Gå til innhold
Arkivverket

[#58226] Kva var reglane for å kalle opp barn? (Hjelp for å finne foreldre


Gjest Gro N. Egeli
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro N. Egeli

Når eg leitar etter foreldre i kyrkjebøkar frå 1700 - talet står det bare namn på far. (Vinje i Telemark). Det står heller ikkje ref. til ein gard/plass. Korleis vera 'sikker' på at ein kjem fram til rett person? Kva reglar var det for oppatt kalling av barn? Her er 'nøtta' mi nå: Lidvor Halvorsen, f. 1764? g.m. Hæge Anundsdtr i 1794.Dei har fem barn, født frå 1795 - 1805; Jorun, Margit, Halvor, Margit og Anund. No leitar eg etter Lidvor og Hæge sine foreldre. Kan dette vera Lidvor: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7998&idx_id=7998&uid=ny&idx_side=-102>Lenke Permanent bildelenke: Lenke , nr, 3 nedanfrå v.side og dette Hæge:Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det fantes ikke helt obligatoriske 'regler' for oppkalling, men visse normer ble svært ofte fulgt likevel. Det vanligste var at første sønn ble oppkalt etter farfaren, annen sønn etter morfaren, og likeledes første datter etter farmoren, andre datter etter mormoren. Men man ser at dette av og til ble fraveket, f.eks. slik at morfar og mormor kunne bli oppkalt først. Det indikerer av og til, kanskje oftest, at moren var av bedrestilte folk enn faren.Dersom et således oppkalt barn døde, var det vanlig å bruke samme navnet en gang til, av og til flere ganger også. Jeg ser at blant de 5 barna du nevner, finnes 2 Margit. Det er mye her som tyder på at Lidvors mor het Jorun og Hæges mor het Margit, men det kan også være omvendt.Når besteforeldrene var oppkalt, var det ganske vanlig å kalle opp noe fjernere slektninger, som f.eks.oldeforeldre, onkler, tanter osv.Overordnet alt dette synes det å ha vært at en avdød ektefelle ble oppkalt ved aller første anledning i enkens/enkemannens neste ekteskap. Og om f.eks. moren døde i barsel etter å ha født en pike, ble denne piken ofte oppkalt etter sin mor. Og dersom faren døde før hans sønn ble født, fikk denne sønnen ofte farens navn. Man sa at man slik 'reiste opp igjen' den avdøde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det synest jeg hørest logisk ut ettersom de har kalt sin første sønn for Halvor.Da skulle en tro at mor hans het Jorun. Her er det jo og en Jorand blant fadderne. Da må du lete etter gifte og se om du finner denne Halvor. Og det samme med denne Anund Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(2) Det er riktig at avdød kone eller mann oftest ble oppkalt først i neste ekteskap, men heller ikke dette var en regel som ble fulgt helt konsekvent, har jeg sett blant mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Eg fann ei anna Hæge, som er døpt 1.jan 1766. Det er meir sannsymleg at dette er den rette. Men, der står det at far er Ånund Rovshus, og korleis skal eg då vite kven han gifta seg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har du undersøkt om det kan finnes skifter etter disse personene?Når det gjelder søk i kirkebøkene, må man av og til ta noen 'omveier' for å kunne sannsynliggjøre et slektskap, dersom det ikke finnes noen andre kilder, såsom skifter eller eiendomstransaksjoner. Hvis du kartlegger evt. flere av barna til de aktuelle foreldreparene, kan det tenkes at noen av dem senere vil være faddere for noen av barna i den generasjonen du er sikker på.Det kan også være lurt å sjekke om ikke barnet man har funnet kanskje døde som liten, i så fall faller jo det alternativet bort. En litt rask måte å sjekke om noen levde opp, er å se om de ble konfirmert, selv om det ikke alltid er så lett å vite om man har funnet rett person, hvis familien har flyttet flere ganger siden dåpen. Da bør man sjekke evt. søsken for å få sammenligningsgrunnlag. Det hendte selvfølgelig at folk døde etter at de ble konfirmert også, men dødelighetsrisikoen var likevel mye mindre enn for yngre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro N. Egeli

Eg kom på rett spor med det siste namnet eg fann, eg fann det att i bygdesoga for Vinje. Så no er eg rimeleg sikker på den generasjonen. Dette gjeld farsida til Hæge, kor mor kom frå er neste nøtt.Takk for råda! Dette er eit møysommeleg arbeid, men moro for kvart nye namn som kjem inn i ættetavla.Når det gjeld desse anene her, så viser det seg at fyrste jente er kalla opp etter mormor og andre jente etter farmor. Fyrste gut etter farfar og andre gut etter morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.