Gå til innhold
Arkivverket

[#58235] Hvor mange personer i treet


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Hvor mange personer har dere i slektsbasen? Når en har funnet anene sine, hvordan går en da frem for å nøste seg fremover igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg tenker at slekta vokser i alle ender, så du får ikke sikre svar på ditt hovedspørsmål. Jeg finner stadig flere i fortid og nåtid/fremtid.Når jeg jakter på 'oldefars tremenning' osv bruker jeg ofte DA's folketellinger som første stopp. Da kan jeg gjøre nasjonale eller regionale søk etter navn og finner da 'øyeblikksbilder' som viser en husholdning (1800/1865/1875/1900). Siden blir det jakt i kirkebøker (vielser og konfirmasjonslister er ganske bra). Men det finnes jo andre muligheter - noen er f.eks. ivrige på nettstedet familysearch.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei Mona.Hvis det hovedsakelig er et anetre med utgangspunkt i deg selv du vil frem til, kan jeg fortelle at det programmet jeg benytter, Brother´s Keeper, kan skrive ut anevifte med inntil 63 personer. Da kommer kun anene dine med, til og med dine tipp-tippoldeforeldre. Ellers finnes det også helt runde anetavler å få kjøpt, men jeg har ikke erfaring med dem.Hilsen fra Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

På et A4-ark på tvers får du ganske bra plass til 255 personnavn (medregnet deg selv - hvis du starter der). Ditt eget navn (eller hvem du ønsker å begynne med) nederst. Lag en vannrett strek over hele arket ovenfor ditt eget navn. Arket deles så med loddrett midtstrek som rekker ned den vannrette streken over ditt navn. Så skrives dine foreldres navn på hver side av midtstreken ovenfor ditt navn. Dermed får du din fars gren på den ene siden og din mors på den andre. Vannrett strek ovenfor foreldrenes navn, deretter loddrette streker som rekker ned til foreldrenes navn, og du får 2 rubrikker ovenfor hver av foreldrene. Så plaserer du besteforeldrene i disse 4 rubrikkene. Slik fortsetter du å dele opp. Jeg har greid å få plass til 8 generasjoner på denne måten. I de siste rubrikkene - fra og med tipp-tippene blir rubrikkene ganske trange, og du nok skrive navnene vertikalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Runde anesirkler som jeg har fått tak i fåes med 6. tippoldeforeldre. Den er ferdig oppdelt i fire med bredere streker mellom enn ellers. De finnes både på rull og i sammenbrettet formJeg synes de er greie, selv om man bare har med anene, den gir et lite bilde av hvor mange man har, og kanskje hva man skal jobbe videre med.Ellers tenker jeg nok som Jarl, at slekta stadig vokser, både i nåtid og fortid. Når man vil stoppe er vel en smakssak:)mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Min A4-tavle er svært oversiktlig og får plass inne i en A4-perm. Lager man den i A3-størrelse eller på to A4-blad limt mot hverandre på langs, får man selvsagt enda bedre plass. Redskap: Linjal og tusjpenn. Greit, billig, hjemmegjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.