Gå til innhold
Arkivverket

[#58195] Tyding: Borgund 1720. ”Elisabet Meldal bar barnet” – Rasmus.


Gjest Iver Mosvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Dåp av Rasmus i Borgund(MR), januar 1720, - nedre del til høyre: LenkeAnders Olsen…… er åpenbart barnets far, Elisabet Meldal bar barnet, men hva står ellers ? Og vet noen mer om denne Rasmus (Andersen?) sin identitet ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Tiisdagen d 16 January [døpt] Anders Olsen Hanchens Søn nom: Rasmus. Suscept: Thomas Erichsen ibm: Knud Jonsen ibm: Haldkield Knudsen Furenæs. Mad:selle?? Elisabeth Meldal bar Barnet. Benthe Størchersdatter Humblen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det blir nok en del gjetning her: 16/1 1720Anders Olsen Hanchens? søn Rasmus. Sufiept?: Thomas Erichsen item, Knud Jonsen item, Haldkield Knudsen Furences?, Mad... Elisabeth Meldal bar barnet, Berithe Størchersdt. Humblen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hjertelig takk, så langt. Det er vel kanskje prestedatteren som bærer barnet. Men Jan og Berit ser ikke ut til å være helt enige om tvilen min: Hvorvidt Elisabeth Meldahl er madame eller mad…selle. (Her ligger vel forskjellen på om hun er gift eller ugift ?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror det er mad.selle, altså ugift. Hadde hun vært gift ville det klart seg med Mad. (madam), men det er tydelig at det står noe mere der.Om hun var prestedatteren eller noe lign. er det jo stor mulighet for at hun er fadder for flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Berit: Du har nok rett i at hun høyst sannsynlig er søster Borgend-presten Augustinus Meldahl d.e, men Even, - (mulig far til Elisabet) var vel sogneprest i Kvikne. (Så jeg får vel rett i at hun i så fall er ei prestedatter).Egentlig er det først og fremst identiteten til Rasmus som opptar meg, og tanken om at det er barnets mor som bærer barnet har nok streifet meg. I så fall kan det gi starten på å gi en forklaring hvorfor en Rasmus Andreassen Falch (med forløpig ukjente foreldre) dukker opp i Christiansund som repslager i 1740-årene og inngår ekteskap med Boletta Boysdatter Rivertzen. (Eget tema: Lenke )Når jeg stresser dette med gift/ugift en smule, så har dette også sin årsak i at jeg også har spekulert i hvorvidt hun kan sorteres ut som Augustinus (event. ukjente) ektefelle nr.1. før han inngikk det barnrike ekteskapet med Johanne Hansen Grøn.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Det står Madselle eller Madelle (hvor selle eller elle er opphøyd) Elisabeth. Dersom det hadde vært madame skulle det stått Mad. eller Madme, der me er opphøydSiste fadderen heter Berithe og ikke Benthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk til Jan, Berit og Jonny !Da kan vi vel være enige om at det er ei ugift kvinne fra det øvre sosiale skikt som bærer barnet. Å identifisere henne som søster av Borgund-presten Augustinus Meldahl er derimot noe kjapt.Men finnes det (mon tro) andre muligheter til hvem ELISABETH MELDAHL kan være ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ble skrevet 'kanskje en søster?'. Augustinus hadde en søster Elisabeth f.ca.1708, og som ble gift med Andreas P. Schielderup.På FS fant jeg en annen, Elisabeth Melchiorsdt. Meldal f. 18/6 1679 og død 3/3 1716, Melchior Augustinussen og Elen Stens. Meldal. Hun ble gift 24/56 1696 med Ole Olsen Tønder, og hun kan det jo ikke være siden hun døde før dåpen.Nå er jo ikke disse opplysningene helt sikre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk for bidraget, Berit.Ca. 12 år gammel, og bærer av et barn til dåpen. Jo, det er vel en klar mulighet for at Elisabet er søster av Augustinus Meldahl. Men jeg vet ikke når Augustinus ankom Borgund, men 1720 er jo ganske tidlig.Når det gjelder Elisabeth Melchiorsdatter (Meldahl), oppdaget jeg først etter å ha lagt ut temaet, at hun var uaktuell uansett. (Det var nemlig hun jeg hadde i tankene dersom tydingen hadde resultert i ”Madame”).Årsaken til at dette spørsmålet om tyding har kommet, ligger som sagt (innlgg 7) i en floke vedr. identifisering av repslager Rasmus (Andreassen ?) Falch, f.ca.1719 (Peperslagslekten Falch) hvor ”ønsketanken” var at Elisabeth Meldahl hadde en slekt-relasjon til barnet hun bar.I så måte ser jeg at det mest sannsynelige at Rasmus f.i Borgund i 1720 ikke vedrører Rasmus Falch sin identitet.Men takk, uansett.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.