Gå til innhold
Arkivverket

[#58244] Foto fra Verdal ved militær samling 1904-5


Gjest Borgny Fremo
 Del

Recommended Posts

Gjest Borgny Fremo

Jeg har et foto av mange innkalte til mobiliseringen. Har noen eller et museum glede av dette. Det er tatt av fotograf Bjerkan. Levanger Verdalsøren. Jeg vet min mors onkel er med.(Anton Martin Pedersen Storvold f.Vistaune, Inderøy 1867. I mitt eie også en 2 kr. han fikk for innsatsen). H. Bragstad Hva er ungtmannskap? Ser jeg har mange slektninger der. Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ungt mannskap er vel nye rekrutter, gutter som har vært på sesjon.Vil tro Levanger Museum kunne være interessert i bildet http://www.levangermuseum.com/De har endel bilder fra Bjerkan i sin samling, så det kan kanskje hende at de har orginalen i sin samling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Ungt mannskap er nok ikke de som har vært på sesjon, men en oversikt over alle gutter, som etterhvert KAN gjøre tjeneste. I mine oversikter over 'Ungt Mandskab' for Inderøy, er det registrert gutter ned i under 1 år - og disse har selvsagt ikke vært på sesjon.Navnene er registrert av legdsmennene, hvert legd hadde en eller flere legdsmenn, som var ansvarlig for å rapportere inn fødte, innflytta, utflytta (og sikkert avdøde) mannspersoner i sine legd, slik at disse kunne føres inn i de militære rullene.Men jeg kunne godt tenke meg en kopi av bildet fra Verdal, jeg har en oldefar som ble kalt inn i 1904-1905 på Verdal. Har du Borgny mulighet til å skanne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Takk for opplysningen og tidligere hjelp. Skal selvfølgelig sende deg et bilde, men vet ikke hvordan jeg legger det inn her. Vil du gi meg din epost.adr. Min epost er:betsto@online.no Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest thomas berg

Rinnleiret museum i Levanger vil gjerne ha ein kopi av dette bilde. Det var på Rinnleiret dragonane samlast for å delta i 1905. I museet er det ein eigen monter med bilder frå Garnes og Sul der dei var forlagt. Send gjerne ein kopi til Rinnleirets Venner v/ Thomas Berg 7650 Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Fremo

Det var morsomt. HaN SKAL DA IKKE BARE HA EN KOPI, HAN FÅR HELE BILDET, OG JEG TROR OGSÅ MOR SA DET VAR FRA RINNLEIRET. Hilsen Borgny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.