Gå til innhold
Arkivverket

[#58255] USA; Mortensen, hvem var gift med Marilyn Monroes mor?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Norma Jeane Mortensen (Marilyn Monroe), ble født 1. juni 1926 på Los Angeles General Hospital. Navnet er etter moren, Gladys Bakers, 2. ektemann, Martin Edward Mortensen. Glady og Martin Edward ble gift 11. okt 1924, men skilte lag allerede etter 4-6 mnd. De ble offisielt skilt 1. jun 1927. De fleste tror vel at Gladys kjæreste på det tidspunktet hun ble gravid, Stanley Gifford, er Marilyns far.Martin Edward skal være født i Vallejo, Solano County, California, 26. feb 1897, og han døde 10. feb 1981. Hans far, Martin Mortensen, f ca 1861, skal ha emigrert til USA, kanskje Missouri, i 1880, og ble gm Stella Catherine 'Katie' Higgins. I 1900 bor de i Alameda County, California, og har sønnene Earl, 4 år, og Martin, 3 år.Er det mulig å finne Martin Mortensens utvandring ca 1880. Det er nevnt Haugesund, men dette kommer nok av forvekslingen med en annen Martin A. Mortensen, f 1894 i Skjold, RO, som noen har ment var Gladys ektemann. Denne Mortensen skal imidlertid ha emigrert i 1923.Det er funnet dokumenter siden som skal bevise at Gladys ektemann var den Martin Edward (Edward Martin) Mortensen som ble født i USA i 1897.[url="http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9D02E1DC1639F930A25751C0A967948260>Lenkehttp://www.monaraemiracle.com/ Søsteren Berniece har skrevet biografi om Marilynhttp://www.geocities.com/andrea_w6/Mortensen.htmldessuten er der også en debatt på DIS ft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Foretok et søk på FS mht mitt tema her, og da finner jeg at som ektefelle til Gladys (Marilyns mor) nevnes Martin Edward Mortensen f 1894 i Norge, f 1894 i USA, f 1897 i Norge, f 1897 i USA, død 1929 i USA, død 1981 i USA. Også årstall for ekteskapinngåelsen varierer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Du nevner en Martin Mortensen, født 26 Feb 1897, død: 10 Feb 1981, Mira Loma, Riverside, CANår denne Martin Mortensen døde, så ble det funnet kopier av Marilyn's fødselsattest i hans leilighet, sammen med ekteskap og skilsmissepapirer med Gladys Baker.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det er samme avisoppslag i NYT som min første lenke i (1). Og dette skulle da bevise at det var denne Martin Edward Mortensen, f 1897 d 1981, som var gm Gladys, Marilyns mor, og ikke den Martin Mortensen fra Skjold- Haugesund, f 1894, som visstnok skal ha emigrert i 1923. Jeg har imidertid ikke funnet emigrasjonen verken til Martin Edwards far, som visstnok skal ha vært i 1880, eller Martin Mortensens i 1923.Er det noen som kan hjelpe med dette? Og, kan vi da også finne ut hvilken Martin Mortensen, visstnok f ca 1860 i Norge, Martin Edward var sønn av? Kan også han ha vært fra Rogaland?I Haugesund har de, som vi alle vet, reist en statue av Marilyn Monroe, fordi man på det tidspunkt trodde at hun var datter av denne bakeren fra Haugesund som emigrerte i 1923. Slik har i hvertfall jeg forstått det.Og senest denne uken står det å lese i lokalavisen; ' Alle vil eige Monroe 27.03.08 Huset der Martin Andreas Mortensen vaks opp i står framleis i Skjold.Bakaren som etterkvart busette seg i Haugesund emigrerte til USA i 1923 der han trefte Gladys Baker. I ettertid har spekulasjonane versert om det var han som var faren til Marilyn Monroe.'Jeg kan ikke med min beste vilje få dette til å stemme.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Maron Mortenson ankom forøvrig med S/S Rhein som seilte fra Bremen. Skipet tilhørte Norddeutscher Lloyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1900: Alameda California; Martin, ab 1861, 29 år, Katie ab 1871 29 år, Earl, ab 1896, 4 år og Martin ab 1897, 3 år.1910: Alameda, California; Katie Keller 37, Edward W. 13 og Eal C. 14 år. Faren er trolig død.Jeg vet jo ikke om Martin Mortenson kom så tidlig i 1880 at han er med i tellingen, men her er i hvertfall tre kandidater;1) Martin Martinson, 20 år, Foreldre: Simon 46 og Mary 43 Søsken: Julia, John og Olof; Martinson. Bosted: Black Brook, Polk, WI, født abt 1860 Nor 2) Martin H Martinson, 19 år, Paint Creek, Allamakee, IA, født abt 1861 Nor 3) Martin Martinson, 20 år, Akron, Summit, OH, abt 1860 i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er klar over det, Arne. Lenke til debatten på DIS finnes i (1). Man når flere her på DA. Debatten i 2006 har jeg også lest, men der kom man ingen vei. Dessuten er det Mortensen som er fokusordet mitt, ikke Monroe. Men takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Til evt nye USA-eksperter;Det er altså emigrasjonen til Martin Martinsen / Mortensen f ca 1860/1861, i ca 1880, som er mest interessant å finne. -Og da hvor han kom fra i Norge. Der er nemlig mange Martin med far eller slektsnavn Martinsen / Mortensen som kan være aktuelle i 1865-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, Har ved en anledning sett en 'kåseritekst' fra en avis hvor det opplyses at Marilyn Monroes farfar kom fra Mortenshytta i Garder i Vestby. Farfaren - en omreisende skomaker - skulle ha fått en sønn 'på si' etter en jobbreise i Rogaland. Avisen var muligens en norsk-språkelig i USA.Garder i Vestby er ei lita grend og uten noen 'Mortenshytte' og uten noen 'Morten' på denne tiden. Men historien er selvfølgelig fornøyelig den...Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Den har jeg ikke hørt før. Men jeg har hørt at noen mener at 'farsslekten' kom østfra. Ellers har detjo vært hevdet at 'faren' var baker. (PS! Jeg skriver 'far' i hermetegn, da man antar at Mortensen ikke var Marilyns biolgiske far, men oppført fordi han fortsat var gift med Gladys.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Notisen som står i NYT 13. februar 1981 er omtrent som dette;'Marilyn Monroes føsel viser seg å være legitim.Atten år etter Marilyns Monroes død kan, det som har vært den allmenne oppfatningen, nemlig at filmenstjernen var født uekte, ha blitt motbevist. Myndighetene sier de har funnet kopier av hennes fødselsattest i hjemmet til en død mann som de tror var hennes far.Martin Edward Mortensen, 85 år gammel, døde på tirsdag [11.02.81], av et hjerteangrep, sier Lisle Ford, Riverside Fylkes likskuedommer. Han sier at han har funnet kopier av Mangler Monroes fødselsattest i Herr Mortensens leilighet, i tillegg til ekteskaps- og skilsmissepapirer for Herr Mortensen og Gladys Baker, Marilyn Monroes mor.Fødselsattesten angir at Marilyn Monroe var født Norma Jean Mortensen 1 juni 1926, i LA. Som hennes far er Edward Mortensen, adresse ukjent, alder 29, oppført.Marilyn Monroe døde i LA 5 aug. 1962, av selvmord etter en overdose med narkotika.'Så har jeg funnet dødsfallet til Edward M. Mortensen 11. febr. 1981, samt registreringskortet hans fra 1. verdenskrig, som viser at han i 1918 er 21 år, født i Vallejo, California, USA, 26. febr. 1897, som sønn av nordmannen [Martin Mortensen] og hans hustru Stella [f. Keller]. (Folketellingen fra 1900 og 1910 viser at foreldrenes navn var Martin og Stella f. Keller. (9))De siste lokale oppslagene fra Vindafjord går ut på at de to Martinene kan ha vært en og samme person, ved at Martin som var f på Døviken, Skjold (nå Vindafjord) i 1894, og som emigrerte nyttårsaften 1923 og som døde i 1929, kan være identisk med den Edward Martin som var f i 1897 i Usa og som døde i 1981. De legger da frem en slags hypotese om at dødsfallet i 1929 kan ha vært fingert.

bilete4500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

California Death Index, 1940-1997 about Martin Edward Mortensen Name: Martin Edward Mortensen Social Security #: 562090377 Sex: MALE Birth Date: 26 Feb 1897 Birthplace: California Death Date: 10 Feb 1981 Death Place: Riverside Mother's Maiden Name: Higgins----------------- Social Security Death Index about Martin Mortensen Name: Martin Mortensen SSN: 562-09-0377 Last Residence: 91752 Mira Loma, Riverside, California, United States of America Born: 26 Feb 1897 Last Benefit: 92509 Riverside, Riverside, California, United States of America Died: Feb 1981 State (Year) SSN issued: California (Before 1951 )--------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marilyns fødsel; California Birth Index, 1905-1995about Norma Jeane MortensonName: Norma Jeane MortensonBirth Date: 1 Jun 1926Gender: FemaleMother's Maiden Name: MonroeBirth County: Los Angeles-------------------------Her er en Martin Martinsen, 30 år, fra Haugesund går på i Newport 3.1.1924, ogi som kommer til NY 27. mars 1924;

bilete4501.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis ikke Martin Mortensen fra Haugesund/Skjold (Vindafjord) hadde vært til sjøs i 5 år i 1923-1924, så er vedkommende i (18) feil. For han har vært sjømann i 5 år. Jeg finner ingen opplagte kandidater i emigrasjonslistene. Han skal altså ha dratt fra Haugesund 31. des 1923. Han dro fra konen, Brita Mæland, og tre barn.Det er helt åpnebart at dersom lokalbefolkningen i Skjold (Vindafjord) sin hypotese om at de Mortensene kunne være identiske skal være noe i, så må Edward M Mortensen 1897-1981 ha fabrikkert Marilyns fødselsattest, samt sine egne og Gladys vielses- og skilsmissepapirer. Altså noe bort i mot en ny 'Køhler-sak'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Det er et kjernespørsmål jeg synes man bør konsentrere seg om, hvem han var, den M. M. som utvandra fra Norge i 1880. Kildene her hjemme er nok ikke så godt undersøkt som mulig. Men flere av de data som er kjent i USA burde også om mulig følges opp.Man kunne iallfall uansett forsøke å finne noe mer om hans kone, Stella Catherine 'Katie' Higggins, som i census 1930 var enke etter en Mr. Frank og derfor kalles Catherine Frank, 58 år, født i Missouri. Hun bodde da sammen med den fraskilte sønnen Martin E. Mortenson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg har tatt kopi av 1930-tellingen også.Martin 1897-1981 er ganske godt kartlagt. Jeg har også funnet han i valgmanntallene. Håpet en stund jeg kunne finne han sammen med Gladys i 1924-1926, men det har jeg så langt ikke klart.Problemet er nå at jeg ikke finner emigrasjon eller imigrasjon verken for Martin Martinsen i 1880 eller for Martin Andreas Mortensen i 1923. Finner heller ikke noe dødsfall for Martin Andreas i 1929.Det som så langt er klinkende klart er at Martin Edward 1897-1981 er en og samme person fra fødsel til død. Skal se om jeg kan finne noe mer ut om moren, Kattie, men det løser jo på ingen måte gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er en Martin Martinson som dør i Mahoning, Ohio 18.6.1929, men der er ingen andre opplysninger, kun en melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hva om han er dansk (som enkelte hevder), og at det er denne Maron Mortenson, født 1860, som ankom New York 09 AUG 1879?Og at det er han er faren til Martin Edward, født i Vallejo, Solano County, California, 26. feb 1897?Det står vel at faren til Martin Edward er norsk i census-1900, men står det norsk på han i andre census'er også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, og det har vel også vært hevdet at han var svensk.Det står at faren var Norsk i flere kilder.Nå har jeg funnet en Martin Martinson, 19 år, som drar med Arizona fra Liverpool i mai 1880. Med samme båten er der noen Hardinger, og de har dratt fra Bergen 12. mai. Men Martin dro ikke fra Bergen eller Stavanger, hvis han da ikke har vært i Liverpool en stund før videre reise.Martin nr 495;

bilete4520.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.