Gå til innhold
Arkivverket

[#58237] Ole Mathisen 1795 og Elen Michelsdatter 1787


Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Hei! Dette ble litt vanskelig for meg selv om jeg har hatt gode hjelpere. Det ble stopp.1 OLE MATHISEN f. ca 1795 d. 02.02.1825. Omkom på havet. g. ELEN MICHELSDATTER f. 05.05.1788 Burfjord, Troms, Norge, [datter av MICHEL LASSESEN og ELLEN ERICHSDATTER]. Ole og Elen giftet seg 29. aug. 1820 i Hasvik. Vielsen sier at Ole oppholdt seg i Hasvik, men var fra Talvik. Han omkom på sjøen 2. jan. 1825. (Ministerialbok Skjervøy 1781 - 1817, Side 5, linje 23 nedenfra: Den 22de Juni 5te Søndag eft: Trinitatis Guds Tiænesten 1mo DøbtMikkel Larsen og Eli Ericsdr. Burfiord. Deres 3die Barn fød 18de MajKaldet Eli: Faddre Niels Povelsen Burfiord, Mons Joensen Samesteds,Elen Nielsdr. Samesteds, Ane Hendricdr. Samesteds, Inger Joensdr.Alten. Indleed over skrevne kvinde.? Mulig dette er foreldrene til Elen (Eli) Micelsdatter (Mikkelsdatter).) Barna:(her har jeg en del gode opplysninger) 1 LARS LILLE OLSEN f. 11.12.1824 Hasvik g. KAREN ISAKSDATTER g. 05.11.1848 [datter av ISACH JOHANNESEN og ELEN OLSDATTER] 2 Mikkel Olsen f. 16.04.1820 Loppa. g. Christiane Margrethe Nilsdatter g. 10.08.1851 Loppa, [datter av Nils Torsten Holm og Karen Malene Hansdatter] 3 Maria Olsdatter f. 28.08.1822 Loppa, trolig g. Lars Pedersen f. 1819 Skjervøy, Troms, NorgeJeg behøver nok å lære mer om hvordan jeg skal finne mer.= lærevillig elev. :-) Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei! Den var rask. Vet du, jeg var innom Ole i Tana. Slo det vel litt fra meg da det liksom var så langt avsted, men hvorfor ikke, Hvordan finner vi ut om dette er den rett? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Som du sier så er Tana langt avsted, mesteparten av Troms fylke er vel nærmere Talvik (i avstand) enn hva Tana er.Den Ole Mathisen i Tana som det er henvist til, er tydeligvis samisk, og ettersom nærmeste familie er Per Persen Smalfjord, så vil jeg tro at familien befinner seg i Vestertana.Ole Mathisen fra Vestertana ble gift med Ane Andersdatter, og de fikk tre barn i tidsrommet 1830-1834, så han kan fjernes fra lista over mulige kandidater.Har kikket på konfirmerte i Alta, og der finnes en svært aktuell kandidat (nr 22, 1818): LenkeDet er altså snakk om Ole Matthisen, Hakkestabben i Rognsund, 25 år. Det finnes ingen med fornavn Mathis eller etternavn Mathisen i Rognsund ved FT-1801, altså må han være tilflyttet Rognsund etter 1801. Han er også listet under 'Finner og Qvæner' så muligens er han innflytter fra Finland.Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Odd Villy! Hadde nok vært riktigere å tro at han var fra Finnland. Jeg fant skifte i Skifteregister for Vest-Finnmark, etter Ole Mathisen. Det står oppført Hasfjord som sokn. Kona er oppført som Ellen Mikkelsdatter, søefinn.Som du tidligere har hjulpet meg med, så er foreldrene til Ellen ganske klare. Hennes far skal også være fra Finnland.Skulle det være slik at disse to fedrene er fra Finnland, blir det min første erfaring med å lete der. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kristian Fors

Elen Michelsdatters foreldre MICHEL LASSESEN og ELLEN ERICHSDATTER bodde ved ft. 1801 i Bøhle, Hasvik sogn. Han kalles for Mikkel Lassesen Laude, og er 58 år. Ellen Eriksdatter er 48 år. og de har tre døtre: Marith 22 år, Sara 17 år, Ellen 13 år. Foreldrene ble forlovet 9.juni 1778 i Skjervøy. Elens foreldre må være Erik Nielsen og Karen Svendsdatter, som ble gift 24 p. Trinit 1750 i Skjervøy kirke. Elen kan være døpt ved juletider 1751, (del av kirkebok siden er revet bort). Hennes søster Karen Eriksdatter er 42 år i 1801, og er introdusert etter hjemmedåp i Skjervøy kirke 3. mars 1759. Mikkel Larsen Laude (Laure) kan være sønn til Lars Larsson Laure (Antainen), og være f. mellom 1743-1749 da blader fra Kautokeino kirkebok er blitt borte. Lars Larsen var trolig kven og flyttet til sjøen i 1740 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Wenche Geitsund

Takk til Kristian! Nå er sommerferien over for min del og jeg gleder meg til å se nærmere på de nye opplysningene. Hvordan i all verden klarer du å finne disse svarene. Det er en del arbeid bak og du virker ganske sikker i dine antagelser. Jeg blir inponert. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fors

Det var skifte i aug. 1770 etter enkem. Lasse Nielsen Laude, Segelvik, barn: 1) Niels myndig, 2) Michel 20 år, 3) Inger gift, 4) Sara gift. Ingen arv.Det var også skifte 28. mai 1764 etter Marit Henriksdatter, Sukkelvik, enkem. Lasse Nielsen Laude. Hans barn: 1) Niels myndig, 2) Mikkel 16-17 år, 3) Inger gift med Ander Olsen Oksfjord, 4) Sara hjemme hos faren.Marit Henriksdatter hadde hatt en datter Anna Jacobsdatter i Bergsfjord, som var død, men hadde etterlatt en datter Anna Eriksdatter 10 år. Barnas morbrødre Johannes Henriksen, Akkarfjord og Peder Henriksen, Kåfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Wenche Geitsund

Takk til deg igjen, Kristian! Håper du tilgir at jeg ikke har fått med meg dette. Gleder meg til å gå igjennom det du skriver. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei på alle dere som har fulgt meg her. Jeg har gjort en kjempetabbe og opprettet 2 temaer med samme overskrift. Tema 58237 og 35706. Håper dere kan tilgi dette.Det ble både vanskelig og interssant å lete etter mine 4xtippoldeforeldre.Beklager det hele. Jeg ønsker fortsatt at mine gode hjelpere tar en titt innom.Nå må jeg samle det hele i temaet i inlegg 35706 og fortsette der. Det er vel ikke mulig å få sidene slått sammen? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.