Gå til innhold
Arkivverket

[#58211] Englar - finns dom?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Dersom jeg husker riktig, var dette tittelen på en svensk film - for lenge siden.Jeg samler på så mye rart - aner f.eks, men også bilder av fugler (bl.a.). Jeg deler året inn i aner om vinteren og fugler/natur om sommeren (mer eller mindre). Nå tråler jeg arkivet etter fuglebilder, og så ser jeg at jeg har bilder av mange andre vesener med vinger - bl.a. engler.Jeg våkner tidlig, og nå på morgenkvisten begynte jeg å lure på følgende: Er englene beskrevet i bibelen? Har de fuglevinger? Er det en egen 'rase/art', eller kan vi (seiner) regne med å treffe noen av anene våre som engler?Jeg håper ikke at jeg blir rammet av blasfemi-paragrafen, for dette er ikke et spørsmål om tro eller tvil, men et nøkternt spørsmål om disse vakre 'skapningene' er beskrevet i bibelen?Som illustrasjon legger jeg ved et bilde av en engel fra Italia (Bergamo), som står og passer på et våpenskjold. Jeg trodde at dette forestilte tre løker, men så har jeg seinere forstått at dette er våpenet til den store italienske hærføreren Bartolomeo Colleoni, og at det forestiller tre par av mannens unevnelige 'danglebær' nedentil.

bilete4459.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det. Jeg ser her at det finnes steder i bibelen der de blir beskrevet med vinger. Profeten Esaias (kap 6, 2. vers), hadde sett dette: 'Serafer stod hos ham [Herren]. Seks Vinger havde enhver; med to dækkede han sit Aasyn, og med to dækkede han sine Fødder, og med to fløi han.'Her en engelsk engel (fra Engel-land?) - fotografert i ei kirke i Carlisle.

bilete4460.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det ser ut til å bare være vist til profeten Esaias når det gjelder beskrivelse av engler i bibelen, og han snakker altså om 'serafer' med tre par vinger. De vanlige, med ett par vinger er kanskje bare fantasi?Jeg har forresten også bilde av en norsk seraf, fra Peterskirka i Skogn (Alstadhaug). Det er et eldgammelt takmaleri.

bilete4461.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jo, de finnes i bibelen. Her en russisk engel fra et takmaleri i St. Petersburg, som tømmer ut av et overflødighetshorn. Sagnet som beskriver et overfødighetshorn stammer forresten fra gresk mytologi.

bilete4462.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Engler av forskjellige arter er, etter det jeg vet, grundig beskrevet i bibelen. De opptrer en rekke steder i det gamle testamentet. Har du lyst til å lære noe om disse englene, mens du holder på med noe annet, skal du lese Karl Ove Knausgårds roman 'En tid for alt' som handler om en som har satt seg fore å skrive englenes historie fra skapelsen og fram til i dag. I boka fortelles det mye om hvordan englene er blitt beskrevet i tidligere skrifter, fra skapelsesberetningen og framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Vi skal heller ikke glemme at bilder av barn framstilt som engler i stor grad avspeiler en svært dyster virkelighet: Den store barnedødeligheten i gamle dager. Det var alminnelig folketro at barn som døde ble til engler. Dette har vel ikke så mye med de teologiske engler å gjøre, som framstår som vesener med 'overmenneskelige' egenskaper, men de har en svært framtredende plass i kunsten. For eksempel kan engelen som er avbildet i innlegg (3) godt være et utløp for kunstnerens trang til å forevige sitt eget døde barn.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

I bibelsk forstand fremstilles Englene som Mektige Skapninger.De kalles Guds Sønner.Alle Engler som er navngitt i Biblen er Menn.Det finnes ikke noen holdepunkter i Bibelen på at disse momentene og bildene av 'barneengler ,finnes i Bibelen.Heller ikke finnes Kvinnelige Engler nevnt i Bibbelen. Men Engler finnes det er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Da er det blitt 'fastslått' at engler finnes (i bibelen). Da gjenstår fremdeles Arnsteins neste spørsmål 'kan vi (seiner) regne med å treffe noen av anene våre som engler?'Det skal bli interessant å se hva som fremkommer angående dette også.Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Bibelens engler så visst nok ikke slik ut som vi kanskje forestiller oss englers utseende (med vinger). De synes å ha helt menneskelige behov, og kommer f.eks. vandrende sammen med Herren bort til teltåpningen, der Abraham sitter (1. Mosebok, 18. kap.). Der blir de servert mat og drikke og fikk vasket sine føtter. Likeså ble to engler oppvartet (i 19. kapittel) av Lot, som gav dem usyret brød, og de åt.Hadde kanskje 'engler' en helt annen betydning før enn det vi legger i det? Når vi f.eks. sier at 'du er en engel' tror jeg de fleste legger en positiv betydning i uttrykket, (i alle fall ikke at de er 'Satan', jfr.14.Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vi burde vel kanskje ikke glemme dette: Ordet “engel” kommer fra det Greske ordet 'aggelos', som betyr 'sendebud'. Det samme Hebraiske ordet 'malak' har den samme mening. (dette fant jeg selvsagt på Google!)Det som alltid har forundret meg er at i de fleste tilfeller når de ser ut som mennesker, er de menn. Det skal være et par unnatak. I de fleste tilfeller er det heller ikke snakk om bevingede engler slik som vi ser på våre gamle glansbilder...Hva med Daniel 10: 4-6: '4 Den 24. dagen i den første måneden stod jeg ved bredden av Storelven, det er Tigris. 5 Da jeg så opp, fikk jeg øye på en mann som var kledd i lin og hadde et belte av Ufas-gull om livet. 6 Kroppen hans var som krysolitt, ansiktet skinte som lynet, og øynene var som flammer; armene og bena så ut som skinnende bronse. Når han talte, lød røsten hans som larmen av en stor folkemengde.'Skulle nesten tro at Mona har rett-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Nj-a-a; hvem vet (18); antakelig er det bare hun selv som kan si noe om det. Og om det er de bibelske engler eller om det er disse med vinger kan hun nok si mer om selv. Det kommer formodentlig mer frem på de kursene hun holder.Imidlertid synes jeg at den englebeskrivelsen som fremkommer i innlegg 17 passer utrolig bra på disse 'helteskikkelsene' som florerer i de moderne spillene som ungdommene driver med for tiden. Ikke minst er larmen som beskrives der helt i samsvar med den ulåten som er innbygget i disse spillene. Moderne engler???Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til innlegg 10, ingen regel uten unntak! Du må nok lese bibelen omatt:Sakarias kapittel 5:9'Derefter løfet jeg mine øyne op og fikk se to kvinner som kom frem, og vinden fylte deres vinger, for de hadde vinger som storkens vinger; de løftet efaen op, så den svevde mellom jorden og himmelen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Synes dette igjen understreker at det kan være noen utenfra jeg da.Så til (18) Märthas Engler. Det hun prater om er ikke engler, men innen det miljøet kalles de engler. Det som menes er det gode i mennesker, evnt andres energier. Slikt kan refereres til tankeoverføring bla. Altså ingen konkrete Engler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for alle innlegg. Jeg har vel stort sett fått svar på det jeg lurte på - at englene kanskje hadde fjær bare i folks fantasi - og at de ikke var tenkt skulle være avdøde mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.