Gå til innhold
Arkivverket

[#58215] hjelp til tyding


Gjest inger-marie næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest inger-marie næsset

Ved en tilfeldighet kom jeg over det som må være nedtegnelser på min oldefar Olaves og oldemors Ragnhilds vielse i kirkebok fra Heddal. LenkeNå lurer jeg veldig på hva hele teksten navn på foreldre og fødested er. Kan noen hjelpe meg å tyde hele innføringen. Venter i spenning. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden skriften ikke er så lett så lurer jeg på hvilket årstall vielsen var med tanke på å se i andre kirkebøker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg klarer ikke alt, men jeg prøver: Klokkerboka: Olaus Olsen, husmann, f. 1872 Strenge Sandvær?, Konf. 10/10 86 Gransherred, far inderst Ole Olsen Moen. Ragnhild Taraldsdt. Gammelstulka.. eie?, f. Lien i Aas? 1875, sist til alters i Hiterdal, far inderst? Tarald Taraldsen Baugrud/Bergrud? Attest fra sognepresten i Gransherred 1/6 99.Konf. til Olaus, nr. 11 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hva med 'Gammelstulkaasa' for Ragnhild?På Inger-Maries første lenke ser det ut som om han er husmann på Gammelstulkaasa mens hun er tjenestejente, og at denne plassen ligger under Sauer (i Sauherad?). Hennes fødested ser ut til å være Liene under Aase. Hans far er også her Ole Olsen Moen, mens hennes her er oppgitt til Tarald Taraldsen Gammelstulkaasa. En av forloverne heter Ellev Sveinungsen Sauarlia, den andre T. Raughul.O. Rygh oppgir at det er en gård i Sandsvær som heter Strenge, men ingen gård som begynner på 'Gammelst...' i TelemarkK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger-marie næsset

Hjertelig takk for hjelpen! Dette var kjempefint. Nå får jeg lete etter søsken til Olaves og Ragnhild. Spennende å se om de kan finnes. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.