Gå til innhold
Arkivverket

[#58231] Hans Gundersen- d. i USA ca 1940 ?


Gjest Eldar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldar Gundersen

Hans Martin Berhard Gundersen (-son), f. 21.jan 1889 i Trondenes ble gift med Vilhelmine Nikoline Villassen, f. 22. sep 1892 i Vesterålen omkring 1915 i Sioux City, Iowa. I familien sies det at Hans døde omkring 1940. Vilhelmine døde i Los Angeles aug 1977. Er det noen som kan finne ut når og hvor Hans døde? Eldar Gundersen 8665 Mosjøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Denne hadde du kanskje fra før, men her er i alle fall Hans og Vilhelmine med sine 3 barn i US-census 1930 i Sioux City./S

bilete4467.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er ingen som passar med dine opplysningar, Wilhelmine/Vilhelmine eller f.datoen du har oppgjeve i SSDI (eit slags register over døde i USA)Eg finn ei Emmy Carlson med rett f.dato, død i LA i 1977, kan det vera henne?Her er link til SSDI: http://ssdi.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/ssdi.cgiDet kan hjelpa å finna hennar dødsdato/stad, og utfrå den finna nekrologen, og der vera heldig å finna etterkomarane, og ta kontakt så veit dei kanskje det du leitar etter.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Takk til Steinar N og Mariann S. Opplysningene fra tellingene for 1925 og 1930 har jeg, men kanskje du Steinar har eksakt dato for inngåelse av deres ekteskap? I Fam Search finner jeg Wilhelmine G død i Glendale, L.A. august 1977. Dette stemmer også med opplysninger fra en av deres etterkommere. Eldar G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy O. Myhr

Mulig kandidat:Social Security Death IndexName: Wilhelmina Gunderson SSN: 569-34-8474 Last Residence: 91202 Glendale, Los Angeles, California, United States of America Born: 26 Nov 1892 Last Benefit: 91202 Glendale, Los Angeles, California, United States of America Died: Aug 1977 State (Year) SSN issued: California (Before 1951 )California Death Index, 1940-1997Name: Wilhelmi Gunderson Social Security #: 569348474 Sex: FEMALE Birth Date: 26 Nov 1892 Birthplace: Other Country Death Date: 26 Aug 1977 Death Place: Los Angeles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy O. Myhr

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Hans Martin Bernhard Gunderson City: Sioux City County: Woodbury State: Iowa Birthplace: Norway Birth Date: 2 Feb 1889 Race: Caucasian (White) Roll: 1643353 DraftBoard: 2

bilete4469.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Dette er jo litt på siden av hva du spør om opplysninger om, men her er sannsynligvis giftemålet til datteren Ardis i California 11/07/1964 med Philippe Cross. Kanskje derfor Vilhelmine flyter til CA og blir gravlagt der./S

bilete4471.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Da har vi kanskje dødsfallet til søsteren Thelma her: Name: Thelma Gunderson Social Security #: 479018055 Sex: FEMALE Birth Date: 29 Apr 1917 Birthplace: Iowa Death Date: 15 Nov 1967 Death Place: Los Angeles Mother's Maiden Name: WilsonAng. Mors fødenavn så kan jo Villassen fort bli Wilson i US./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Roy O.M. og Steinar N. Selv om jeg ikke har spurt om det dere har svart på, er jeg takknemliog for alle opplysninger! Noen av opplysningene var nye for meg, og det er ikke tvil om at dette er de 'riktige' personene. Igjen mange takk! Eldar G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Har heller ikke svar på det du spør etter dessverre, og godt mulig at du har dette fra før:Wilhelmine kommer til USA: LenkeIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Wilhelmine Nicoline Villssen reiser fra Liverpool 4.januar 1913 og kommer fram til New York den 15. januarIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Hei! Glemte å legge inn side 2 i Iowa census 1925 (3). Det gir en del flere familieopplysninger./S

bilete4480.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Ang. fødselsdato så har Hans selv oppgitt 02/02/1889 på World War I Draft Registration Cards se (7)./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg må prøve å systematisere litt her før jeg går i gang, (eg burde vel Eldar ha gjort det),Hans Martin Bernhard Gundersen / Gunderson i USA, f 21.1., 28.1. eller 2.2.1889 i Trondenes.Gm Vilhelmine Nikoline Villassen, 22.09.1892 ca 1915 i Sioux City, Iowa. Død i Glendale, LA aug 1977. Emigrerte; Wilhelmine 4. jan 1913 fra Liverpool. World War I Draft Registration Cards, 1917-1918, har kone og barn. 1925: Iowa, med to barn, Thelma og Ardis. 1930: Sioux City med barna Thelma (15 Nov 1967 Death Place: Los Angeles) , Ardis (datteren Ardis g i California 11/07/1964 med Philippe Cross) og Hardy 1964: Ardis gift i California. 1967: Thelma dør i LA. 1977: Wilhelmine dør i LA, Cal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hm, er du sikker på at han ikke forlot familien eller reiste ute? Han finnes ikke under navnet Hans Gunderson i noen av dødsfallsprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldar Gundersen

Steinar N og Arnfrid M. Takk for svar. Beklager at jeg i mitt første innlegg blingset og skrev at Hans M.B. var født 21. januar 1889. Den korrekte dato er ifølge KB for Trondenes 28. januar 1889. Jeg vet litt om Hans sitt liv i USA. Han ble gift med Wilhelmine, og de fikk barna Thelma 1917, Ardis 1921, og Harvey 1926. De bodde i Sioux City og var der i tellingen 1930, Hans drev som tømmermann der. I S. C. bodde også Hans sin søster, Soveig og hennes familie. Disse flyttet til California før krigen, og familiene hadde liten og ingen kontakt etter dette. Min farfar fortalte at Hans døde omkring 1940, men hvordan han visste det, vet jeg ikke. Muligens fikk han brev fra søsteren sin, men det blir bare gjetninger fra min side. Hans og Wilhelmines sønn, Harvey, vervet seg til krigstjeneste 17 år gammel, og lever i dag. Jeg har noe kontakt med han, men han vet heller ikke mye om sin far. Han forteller at mora Wilhelmine flyttet til California etter krigen, og levde der til sin død 1977. Mvh Eldar G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er nemlig en som kan passe, mener det var emigrasjons-/imigrasjonslistene, mht navn og alder. Nevnt opptil flere ganger rundt 1928. Så ut som det kunne være en sjømann.Men hvis ikke sønnen vet hvor faren ble av, så klarer vel ikke vi det heller. Harvey var jo født i 1930, så han må jo ha vært rundt 10 år da faren døde, så noe må han vel huske....Her tror jeg ikke jeg kan bidra med noe mer, bare konkrete oppslag, i så tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.