Gå til innhold
Arkivverket

[#58236] Skipets henligging, hva betyr det?


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Søpler

Min oldefar døde i 1923.I dødsfallsprotokollen står det at han døde ved skipets 'henligging'. Vet noen hva det betyr?Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Tja,det er jo selvsagt en mulighet,selv om jeg tror det er mindre sannsynlig.Hvorfor skulle han befinne seg på en båt i opplag på Hitra når han vitterlig bodde i Trondheim?Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

En båt som ligger i opplag har fortsatt en del av mannskapet om bord, noen må ta vare på båten og holde mye i gang. Og er opplaget av kortvarig tid, står hele mannskapet fortsatt om bord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Vanskelig å si hva presten legger i uttrykket, men språklig sett antyder bruken av hen at skipet 'ligger borte' - ikke der det normalt skulle ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Jo, det er jeg enig i.Men hvis båten var i opplag, var det jo et litt tungvint sted å ha opplagsplass ettersom han bodde i Trondheim og at familien bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Man ligger ikke gratis i opplag noen steder. Havneavgift, kaiavgift, grunneieravgift etc. Kanskje var det billigere på Hitra enn i Trondhjem. Båten lå i opplag, kanskje strategisk til for å vente på last. Det var jo en fraktebåt. Så kunne båten ligge i opplag og ble overhalt. Mange grunner til å være fraværende fra Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.