Gå til innhold
Arkivverket

[#58176] Isproduksjon, Skarbo, Bamle kommune. Telemark


Gjest Lars G. Hukkelås
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars G. Hukkelås

For snart 60 år siden var jeg med min bestemor og besøkte hennes mor, Gina Skarbo, på Helle. Husker bestemor viste meg et vann/tjern hvor det hadde vert isproduksjon da hun var lita jente. Dengang jeg var med, var det bare ei myr igjen av vannet, hadde nok vert en demning der, slik at vannstanden var høyere tidligere. Det siste året har jeg begynt å samle stoff til en skektsbok om Gina Skarbo, og i den forbindelse har jeg kommet over flere slektninger som var 'isarbeidere' Vet også at Gina Skarbo hadde flere isarbeidere i losji, i det lille huset sitt på Skarbo. Finnes det noe literatur om isproduksjonen på Skarbo? Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stian Kjendal

Hei!Skarbo og Helle ligger i Kragerø kommune, ikke i Bamble.Du vil finne endel om isproduksjonen og Skarbo og Helle i Skåtøy og Sannidal bygdebøker.Du vil finne noe i del 2 Skåtøyboka og noe i Fellesbindet, del 3.MvhPer Stian Kjendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei Lars.Kulturstua på Levangsheia, (også i kragerø kommune) har også en modell fra Istrafikken pluss redskaper og bilder fra dette arbeidet.Det er min far Johnny Thorsen som er ansvarlig for Kulturstua. Han har mye informasjon om istrafikken og kan kontaktes på tlf.35980213.Hilsen Kerstin Thorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn P. Hagen

HeiSøker opplysninger om ein fjern slekning, Ole Kristensen Hagen, fødd 1831 i Ringebu.(sjå og tema 22420 og 39864) I 1900 bur Ole saman med ei datter, Emma, i Skåtø og det er opplyst at han 'Arbeider ved isbrug'.Har han noko med isproduksjonen som er omtalt i dette tema å gjera?mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Ja, Ole Kristensen Hagen jobbet nok på det samme isbruket som er nevnt her. Ole bodde jo på Hagen som er g.16 b.nr.5 og det huset ligger også på Skarbo. Om du går inn på kartet til eksp. finn.no og skriver Kleivaveien 14 vil du finne Hagen. Det ligger ikke så langt fra Svarttjenn hvor det var et stort Isbruk-anlegg. Når det gjelder søk etter hus i Kragerø kommune, vil jeg anbefale kommunens hjemmeside. Der er det nå lagt ut en kart tjeneste hvor man kan søke seg inn på gårdsnr.og bruksnr.og på den måten finne ut hvor på kartet huset/ eiendommen ligger og det finnes også flyfoto.Kjempe greit hjelpemiddel når man i folketellingen for 1900 ser nr. på huset, men ikke vet hvor det ligger hen.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Hei Kerstin. Tusen takk for hjelpen. Snakka med din far i går, hvor jeg fikk masse nye opplysninger om Svarttjen og isproduksjonen derfra. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.