Gå til innhold
Arkivverket

[#58209] Blodskam. Hvem omfatter dette?


Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie

Vet at dette gjalt søsken og foreldre. Men utover disse?Stesøsken, halvsøsken, stefedre og søskenbarn var vel heller ikke greit?Har funnet en del info om søskenbarngifte, 1800-tallet, men i brev ser jeg at dette var noe det ikke ble snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

En formor fikk barn barn med sin forlovede som døde før barnet ble født. Hun og barnet bodde hos barnefarens foreldre, og etter at 'svigermora' døde fikk hun et barn med 'svigerfar'. Dette skjedde i 1862 og leiermål ble ikke dømt så strengt på den tiden. Men disse to ble begge dømt for blodskam og ble straffet med to eller tre ukers fengsel for ham og en uke på vann og brød for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Disse reglene mot slektsskap var veldig strenge på 16-1700-tallet. Jeg har ikke undersøkt nærmere hvilke regler som faktisk gjaldt, eller når dette endret seg. I 1890-årene har jeg eksempel på ei som hadde to barn født utenfor ekteskap med henholdsvis far og sønn, uten at det ser ut som det hadde noen rettslige følger.De to mest ekstreme tilfellene har jeg funnet tidlig på 1900-tallet der det gis bevilling til ekteskap mellom nevø/tante i det ene tilfellet, og niese/onkel i det andre.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg fekk lyst til å fortelja om eit døme frå Luster der tre brør gifte seg med tre søstrer. Ein son av det eine paret gifte seg med ei dotter av eitt av dei andre pari, og son deira att gifte seg med søskenbarnet sitt. Dei fekk tre born i lag, ei dotter som døydde ung av cerebral parese, ei anna dotter som, då eg trefte ho i 1973, vog over 200 kilo, og ein son som erklærte seg som den einaste kommunisten i Minnesota...Blodskam var det aldri snakk om i denne huslyden.Men venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.