Gå til innhold
Arkivverket

[#58216] Hva skjedde med Jens Pedersen, Kongsberg.


Gjest Alf Thore Skinstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Hyttemand Jens Pedersen R..., gl.50 år. NB. Ved en ulykkelig hendelse .... ... hand tillige med sin kone og sønn i ... ved Hammeren? den 19. d.m. Han ble gjenfunnet den 20., men konen og sønnen som etter all mulig søkning, dog endnu ikke funden.Salige Jens Pedersen Ruds sønn Peder gl.8 år. Han druknet i ..oug .. ved Hammeren den 19. tillike med faderen og moderen. Han ble gjenfunnet ved Laurud landet? den 27., moderen er endnu ikke igjenfunnet.Dette ble jo en salig sammenblanding av 'språk', men jeg håper du forstår det alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

En ulykke var det, og de døde nok samme dag.27. Hyttemand? Jens Pedersen Ruud gl. 50 Aar NB: Ved en ulykkelig Hændelse druknede hand tillige med sin Kone og Søn i Loug...? ved Hammeren? den 19de Han blev igienfunden den 20. medens Konen og Sønnen ere efter al mulig Søgen dog endnu ikke funden.30. Jens Pedersen Ruds Søn Peder gl. 8 Aar. Hand druknede i Lougfosen? ved Hammeren? den 19. tilligemed Fader og Moder, og hand blev igienfunden ved Laurudlandet? den 27de. Moderen er endnu ikke igienfunden.Da finner du sikkert Jens Pedersens kone også. Stedsnavn kan en lokalkjent sikkert tyde.Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Takk for tolkingen.Jeg regnet med at det var en ulykke side det var 3 døde så tett.Det satt da igjen 4 barn i alderen 10 til 18 år. Er det noen som vet hva som skjedde med barna i slike tilfeller? Var dem så gamle at dem klarte seg selv.? Det var 2 gutter som var eldst.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

såvidt jeg kan skjønne, druknet de samtidig ved Haugfossen (?) ved Hammeren, og moren ble gjenfunnet ved Widnes Sund (tror jeg det står) 2 1/4 mil fra Sandsvær.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Ved farens begravelse står der: 'Den 27 Hyttemand Jens Pedersen Ruud gl. 50 Aar. NB. Ved en ulykkelig Hændelse druknede Hand tillige med sin Kone og Søn i Loug-Elven ved Hammeren den 10de d. m. Hand blev igienfunden den 20de men Konen og Sønnen ere efter al muelig Søgen, dog endnu ikke fundne.'Ved sønnens begravelse står der: 'Den 30 Julii Sal. Jens Pedersen Ruds Søn Peder gl. 8 Aar. Hand druknede i Loug-Elven ved Hammeren den 19 tillige med Fader og Moder, og hand blev igienfunden ved Lourud landet den 27de, Moderen er endnu ikke igienfunden.'Ved morens begravelse står der: 'Den 4 Augusti Jens Pedersen Ruds Hustroe Zephrine Olsd. Lourud gl. 40 Aar, der tillige med sin mand og Søn druknede i Loug-Elven ved Hammeren den 19 Julii og blev igienfunden den 1st dennes ved Winnes Sund 2 1/4 miil her fra i Sandsvær.'Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ivar Lie

Hei, Litt gammel Kongsberg-geografi: Hammeren er Stangjernshammeren som stod på vestsiden av Lågen mellom dagens Gamlebrufoss og Fabrikkfoss. Vines-sundet er sundstedet like utenfor dagens Efteløt bru. De ulykkelige har kanskje druknet i Fabrikkfossen. ---- Ivar Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Takk for informasjonen. Jeg har forsøkt å finne de nevnte stedsnavnene på kart, men jeg har ikke klart å finne dem. Ligger dem nedenfor Kongsberg?Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Lie

Hei Alf, Gamlebrufossen (som ikke alltid er noen foss lenger p.g.a. oppdemmingen ved Fabrikk-fossen) og Fabrikk-fossen (dette henviser til 'gamle' Kongsberg Våpenfabrikk) er like nedenfor Nybrufossen. Vines-sundet finner du ca. 3km utenfor Efteløt-brua, der Rv.40 krysser Lågen. ------ Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.