Gå til innhold
Arkivverket

[#58214] Sandsvær


Gjest Bjørg Hukkelberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Hukkelberg

Er det noen som har tilgang til Gårds-og slektshistorie for Sandsvær (4 bind)? Jeg er på jakt etter en gård som heter Aasen, og lurer på i hvilket bind den i tilfelle er omtalt. Personene jeg søker etter er Anders Andersen f ca 1798, og hans kone Anne Pedersdtr f ca 1806. De fikk bl.a. en sønn, Peder, som er f 1829 og flytta til Øvre Eiker. Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hadde mistanke om at du hadde det, men siden du skrev ca. foran årstallene, noe som tydet på du ikke visste, så la jeg det inn for sikkerhets skyld. Men opplysningene kan kanskje være til hjelp for de som evt. kan hjelpe deg med slekta bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Du vil trenge bind nr.IV og VIII av Sandsværs historie.Side 536 i bind VIII omhandler plassen Popperud u/Ruud. Der bor Anders Anderssøn f.ca 1794 i Hedenstad, død 1876 på Popperud, drev med litt dagarbeide (1875). Han ble kalt Landemoen ved dødsfallet. Gift med Anne Pedersd., se g.nr. 44 f. 1807.Innsittere i Åsen (1829, 1832), De hadde bosted Landemoen (1836,1844) og Popperud (1875). Barn: Peder f 1829, Maren Oline fd 1831, Maren Eline fca 1832 g.m. Nils Hanssøn, se Hagen u/Hassel gnr 131. Anund f1836 d 1837, Anund f1839 d1840, Tolli f 1842, Inger Maria f 1844.Anne er datter av Peder Gunnulfsen Wettestadeie, se bind IV side 56.Aasen er husmannsplass under Efteløt Prestegård. Bind IV side 103.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Kanskje det går an å spørre om i hvilket bind det står om Stengelsrudeie i Sandsvær? Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Stengelsrudeie er ikke omtalt i Sandsværs historie.Bygdebøkene stopper med gård nr 134.Stengelsrud tilhører det som heter Kongsberg sogn og har gårdsnr. 142. Kongsberg sogn omfatter forøvrig gårdene i Jondalen. Det har vært nevnt at det skal komme egen bok for Jondalen, men om Stengelsrud kommer med her vet jeg ikke.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ivar Lie

Hei Bjørg, Jeg driver med lokalhistorien rundt Stengelsrud. Som Arnt sier, omfatter Sandsvær-bøkene Stengelsrud. Tor Olaf Aamodt i Jondalen har samlet mye stoff om Jondalen, med Stengelsrud m/pplasser er ikke med såvidt jeg vet. Hvis du har spesifikke ting vedr. folk på Stengelsrud/Stengelsrud eie kan jeg prøve å hjelpe ----- Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hei. Takk for svar så lenge etterat eg la det inn. Det gjeld Anders Anderssønn f ca 1794 i Hedenstad, som er skrive om tidlegare her. Han ser ut til å bu med familien på Stengelsrudeie i FT 1801. Kone Oline Johnsdtr og barna Guttorm, Anders og Ole. Har du fleire opplysningar om denne familien bakover i tid eller evt andre opplysningar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Hei Ivar (innlegg 11)!Stengelsrud interesserer meg, men noen innsats i den retning har jeg ikke gjort, ennå.En av mine aner jeg gjerne vil vite mer om opphavet til erKaren Marie Hansdatter Stengelsrud, født omkring 1825,gift 4 nov 1752 på Kongsberg medBotolf Olsen døpt 25 Aug 1726 i Årdal, flyttet med sin fars familie til Kongsberg, den bosatt på Bryn i Kongsberg, arbeidet som gruvearbeider, omkom 20 Mar 1779 i Kron-Printzen Gruve.Jeg har oversikt over 7 barn.Kan du plassere Karen Marie i det stoffet du måtte ha?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.