Gå til innhold
Arkivverket

[#58175] 'I kongens tjeneste' forklaring?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Gjerne Yngve,kan du forklare for meg?'Rejer Olsen Hougland fra Radøy:Kvartermester i Marinen fra 1711 - 1721. Avgang 'restseddel 19. feb 1721'. Så står der 'Zahlkammeret (=2139)'Jeg vet ikke helt hva det ovennevnte betyr. Han synes å være nevnt i ca 20 kilder fra Den nordiske krigen. Noen er tilgjengelige på SAB, andre østpå.Kan der være noe av interesse i disse kildene i en genealogisk sammenheng?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

De kildene det er vist til er alle militære, og har vel moderat slektshistorisk interesse, ut over atde forteller hvir han var.Reier Olsen Hougland ble utskrevet til 'galeiene' mars-april 1711, og ble plassert under galeinummer 1430. Han må ha stått i tjeneste til 19. februar 1721, da han fikk sin restseddel (over det han hadde til gode). Henvisningen til Zahlkammeret gjelder nok denne tilgodeutbetalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, så tilgode handlet altså om en godtgjørelse. Jeg trodde at han hadde tjenestid igjen, som han evt måtte avtjene på Bergenhus el et annet sted.Men tusen takk for oppklaringen, Yngve.Han er forøvrig en luring denne Rejner, som var i tjeneste på Haugland i Radøy i 1701 og 1704, derav navnet Haugland, mens han egentlig kom fra Fimreite i Sogndal, et sted Rejner-navnet ikke ble brukt. Min hypotese nå er at han kan være et uekte barn av en Ole, f eks Ole Rasmussen, på Fimreite, men at moren kanskje var fra Sunnfjord, der Rejner-navnet var i bruk.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.