Gå til innhold
Arkivverket

[#58182] ¨hjelp til tyding av kirkebok, Troms, Skjervøy


Gjest Irene Åsheim Karvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Åsheim Karvik

Hei.Er det noen som kan hjelpe meg å se hva det står om foreldrene til Jon Jonsen, s. 38 kirkebok for Skjervøy 1817-1820, Lenke ser at farens navn er Jon Jonsen, Er interessert i alle navn og stedsnavn i teksten.På forhånd tusen takk for hjelpen.Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lenken din virker ikke, du må bruke permanent sidelenke (se vinduet med bildeinformasjon)Det er vel denne: Kildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 3 (1817-1820), Fødte og døpte 1820, side 38-39. Permanent sidelenke: LenkeMora heter Ane Larsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg tolker teksten slik - men tar imot rettelser:Jon, hjemmedøpt av Niels Mortensen Badderen. Par. (= foreldre): Jon Jonsen B og kone Ane Larsdatter. Fød: Langfredag. Testes (= faddere): Niels Aslachsen Ungk(?) Burfj. Gm: Andreas Nielsen Storsletten. Ole Laesesen Burf. Pige Berith Aslachsdatter ib. ?? Nielsen Burf.Konen introd.Tror forkortelsen Burf. tilsvarer Burfiord.Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Du har rett Grethe, men (?) etter Ungk. kan strykes. ?? skal nok være Elen Nilsdtr. Burf.(=Burfjord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Åsheim Karvik

Tusen takk.Det er ikke alltid lett å tyde den gamle håndskriften.Men så er det neste Skritt på veien.Er det noen som klarer å finne noe mer på dette paret;Jon Jonsen og Ane Larsdatter.Har lett både folketellinger og i skanna kirkebøker uten hell. Godt mulig jeg ikke klarer å tyde rett og dermed ikke finner noe.er veldig takknemlig for mere hjelp. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner en Jon Jonsen Burfjord og pige Anna Lassesdatter (Lasse og Lars kan ha blitt brukt om hverandre) ibid. som ble gift i Skjervøy 5. oktober 1812 (se til høyre, nr. 2 under denne datoen) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607650423.jpg>LenkeI 1801 finner jeg en 16 år gammel unggutt som heter Jon Jonsen og er bosatt på Læbogten i Burfiord. Han er sønnen til enken Berit Nilsdatter, og har en yngre søster på 5 år som heter Anna Lenke Denne Jon Jonsen var altså født omkring 1785.På gården Naalevatn i Burfiord finner jeg husbond Lasse Hendrichsen med kona Elen Nilsdatter og tre barn, blant annet datteren Anna Larsdatter på 17 år. Far sjøl heter altså Lasse, mens barna har farsnavn Larsdatter/-sen. Kan denne Anna være en kandidat til hun som ble gift i 1812?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Det ser ut til at du er på rett vei, Grethe. For 2 av fadderne ved dåpen (4) og (6) var Elen Nilsdtr og Ole Lassesen - sannsynlig mor og bror til Anna Larsdtr (Lassesdtr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Åsheim Karvik

Nydelig:)Fant akkurat giftermålet selv og ser at dere tenker det samme.Men det står også i under FT 1801 at Lasse Hendrichsen er gift for første gang, kona for andre gang. Kan forrige mannen hatt Lars som navn?Samtidig ser jeg at Anne/ Ane står som Lassesdatter under giftermålet i 1812.skal se på døpte barn fra 1812 og utover for å sammenligne navn.Takk for god hjelp hittil... dette har vært ei nøtt for meg i mange år. Endelig er det på gli:))Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen, Irene!Her finner jeg en Jon, f. 7.8.1784, døpt i Skjervøy samme år, sønn av Jon Michelsen og Berit Nilsdatter Buerfjord (se til venstre i kirkeboka) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607650214.jpg>Lenke. Kan det være din Jon Jonsen, mon tro?Og her er det mulig at jeg har funnet dåpen til Anne / Ane, f. 29.4.1784. Moren heter Elen Nilsdatter og faren Lasse Pedersen Buerfjord (se til venstre i kirkeboka)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Åsheim Karvik

Takk Grethe.av en eller annen grunn har jeg navnet Jon Mikkelsen fra før .. som mulig far til min Jon. har ikke skrevet kilde men dette ser jo ut som det stemmer godt, har også Berit Nielsen som kona til Jon Mikkelsen.Jeg har slitt med disse Jon Jonsen i mange år. Dette er bare kjempeflott:)) Det viser at man aldri skal gi opp selv om det ser vanskelig ut.Glad hilsen fra Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.