Gå til innhold
Arkivverket

[#58254] Thomas Larsen Hammer og Ædle Gregersdatter


Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Benedicte Hauge Kulø

En av mine forfedre er Thomas Larsen Hammer. Han er født ca. 1715, og har fire barn som jeg kjenner til: Lars, døpt 3. jan 1743, Gregers, døpt 19. mai 1745, Christian Thomas, døpt 27. september 1746 og Anne Marie døpt 11. august 1750, alle i Risør, Aust-Agder. Han var gift med Ædle Gregersdatter.Men hvem var han? Hvem var hans foreldre og hvor var han født. Hvem var hans kone Ædle? De giftet seg 15. februar 1742 i Risør.Jeg er veldig takknemlig hvis noen kan sette meg på sporet.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

En Lars eller Lauritz Hansen Hammer var kjøpmann i Kristiania i første del av 1700-tallet, og døde 1733. Han hadde en datter Dorothea, født ca. 1714 og død i Blaker, Akershus i november 1808 (gift med sogneprest Søren Hansen Lemmich (1714-1782) i Høland). Det passer jo godt med årstallene om prestefrua Dorothea var søster til din Thomas. Noen andre vet kanskje mer om dette – jeg kjenner bare Dorothea ut fra opplysninger i Ragnar Iuells hefte om slægten Lemmich.Lars Hansen Hammer var sønn av kjøpmann Hans Larsen Hammer, og gift med Anne Jørgensdatter Neumann (1684-1747). Dersom dette er riktig Lars Hammer, finnes det mer stoff om familien i slektshefter for familiene Neumann og Krefting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei SigurdTusen takk for tipset. Jeg skal sjekke opp disse slektsheftene.Det høres ganske plausibelt ut for datteren til Thomas Larsen Hammer var Anne Marie Hammer gift med Hans Schlytter i 1780. De hadde mange barn, og en av døtrene het Ædel Dorothea Schlytter, f. 1780 og en annen het Dorothea Winther Schlytter, f. 1792. Og jeg har ikke funnet navnet Dorothea i Schlytter-familien. Barna til Thomas Larsen Hammer og Ædle Gregersdatter var: Lars, f. 1743, Gregers, f 1745, Christian Thomas, f. 1746 og Anne Marie, f. 1750. Alle var født i Risør.Kan Anne Jørgensdatter Neumann være søster av Hans Jørgensen Neumann gift med Anne Sophie Karre som hadde en datter Barbra f. 1727?Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Iflg. heftet om familien Neumann (av H.H Neumann, 1903), var Anne Jørgensdatter søster av Hans Jørgensen Neumann (1685-1741). Han skal være gift med Elisabeth (ikke Anne) Sophie Jacobsdatter Karre, død 1748. Paret hadde åtte barn, men jeg har ikke kopi av de sidene som gjelder denne barneflokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Takk for info, Sigurd. Jeg skal ikke konsentrere meg om denne familien før jeg vet noe mere om Thomas og Ædle.Jeg har lett gjennom kirkeboken for Oslo Domkirke for både 1714,15,16 og 17 uten å finne ham, men han kan være født på et helt annet tidspunkt.Jeg har også funnet en løytnant Hammer som var fadder i Feda i Kvinesdal i 1740, og det samme var hans sønn Ole. Kan dette være et spor tro?Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Lars Christiansen Hammer f. omkring 1691, d. omkring 1746 var residerende kapellan i Lund prestegjeld i Rogaland med bopel på Ågård i Bakke sogn, Vest-Agder i perioden 1716-1729. Han var gift med Johanne Mogensdatter Rasch, datter av Lundspresten Mogens Jacobsen Rasch og Elisabeth Danielsdatter Kirsebom.Kan Lars Hammer være far til overnevnte Thomas Larsen Hammer ?Bygdebok for Bakke er sparsom med opplysninger om kapellanen. De nevner kun en datter Catrine, døpt 04.06 1725 i Lund, men Lars Hammer skal ha hatt flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei og takk for tipset!Jeg heller til at dette muligens kan være rette far, da Thomas Larsen Hammer har en sønn ved navn Christian Thomas. Kirkebøkene for Lunde begynner dessverre først i 1724, og min Thomas må være en del eldre en den eventuelle søsteren Cathrine som er født i 1725. Kirkebøkene nevner heller ikke døde i perioden, så jeg finner ikke et eventuelt dødsfallet til Lars Christian Hammer. Men jeg skal ta en tur innom Riksarkivet en dag og forsøke å finne ham i presteskiftene.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Kapellanen Lars Hammer er omtalt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift - http://www.genealogi.no/nst_reg/h/h1.htmDu bør sjekke hva som står der. Lars Hammer ble for øvrig avskjediget fra presteembedet i Lund på grunn av drukkenskap så det er uvisst om det er noe å finne i de geistlige skiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Tusen takk for dette!Jeg får sjekke videre, og det med drukkenskap var jo en litt pikant opplysning. Det må jeg finne videre ut av. Alt som ikke 'går på skinner' gjør familiehistorien litt mere intessant å lese.Mvh Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.