Gå til innhold
Arkivverket

[#58189] Finn din slekt i Danmark - blogg med lenker.


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Jeg har noen danske aner som jeg har forsket litt på. Jeg har både vært på arkivene i København og funnet mye på Internett. Nå har jeg laget en blogg med lenker som jeg håper andre kan ha glede av.http://genealogi-dk.blogspot.com/Om det er noen som har tips om andre Internettsteder, legger jeg gjerne ut flere lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for tipset. Den er lagt til under 'Private Internettsider' Slægts-data (Gamle Maribo og Præstø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kari Thingvold

Jeg har føyd til to meget nyttige lenker til bloggen:S. V. Wibergs Alminderlig dansk præstehistorie. Den er skrevet i gotisk skrift, med mange forkortelser. Les de første sidene med informasjon om forkortelsene. Her kan en finne prestenes navn, hvor de ble utdannet, hvilke kall de har hatt, foreldrene og ektefelle, samt fødsel/død. Ikke like mye informasjon for alle, men en meget god kilde. Det er et alfabetisk navneregister over prestene. Alfabet over trykte gotiske bokstaver finnes her på Digitalarkivet (kurs i gotisk skrift).Skifteutdrag: av Aurelia Clemons. Her finnes en mengde skifteutdrag (tilsvarende de norske skiftekortene) fra mange steder i Danmark. Om en søker på et navn i Google kan en få respons i disse skifteutdragene. Ellers må en vite hvor en skal lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Kari! Dette kom akkurat i tid. Har en vennefamilie i staten Washington hvor kona er norks ættet og mannen dansk ættet. Har nettop fått forespørlsel om jeg kan bistå med mannen i familien med å komme i gang i Danmark med sin forskning. Har spurt ei kusine til min kone som bor i Kjøbenhanvn, hun hadde kun adresse til Landsarkivet. Din blogg er i norsk språkdrakt, det forstår ikke min familie i USA. Har du et forslag? Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for lenkene. De er lagt ut. Jeg har også fått lenke til en side om Roskildes historie. Her er det mange stamtavler fra bl. a. konger, adel, lensmenn for å nevne noe. Pluss endel mer. Lenke er laget.Jeg var litt upresis i (4). Vibergs prestehistorie hadde jeg lagt ut lenke tidligere, men den er lagt ut pånytt sammen med skiftene. Jeg kom på at jeg kanskje skulle si fra fordi både skifteutdragene og prestehistorien er veldig nyttige kilder. Ellers har jeg vel lagt til flere andre lenker uten å skrive melding her.Finn: Kan det være en løsning å prøve DIS- Danmarks forum. Her er det mange gode hjelpere, og de får helt sikker god hjelp. Jeg har fått hjelp der: http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php En må registrere seg med brukernavn, epostadresse og passord, men det koster ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

Ny lenke er lagt ut: Det kongelige bibliotek har en database over portretter. Lenke finner du under 'Alfabetisk liste over kilder på Internett'. Her er det også endel informasjon om personen som det er bilde av. Søk f eks på Kraft og Pontoppidan som etternavn, så kan dere se noe av den informasjonen som ligger der.Jeg har begynt å legge ut lenker alfabetisk. Det blir kanskje lettere å finne frem. Jeg har ikke så mye ledig tid, men det kommer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.