Gå til innhold
Arkivverket

[#58250] Marta Olsdt. gift med Anders Olsen Ulveseth. Hvor var de fra?


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

Marta Olsdt. giftet seg med Anders Olsen i Sund 02.07.1776. De er da begge innført med bosted Ulveseth. Deres barn har jeg funnet ut av. **************** Marta finner jeg død 19.02.1845 på Ulveseth og begravd 25.02.1845 Fjell. Anders døde 28.09.1828 på Ulveseth og ble begravd 04.10.1828 Sund. **************** Ifølge Fjell bygdebok B2 var Anders den første brukeren på Ulveseth bnr. 6. Han skal være født ca. 1741/1749, mens Marta er registrert født 1749. Det er ikke henvist noen numre mtp. andre steder/ bruk disse to har kommet fra.Ved å søke etter Marta under døpte i Sund rundt 1749 dukker disse opp: 1748 Angeltveit: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=dpsund48&gardpostnr=47&personpostnr=138&merk=138#ovre>Lenke 1749 Tønneviken: Lenke 1749 Morland: Lenke 1750 Kleppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja dette er ei hard nøtt og der lyt du leite alle plasser du kan for å finne beviser, som ihvertfall ikkje eg har klart enda.Når det gjelder Anders, så har eg mistanke til at dette er sønn av Ole Eriksen Skålevik g. Christi Olsdatter, det er svært mange navn som går igjen i navna til barna til Anders og Martha. Derav også ein svært tynn tråd i at Martha kan være ho som er født på Morland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Hei Oddvar! Jeg er, som alltid, like heldig med mine aner skjønner jeg ;oDet ville vel være for enkelt å få svar - men - Ved overtagelse av et bruk (eller annet): finnes det registre hvor det står hvor 'overtageren' har bodd før?Ettersom disse to er født i en periode da de ikke passer inn i årstallene for konfirmerte i Sund registrert på DA -og ettersom jeg er elendig i å tyde skannede kirkebøker i de fleste tidsepoker: hvilke andre muligheter har jeg til å finne dem? Mtp. konfirmasjon tenkte jeg tilflytting pga foreldres ev nye ekteskap el, men da burde vel dette ha blitt registrert av forfatterne i bygdeboken ville jeg tro. FT gir meg heller ingen svar siden de ikke var med før tellingen i 1801 og da som etablert ektepar. Skifter vil vel heller ikke opplyse noe ang. 'livet før ektefelle, hjem og barn' når det er egne barn inne i bildet som kan arve personen. Det som likevel blir mest frustrerende ved å ikke finne noen svar, er det at dette ekteparet er foreldre til to av mine aner. Ergo dobler det seg opp dobbelt hele veien kan man si :o)Kan jeg ved å bruke 'tynne tråder' se 'saken' som avsluttet når det avgjørende beviset ikke er der?Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når det gjelder overtaking av bruk, så finner du dette i pantebøkene, i enkelte tilfelle står det hvor overtaker kommer fra, i ditt tilfelle vil eg tru at forfattar har undersøkt dette uten å finne svar.Når det gjeld oversetting av kyrkjebøkene, så held Sund kommune i samarbeid med Statsarkivet i Bergen på med å digitalisere desse, og bøkene vil etterkvart bli lagt ut på nett.Anders Olsen og Marthe fikk mange barn, samt at Anders f. 1750 i Skålevik hadde mange søsken. Her kan du muligens finne ei eller anna kobling gjennom faddere, som støtter opp om ein teori på kvar Anders og Martha kjem frå.Skjønner ikkje heilt kva du meiner med tynne tråder, men antar at du ikkje har funne fullverdige beviser for anerekke. Har du ikkje funne fulleverdige beviser, ei heller indikasjoner, så blir det nok vanskelig å fylle ut disse tomrom. Når eg nevner Anders som mulig sønn av Ole Eriksen Skålevik, så gikk dette på at mange av navna til barna til Anders og Martha, har samme navn som søsken til Anders født i Skålevik. Kvar denne Anders i Skålevik forsvinn har me ikkje funne ut. Navnelikhet gir likevel ikkje godt nok bevis til å sette dette inn i anerekke, men er eit godt utgangspunkt til videre leiting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hei, har sjekket noen av dåpene til barna til Anders og Marte med tanke på fadderskap. Den Ole Oddvar nevner som mulig far til Anders, er vel Ole Nilsen Skålevik. I så fall kan det være han som er fadder til Marte, døpt 17. februar 1782 (nederst til venstre) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11688&idx_id=11688&uid=ny&idx_side=-162>Lenke Det er muligens han det er skifte etter i 1783 - 1786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei LarsJa det var sjølsagt Ole Nielsen Skålevik eg meinte, sjøl om eg har skrive Eriksen 2 ganger. For å dra litt sammenheng i de faddere som du nevner, men igjen så er dette kun indisier, men sterke sådanne.Ole Nielsen Skålevik er trulig bror til Erich Nielsen Skoge. Erich N. Skoge trur eg har budd på Lokøy g. Brita Andersdatter Lokøy, de får sønnen Niels Erichsen, som da er han som bur på Skoge. Far til Ole Nielsen og Erich Nielsen er da trulig Niels Erichsen Skålevik, igjen bror av Ole Erichsen Skålevik.Når det da gjelder Jacob Rasmussen Møvik og faren Rasmus Olsen Møvik, så er nok Christi Olsdatter g. Ole Nielsen Skålevik, søster til Rasmus Olsen Møvik. Utifra dette er altså Jacob R. og Anders Olsen Ulveseth altså søskenbarn. Altså er dei to kausjonistene Rasmus og Erich onkler til Anders Olsen Ulveseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Kan bli smårar av mindre, men jeg følger tankegangen her. Det er å forske videre da - men likevel - kan det ses som 'innføringsaner' når det ikke direkte er oppført noen steder hvem foreldrene var? Tror jeg må sette meg ned & notere 'kjennetegn' etc ved hver enkelt person for å finne en sammenheng jeg føler meg sikker på. Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

De eg nevner i mitt forrige innlegg finner du også for det meste nevnt i bygdeboka, men heller ikkje han har klart å finne beviser men kun sterke indisier. Og for å trekke med de siste faddere så er jo Marthe Olsdatter Møvik g. Rasmus Olsen Møvik. Niels Monsen Hitsøy er gift med ei Marta Nilsdatter, henne veit me ikkje kor kjem i frå, men aldersmessig kan ho være ei datter av Niels Erichsen Skålevik, altså søster til Ole Nielsen Skålevik og da tante til Anders Olsen Ulveseth.Lag deg ett oppsett på desse opplysngene og dra inn resten av fadderene og blir indisiene enda sterkere, så har du ihvertfall ett holdepunkt om du ikkje finner heilt sikre bevis. Det er i hverfall ikkje tilfeldig at desse er faddere. Litt pussig er det at me ikkje finn noen tilknytta Martha Olsdatter Ulveseth, men de som er faddere er jo i hovedsak fra garder rundt Ulveseth. Legg også inn forespørsel på skifte som Lars nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.