet omkring 1754, men det er jo ingenting i veien for at Roland har tatt en tur tilbake - han var jo voksen nok til det (både han og Michel var jo over 20 år ved konfirmasjonen). Finner ingen Roland Paulsen i FT 1801 for Stod, ikke i hele landet for den saks skyld. Og heller ingen Marit(ha) Hemmingsdatter i passende alder heller. Er vel av en eller annen grunn oversett. Har heller ikke funnet noen dåp på Berit (o.l.) Haldorsdatter. Kanskje hun er noe eldre enn nevnt i FT 1801 og født før 1746 i Sparbu? Er Anne Hildrum fortsatt med oss? Forstår ut fra Disnorge at hun har tilgang til Sparbu-bøkene. Kunne være interessant om det der finnes en Haldor/Halvor med to døtre Marit(he) og Berit(he som levde i 1740-50 årene.Skal nok ta meg en tur på Statsarkivet etterhvert, men roter gjerne litt til i kirkebøker og folketellinger på nettet. Synes faktisk det er både morsomt og interessant. Og uten litt motgang ville det jo bare vært ren plankekjøring og igrunnen litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hehe, jeg er her, men å finne en Haldor/Halvor med to døtre i Sparbu bygdebøker er ingen enkel sak. Det er 5 bøker og de er vel på 500-600 sider hver. Jeg har desverre ikke lagt inn alt fra Sparbu bygdebøker i basen min. Den Marit Haldorsdtr som er nevnt under 17 var nok kona til Sakarias Lænn. Hun var født i 1746, men bygdeboka sier at hun neppe var født i Sparbu, og det sammes sies om Halvor Mikkelsen f 1775. Hun hadde ikke barn og døde i 1835 på Holan/Holum så finner man skiftet etter henne, kanskje man finner ut noe. Kanskje de var fra Inderøy, selv om boka pleier å være flink til å fange opp de derifra.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddmund Rekstad

Takk, Anne, det gikk jo fint å finne de etterlyste selv om det tydeligvis er mange sider. De oppgitte fødselsår er nok beregnet etter alderen oppgitt i FT 1801 som kan være nokså unøyaktig. Og hvis Halvor er den Halvor jeg vil ha det til, så er jo han født i Stod i 1776. Når det gjelder søstrene får jeg vel lete litt rundt omkring, selv om det fortsatt ikke er umulig at de er fra Sparbu, siden det er dårlig med registrerte døpte før 1746.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Beklager glemte vel å si det, men bygdeboka for Sparbu sa at hennes søstersønn var født i Stod, og er vel sansynligvis sønnen til søsteren Bergitte7Berit /eller varianter av navnet, og han ble gift i Sparbu opptil flere ganger.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.