Gå til innhold
Arkivverket

[#58240] Bygdebok for Skjærstad, Nordland, gård nr 120 ca 1875


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

På Leifsæt eller Gjære gård i Skjærstad bor Peder Johan Samuelsen og Anne Christine i 1875.Har noen tilgang til bygdeboken og kan finne mer informasjon?Med vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld, her er familien i 1875 LenkeSer at Peder Johan er fra Bergen, mens kona og barna som er nevnt i 1875, er født i Skjærstad. Kanskje et dumt spørsmål, men er det opplysninger bakover eller i framover tid du er ute etter eller begge deler?GretheGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner Peder Johan Samuelsen og Anna Christine Mortensdatter gift i Korskirken i Bergen den 8. mai 1859 (se nederst på siden, nr. 28) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070301620303.jpg>LenkePeder Johan var født 19.5.1835 i Årstad sogn, mens Anne Christine var født 31.3.1833 i Skjerstad. Det er vel det samme paret som har en datter, Petra Andrea, til dåpen i Korskirken i 1861 LenkeI 1865 var familien kommet til Skjærstad, og her står det at datteren Petra er født i Skjerstad, men så vidt jeg kan se, er hun er altså født og døpt i Korskirken i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Peder Johan Samuelsen med kone og tre barn kom fra Bergen til Skjerstad i 1861 - se nr. 13 ff på innflytterlista til venstre Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ifølge bygdeboka,reiste ikke Anne og Peder til Bergen med formål å gifte seg.Her står det at da de to eldste barna var født,stakk Peder av fra alt og dro til hjembyen Bergen.Den 29.04 1858 tok Anne med begge barna og reiste etter ham. De kom tilbake til Leivset sept. 1861,som ektepar. Ellers står her og at eldste sønn,Samuel Martin var i 1884 'søfarende fyrbøter i Bodø'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Paret hadde 7 barn ilag,hvorav 2 døde som spebarn. Samuel Martin har jeg etterslekt til på data,han ble gift 12.11 1884 med Rachel Andersen fra Sulitjelma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Anne!Flott at du fikk opplysningene på plass om denne flyttingen att og fram mellom Skjerstad og Bergen. Men står det noe om at Peder Johan Samuelsen havnet i Hadsel? Det er vel ham jeg har funnet død der i 1905, eller hur? Jeg har ikke tilgang på bygdebøker...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. Kan godt være at han ble gift igjen, for kona Anne Mortensdatter døde allerede 06.06 1885.Men det står ingenting om at han flyttet til Hadsel i boka. På den annen side er det jo rart at det ikke står nårtid han døde,hvis han ble boende i Skjerstad,ikke sant? Holder på å prøve om jeg finner vielsen,men det er jo 15 år å gå igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Fant dem, og du har helt rett Grethe :(vielse nr. 3 i ) 1894 Lenke Ingen tvil om at det er riktig Peder Samuelsen, her står jo anmerkning om skifteattest fra Skjerstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Var litt for snar,det står altergang i Skjerstad og Bodø,men helt bakerst står det attest fra Salten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kjære dere, dette ble mye interessant nytt! Jeg har bare 6 barn for Peder og Anna: Samuel, Marie, Petra, Berte, Albertine, Johannes, mangler vel ett. To skal gå tidlig bort, hvilke barn er det?Hvor er forresten Hadsel?Anne, har du virkelig etterslekten til Samuel Martin? Det skulle vært grant å få den!! Jeg har også andre søsken av Peder Johan Samuelsen, som jeg er svært interessert i etterslekt til: Søsteren Berthe er bosatt med Johannes Hansen i 1865 på Vaagen Svolvær gård. De har Nicoline (d.u.), Johannes f. 1843, Johanne Cathrine f. 1844 som giftet seg med Aslak Larsen Alsager. Johanne Cathrine og Aslak fikk Sara Marie, Augusta Serene og Marie Serene, kanskje flere? Peder Johans søster Nicoline har jeg et par barn på, ikke mer. Peder Johans søster Karen har jeg heller ikke etterslekt på.Eventuelt påfyll på alle disse tas imot med stoor takk!Med vennlig hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

For å starte med sp.mål 2: Hadsel ligger i Vesterålen i Nordland. Barna til Anne Christine og Peder: Samuel f. 30.12 1855,Marie Martine f. 02.04 1857,Petra Andrea f. 13.07 1861 (henne hadde ikke jeg funnet fra før,siden hun ble født i Bergen.Dermed ble det tilsist 8 barn! Petra Andrea døde 29.11 1869), Johannes Bertheus f.17.03 1865 d. 13.09 1865, Johannes Normann f.12.09 1866,Albertine Nicoline f. 15.09 1869,Petra Johanna f. 13.05 1873 d.03.03 1874 og Berthe Josefine f. 16.02 1875. Etterslekten til Samuel er vel ikke lurt å legge på nett i sin helhet,da det er mange nålevende personer der. Men hvis du sender meg adressen din pr.mail,kan jeg skrive ut og sende deg.Mailadr. min er :ajengmokrøllalfaspray.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei Lill. Sorry at det tok sin tid,fikk besøk igår,og har vært på jobb idag ! Men i kveld skal jeg prøve å få sendt deg mail ang. etterslekt. 9 barn -nei det er da 8 såvidt jeg kan se. Samuel,Marie ,Petra,Johannes,Johannes,Albertine,Petra og Berthe. Begge døpt Petra,og den første Johannes døde som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.