Gå til innhold
Arkivverket

[#58219] HO: Ole Pedersen Sørvik og Brita Andersd. Rubbestad - forsvunnet?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Brita var min farmors kusine og jeg har leita etter dem i noen år.Her er det jeg har: Ole og Brita gifta seg på Fitjar i 1872: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fitjar, Ministerialbok nr. A 1 (1862-1881), Ekteviede 1872, side 179. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7002&idx_id=7002&uid=ny&idx_side=-152>LenkeOle født: 1/7/1838 i Fitjar:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Stord, Ministerialbok nr. A 6 (1826-1840), Fødte og døpte 1838, side 108. Permanent sidelenke: LenkeHans foreldre var Peder Olsen og Barbra Olsdtr Sørvik.Britha var født 8/2/1846 av foreldre Anders Andersen Hollund og Ingeborg Larsdtr Rubbestad: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Finnås, Ministerialbok nr. A 6 (1836-1850), Fødte og døpte 1846, side 86. Permanent sidelenke: LenkeDeres første barn er født på Fitjar: 1/4/1873 Peder Andreas: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fitjar, Ministerialbok nr. A 1 (1862-1881), Fødte og døpte 1873, side 45. Permanent sidelenke: LenkeDa var Ole forpakter på Ølverøen, Fitjar.Han er ikke nevnt i B-I, så han døde nok liten.Siden kom de til Rubbestad og var gårdsfolk der en tid. Deres andre barn Endre Olai, ble født der 20/10/1876: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Bremnes i Finnås, Klokkerbok nr. B 2 (1871-1881), Fødte og døpte 1877, side 21. Permanent sidelenke: LenkeAlt som Steinsbø har skrevet om dem er dette: 'Dei er nemd som buande på Rubbestad i 1870-åra. I 1876 er sagt han var gardbrukar. Dei flytte bort.'Etter det er de som sunket i jorda, har prøvd å finne dem i globalsøk, men uten resultat.Britha hadde en eldre søster og kalt Brita/Berthe (f. 1833 på Rubbestad)som ble gift med Elling Reinertson Brandvik i Bergen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempebra, Carsten! Det er utvilsomt dem, fødselsår og sted passer perfekt! Tenkte ikke på at sønnen kunne ha droppet Endre og at hun og stod som Pedersen!!Nå ble jeg veldig glad-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det blir nok ikke så enkelt å finne ut hva som skjedde med sønnen (Endre) Olai, kalte han seg for Pedersen eller Sørvik. Har leita litt og finner en Olai Pedersen død i 1920, men ingen alder: LenkeFinner han ikke blant gifte i Bergen frem til 1911.Heller ikke emigrerte han. Har prøvd i de digitaliserte kildene med alle navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er nok dette hans kone,Josephine Oline Olsen, adressa er den samme og hun er maskinmesters hustru: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da fant jeg kona hans og: LenkeFødselsdato stemmer, den eneste som var født med det navnet og den datoen i Bergen. Foreldre Anders Jakobsen Sletteland og Sygni Knutsdtr.Så var det å finne vielsen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det må absolutt være den samme. Fant hennes foreldre og, faren fra Ytre Holmedal og mora fra Eivindsvik (Gulen): LenkeTakk igjen-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Peder Andreas Olsen som dør i 1965, kanskje det er deres sønn? Han bor på samme adresse Nordre Skogv. 22: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke fant Ole og Britas/Bertes sønn Peder Andreas f. Fitjar 1873 død! Det er jo hennes første mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det kan være han som dør her 28/4 - 1932, men det står jo ingen alder og da er det ikke godt å si: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Olai Olsen var fadder på den andre dattera Borghild Oliva, noe som gjør meg enda mer sikker på at Peder (Andreas) var hans bror. Deres far er fadder for det første barnet Signe Andrea: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Årstad, Ministerialbok nr. A 2 (1899-1914), Fødte og døpte 1900, side 14. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei,Finner på DIS Gravminner (Solheim i Bergen) Signe Olsen f. 22.04.1898, d. 01.01.1975 Borghild f. 15.12.1899, d. 21.10.1976 Mossa f. 21.03.1911, d. 08.09.1978 Undertekst: Takk for alt kjære søstre Prøver å legge ut link: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, du har nok funnet de rette for fødselsdatoen stemmer. Skal se nærmere på dette, da var de altså flere søsken.Tenke seg til at dette hadde jeg ingenting av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mossa het nok Josefine for her finner jeg henne født 21/3 med foreldre Peder Olsen og Josefine Andersd (n° 31): Kildeinformasjon: Bergen fylke, Årstad, Ministerialbok nr. A 2 (1899-1914), Fødte og døpte 1911, side 186. Permanent sidelenke: LenkeDa var faren fremdeles Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen-:) Jeg holdt nok på og lete og såg ikke at du hadde funnet det allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg var så opptatt av å se dem med sønnen i ft 1900 at jeg så ikke med det samme at de hadde en hel barneflokk! Det som forvirret meg var at jeg ikke fant den yngste, Katrine f. i 1894. Hun står som datter i familien i 1900.Men Kathrine Fransiska ble født i 1894 av fabrikkpike Berthe Karine Pedersen og ungkar Fredrik Bugge. Kildeinformasjon: Bergen fylke, Årstad, Ministerialbok nr. A 1 (1886-1901), Fødte og døpte 1894, side 94. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7190&idx_id=7190&uid=ny&idx_side=-95>Lenke Ole Pedersen er og nemlig en av fadderne hennes.Så var det å gå igjennom kirkebøkene for Fitjar igjen og der fant jeg Berte Karine som deres barn nummer to: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fitjar, Klokkerbok nr. A 1 (1864-1886), Fødte og døpte 1874, side 40. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.