Gå til innhold
Arkivverket

[#58224] Rød i Torsnes


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Min farmor Lava Ingeborg Rød ble født i Torsnes 22.01.1911. Jeg har funnet hennes far Hans Marthin. Hennes mor har jeg alltid hørt omtalt som Hannah, står oppført som Hansine. Hvilket navn kan være rett? Men også her sliter jeg med å komme noe særlig lenger bakover enn til disse og deres foreldre. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Der er alltid noen som kan hjelpe. Her må du begynne med det du er helt sikker på. Her er fødselen til Lava Ingeborg 22.01.1911. Post nr.1, far Hans Johannessen f.1885 og mor Hansine f.1885. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vel, der tok jeg kanskje feil. Her er nemlig et ekteskap fra 25.02.1908 ,mellom Hans Martin Johannessen og Hanna Bolette Gangstad. Se post nr.2 i 1908. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Ja den første var feil. Moren til Hanna het Helene Marie Skjel(d)torp Faren til Helene het Thorbjørn Skjeldtorp Moren til Helene het Maren Lovise Jensdatter. Faren til Hanna het Iver Hansen Gangestad.(1851) Iveers far: Hans Johan Gangestad(1812), Dennes far Johannes Johannesen Gangestad(1789) Ivers mor Marie Iversdatter Komperød,(1811) Dennes far:Iver Olsen Strandbæk (1787)som igjen var sønnen til Ole Christophersen (1743)og Maren Eriksdatter(1757). Men jeg har en magefølese at disse menneskene ikke var bare husmenn og fruer. Går det ann å finne ut mer om det, og hvor langt kan en komme på den siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det gjelder ikke å være utålmodig Mona. Det kan aldri være viktigst hvot langs bak man kam komme, men at det man finner er korrekt. Og du ser hvor lette det er å trå feil. Jeg vet ikke hvordan du så raskt plutselig hadde hele Gangstadgrenen på plass, men de viktige her er å ta et slektsledd av gangen, og finne bekreftelser på funnene i kirkeboka. Jeg tar for ordens skyld med den rette henvisningen til Hannah i 1900 på Nedre Gangstad i Skjeberg.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er fødsel og dåp for Hans Martin Johannessen 18.07.1885 i Borge. Foreldre Johan Lauritz Johannessen f.1854 og Kaja Henriette Petersdatter f.1854. Paret var viet 10.011.1871. Se post nr.8 her: Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Hihihi. Jeg er en svært utålmodig sjel, men jeg har funnet disse opplysningene ved å sjekke kirkebøker bakover. Som regel sto fødselsåret til mor og far ved dåp av barn. Slik har jeg trålet bakover. Dog har jeg ganske nylig funnet mysteriet med folketellinger. Jeg har vel kanskje brukt ca ett halvt år på dette, men jeg VET ikke om det er rett. Ps har sendt deg en mail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet 10.11.1871 i Borge mellom Johan Lauritz Johannessen Skalle f. 09.07.1854 far Johan P. Pedersen og Kaja Henriette Petersdtr. Skalle f.20.04.1848 far Peter Hansen. Se post nr.4 her: LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er Johan Lauritz i 1865. Faren er død og moren,Maren Larsdtr. er gift på nytt.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f60113&gardpostnr=397&personpostnr=2826&merk=2826#ovre>LenkeHer er fødsel 09.07.1854. Han var født utenom ekteskap. Mor Maren Larsdtr, Braa og faren Johan Peter Pedersen fra Herrestad. Se post nr.12 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her gifter Maren Larsdtr. Braaten seg med Johannes Olsen den 18.03.1864. (ref 1865 tellingen. Hun var pike, vilket vil si at de to barna hun har fra tidliger er begge født utenom ekteskap. Hun er 36 år gammel og farens navn var Lars Knudsen? Se post nr.2 her: Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder faren til Johan Lauritz, så må vi til Sverige igjen. Han kom fra Merrestad i Bohus og skal være født 08.03.1827 på gården Laneberg. Dette ifølge innflyttingen til Østfold.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takker og bukker. Det er jammen mye du finner. Lurer på om denne Johannes Olsen, var en de kalte Struten. Kaja Henriette Petersdtr. Mener å ha hørt at hun kom fra Hestholmen å var mildt sagt svært fattig. I tillegg analfabet. Nå fører jeg inn i programmet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er fødselen til Kaja Henriette 20.04.1848. Foreldrene Petter Hansen og Anne Marie Pedersdatter- Se post nr.8 her: Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I gledesrusen over at Brann slo Fredrikstad 4-2 skal jeg prøve å hjelpe deg videre, men det må bli i morgen. Influensafeberen ble ikke noe mindre når den blandet seg med fotballfeber. :-)Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Hihihi. God bedring. Nå var jeg ganske splittet i gleden her siden jeg har bodd noen år i Bergen. Jeg synes fremdeles at Bergen er Norges flotteste by. Du står på jevnt og trutt du. All honør til deg. Kryp under dyna å plei influensaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Med ref. til innlegg nr.10 har jeg nå fått svar fra Sverige på hvem far til Johan Lauritz var. Han het egentlig Jan Peter Petersson/Persson/Jansson.Han ble født utenom ekteskap 18.03.1827 i Herrestad som sønn av piken Anna Nilsdotter/Niclasdotter og drengen Jan Peter Nilson. Jeg sender deg en mail senere Mona med ytterligere detaljer. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Tusen takk Rune. Du er nå snill da. Så han skiftet navn han da? Kanskje han var en 'luring' som snek seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Hmmm interessant. Jeg har fått høre at sønnene hans heller ikke var av den beste sorten. Mye drikking og spilling. En av de forsvant under siste krig. De trodde han var dratt til Sverige, men etter krigen ble han funnet hengende i ett tre i skogen. Dermed ble det sagt at han hadde hengt seg. Jeg har tenkt mer om mer på det, og lurer rett og slett på om det var noen som krevde inn spillegjelda si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Vdr Johan Peter Peterson. Når Johan Lauritz blir døpt, står det i kirkeboke at dette er hans 4 barn. Han har 3 andre barn hvoraf de 3 med samme Qvindeperson i sin hjembygd(Sverige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, her er i alle fall ett av dem.4. (A1:11 sid 505) Johan Peter Peterson f. 8/3 1827 uppgiven fader till Anna Christina Petersdotters oäkta son Johan Adolf, f. 29/8 1848 Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om vi tar steget tilbake til innlegg nr.11, så har vi Maren Kristine Larsdtr`s fødsel her den 25.03.1826. Se post nr.23 på høyre side i kirkeboka. Foreldrene var Lars Knudsen Moum og Anne Marie Gundersdtr.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7445&idx_id=7445&uid=ny&idx_side=-79>Lenke Lars og Anne Marie giftet seg i Borge 30.11.1818. Han står oppført med Moum som gårdsnavn, og på henne står det Gnolden. Den finner jeg ikke i 1801, men i Borge i 1865. Jeg tror det er en plass under Moum.Se post nr.19 venstre side.Lenke Du finner dem nemlig begge på Moum-gårdene i 1801 tellingen. Foreldrene til Lars er Knut Halvorsen og Anne Andersdtr.LenkeHennes foreldre er Gunder Hansen og Mari Mathisdtr.Og de finner du her på Moum Østre.Lenke Du finner Anne Maries fødsel 21.04.1794 som post nr.14 på høyre side her: Lenke Her er fødselen til Lars Knudsen 30.04.1797 i Borge. Foreldre Knut Halvorsen og Anne Andersdtr. Se post nr.8 på venstre side i boka. Lenke Her er ekteskapet 14.02.1794 i Borge mellom Knut Halvorsen Moum og pigen Anne Kristine Andersdtr. fra ?aade Sogn (Raade?). se post nr 2 til høre i kirkeåret 1794. Lenke Og her har vi ekteskapet mellom Gunder Hansen Moum og Mari Mattisdtr. Moum. De ble viet i Borge 30.10.1789. Se omlag midt på høyre kolonne, venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om vi går tilbake til Kaja Henriette Petersdtr`s far, Petter Hansen, så ble han født 01.02.1822 i Borge utenfor ekteskap. Hans far var soldat nr.45 i 4de kompani, Hans Sørensen og moren Inger Cathrine Pedersdtr. Se post nr.7 til venstre her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7444&idx_id=7444&uid=ny&idx_side=-47>LenkeVed Inger Catrines konfirmasjon i Borge 04.10.1818 fremkommer det at hun var døpt 09.05.1802 i Fredrikstad. Her er konfirmasjonen i 1818. Se post nr.11 på høyre side her: LenkeHun ble altså døpt i Fredrikstad 09.05.1802.Foredrene var Soldat Peder Olsen og Uldricha Andersdtr. Se øverst på venstre side her: Lenke Og her er foreldre og søsken i Fredrikstad 1801.Lenke Inger Cathrine Pedersdtr. døde i Borge på gården Herrø 15.01.1861, 59 år gammel. Da er hun ført som enke, men jeg har forløpig ikke funnet noe ekteskap.Her er dødsfallet som post nr.3 i 1861, venstre side. Lenke Soldat Peder Olsen og pigen Uldriche Andersdtr. giftet seg i Fredrikstad 02.09.1796.Ekteskapet finner du øverst til høyre her: Lenke Uldriche på sin side ble døpt i Moss 22.1763 med foreldre Andreas Malmborg og hustru Maria Catharina Froberg.Se nest siste post i januar1763, venstre side i boka:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.