Gå til innhold
Arkivverket

[#58247] Brødrene Skram fra Bergen til Amerika i 1913


Gjest Johan Midtgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Til (25): Det stemmer nok dette. Anders f. 1854 er min oldefar. Anna og Anders hadde fleire sysken enn dei du nemner. Nokre døydde også som born. Datamaskina med slektsopplysningane står til reparasjon på Elkjøp, så eg tek litt frå bygdeboka: Marte f. 1842, ug., d. 1921. Riborg Arentz Smith f. 1848, g. med Tollak Andersson Solheim. Anders f. 1845, d. ung. Anne f. 1852 osv. Anders, f. 1854, fekk garden. Kristian f. 1857, til (Minnesota), U.S.A. g. (med norsk kvinne), 2 born: Anders (Andrew) og Clara. Mine merknader i parantes. Helene f. 1860, g. med Mathias Eliasson Jarstad, til (Wisconsin), U.S.A. (Dei har mange etterkommarar). Andreas, f. 1867, ug., d. 1918. Dersom du er interessert kan eg sende deg fleire opplysningar når eg får att PCen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Til (26) fikk ikke lenka di til å virke, men regner med at det er denne karen her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f60826&gardpostnr=119&personpostnr=596#nedre>Lenke Etternavnet på mora stemmer riktignok ikke så bra med det i (22), men ellers virker det trolig.Og her ser det ut som han emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Beklager at lenka ikke virket, men du fant rett familie allikevel. Utrolig hvor 'forvansket' navn blir i USA når det går fra 'munn til munn'. Ser at Østen står med etternavnet Sjøtvedt ved emigrasjonen, det kan godt være en forvanskning av det som er blitt etternavnet til Ellen./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

(29) Da er boka mailet, så hvis det ikke er for mye motvind, bør du ha den nå :-)(30) Virker veldig logisk, så vi har nok rett mann her. Ser at gårdsnavnet han bodde på i FT1865 brukes i basen for emigrasjon, så nå er det bare å søke i primærkilder. Så langt: hjertlig takk for alle innlegg hittil. Kanskje kommer det mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

(32) Etter mailen din å dømme fikk du omsider alt til slutt. Det var nok noe med vindretningen. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.