Gå til innhold
Arkivverket

[#58255] USA; Mortensen, hvem var gift med Marilyn Monroes mor?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Strand

Tenkte nok at han i post 18 måtte være Martin Andreas fra Skjold/Haugesund, ja. Han som står over ham på lista - Arne Moldeseter - har forresten også et typisk Skjoldanavn, selv om jeg ikke fant ham i Skjold - Gard og ætt. Så disse to kan godt ha kjent hverandre fra før.Moldeseter/'malasete'/Moldesæt(h)er er et gardsnavn i Skjold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Strand

Det var forresten jeg som nevnte at det i artikkelen i Grannar om Martin Andreas stod at det var spekulert i at de to Martin Edward'ene var samme mann (på DIS Norge sitt forum).Dette stod liksom i en bisetning helt på slutten av artikkelen - mest som en kuriositet - og jeg aner jo ikke hvem som har spekulert på dette og hvor mye de har spekulert... Håper ikke denne lille setningen skapte for mye krøll for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for innleggene Leif,Du har kanskje 'Vindetreet' fra 2007, og kan fortelle om der står noe mer eller noe annet enn i Grannar fra 27.3.2008.Kan du huske å ha sett / lest det som sto i Haugesund Dagblad i 1956?På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Strand

Jeg har Vindetreet 2007, ja, og har fått meldingen din. Men jeg har ikke scanner. Naboen har, så jeg skal få scannet artikkelen så fort han kommer hjem - i kveld eller i morgen. Denne artikkelen handler jo mest om hva som skjedde i 1956 da Svenska Aftonbladet kom til Skjold for å hilse på det man trodde var Marilyns norske slektninger.Jeg kan ikke huske å ha sett Haugesund Dagblads oppslag. Dette bygger vel på Svenska Aftonbladets artikkel, og den er det en faksimile av her. Imidlertid er skriften så liten at det er svært vanskelig å lese...Jeg har en stund tenkt å ta kontakt med hun som har skrevet artikkelen, Anne Kristine Lilleskog Andersen. Jeg innbiller meg at det er hun som har originalutklippet fra Svenska Aftonbladet, og det er mye mulig hun har andre artikler også. I Vindetreet er det iallfall sitater fra Haugesunds Avis og Dagbladet (Oslo) i sakens anledning. Så jeg skal prøve å få tak i mailadressen hennes og få sendt henne en mail, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Leif, -da har du epostadressen min også.Jeg har sendt en mail til Beret G. (red. av Vindetreet), men har ikke hørt fra henne enda. Jeg har jo egentlig gof tid, for dokumentene fra LA får jeg trolig ikke før om 1-2 uker.Igjen, tusen takk!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Igjen, takk til Leif, som har sendt meg info om innholdet i 'Vindetreet' fra 2007 (sogeskrift for Vindafjord).Det synes helt klart at koblingen mellom Marilyn Monroes mor, Gladys Pearl Monroe Baker og Martin Andreas Mortensen, har sin bakgrunn i flg enkle fremstilling:Olava Malene (Martin Andreas Mortensens eldste datter f 1918) bodde (tilfeldigvis) i Danmark, og så dermed etterlysningen i en dansk avis etter slekt til en Martin Mortensen fra NORDEN, som bodde i USA på det tidspunktet Marilyn ble født. At hun da koblet dette opp mot hennes far, som var i USA fra april 1924 til han døde i juni 1929, synes helt klar. Den gang etterlysningen sto å lese i den danske avisen, ble det dessuten opplyst at Gladys IKKE var gift med vedkommende.En annen ting, i Vindetreet står det at det var Haugesunds Avis som dekket saken lokalt i 1956, mens det i lokalavisen forrige uke sto at det var Haugesund Dagblad. I Aftonbladet var oppslaget søndag 25. mars 1956.Ellers hadde Dagbladet en setning om saken:'Ja når det gjelder lokalpatriotisme så er jo bergenserne kjent som noen ufordragelige bleier, men gubbevaremeg vel - nå skal vi vel få en tid fremover med haugesunderne.'Ka seiar dåkkar te den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg fikk denne fra en som forsøkte å legge inn et innlegg her i tråden i helga, uten å klare det:Ser at du forsøker å finne frem til Martin Martinsen, gift med Stella Cathrine 'Katie' Higgins.Etter et rask søk etter en Martin Martinsen f. ca. 1861 (+/- 2 år) ved FT 1865 er det 35 ulike personer fra hele landet som kommer opp.Emigrantdatabasene på Digitalarkivet er såpass ufullstendige at det er vanskelig å ta for seg alle disse 35 personene. I tillegg kommer det usikkerhetsmomenter som for eksempel at en person bruker et stedsnavn som ”etternavn”, alderen ved emigrasjonen kan være eldre enn det den egentlig er, etc.Som du skjønner tror jeg det kan være lurt å gå ”bakover fra den sikre informasjonen du allerede har.Følgende ting bør undersøkes:1) Giftermålet mellom Martin og Stella Cathrine må finnes. Som tidligere opplyst i andre temaer er det i offisielle dokumenter det finnes god informasjon. Ved et giftermål kan det finnes opplysninger om korrekte fødselsdatoer, navn på foreldre og mer korrekte fødested.2) Barnas fødsler. Ved barnas fødsler kan det finnes opplysninger om mer rette fødselsår og evt. opplysninger om giftermål til foreldrene.3.) Census 1900. Du har opplyst om noe som står ved censusen i 1900, men kanskje det finnes mer opplysninger? Kanskje hvor lenge foreldrene har vært gift?, Hva er arbeidet til faren? Etc. Et arbeidssted kan være en mulig plass å finne arbeidskontrakter etc. Der kan det også finnes informasjon om hva som skjedde med Martin etter 1900.4.) Familien til Stella Cathrine Higgins. Ved å søke etter konen, ”Katie”, sin familie kan du komme bort i familietre etc. på for eksempel Ancestry.com. Hennes navn er et engelsk navn, og derfor er det mindre sannsynlighet for at hun har endret det etter hvert. Opplysninger om hennes giftermål kan også gjenfinnes der.5) Kilder fra Missouri. Ettersom ”Katie” ble født i Missouri kan det være lurt å legge ut poster på ”message boards” hvor mennesker med røtter/kunnskaper i Missouri ”ferdes”. Da kan du få tak på Stellas fødeslsdato, famile og evt. andre ting. Kanskje du til og med finner noen som er i slekt med henne. Rootsweb har slike geografiske ”messagesboards”.NB! Husk på at navn endres. Martin Martinsen kan også være fra Danmark og Sverige. Står det noe om hvor foreldrene til Martin kommer fra i Censusen? Det kan være et konstruert fornavn. Han kan ha flere fornavn etc. Det samme gjelder Stella Cathrine Higgins. Du har jo funnet ut at hun ble kalt ”Katie”. Og ”Cathrine” kan staves både med C og K. Med og uten h.Derfor tror jeg å finne frem til giftermålet mellom Stella og Martin er noe som er viktig!Vent derfor litt med å undersøke mulige emigranter fra Norge før du har mer informasjon om hvor Martin kommer fra i Norge, Sverige eller Danmark. At han er skandinav er nok meget sannsynlig.Med de kontaktene du har i California bør det være fullt mulig å finne frem til dette. Ha bare litt tålmodighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Her er et nytt innlegg fra kontakten med informasjonen ovenfor (ettersom hun har problemer med å legge inn innlegg her, kan du kanskje sende meg epostadressen din, Arnfrid, så kan hun ta kontakt direkte med deg om hun finner mer. Min epost (i kontortiden) er per-helge[ætt]hm-media(dått)no Stella Cathrine HigginsForeldre:William Higgins BridgetCensus 1880, Kansas City, Jackson, Missouri: Name Relation Marital Status Gender Race Age Birthplace Occupation Father's Birthplace Mother's Birthplace William HIGGINS Self M Male W 41 IRE Carpenter IRE IRE Bridget HIGGINS Wife M Female W 35 IRE Hsekpr IRE IRE John HIGGINS Son S Male W 14 MO At School IRE IREWilliam HIGGINS Son S Male W 11 MO At School IRE IREKatie HIGGINS Dau S Female W 9 MO At School IRE IREStephen HIGGINS Son S Male W 5 MO IRE IREAnnie HIGGINS Dau S Female W 2 MO IRE IRE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Noen synes det blir kjedelig å vente, har jeg fått epost om, så jeg legger inn et bilde av 'The Monroe Castle' i Døvik, Vindafjord, Rogaland.

bilete4578.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er via epost blitt bedt om å komme med en oppsummering, så langt:Bakgrunn:Gladys Pearl Monroe Baker var gift med Martin Edward (Edwrad Martin) Mortensen fra 11.10.1924 til 1.6.1927 eller 15.08.1928. Gladys Pearls datter, Norma Jeane Mortensen, blir født 1.6.1926 på Los Angeles General Hospital, og døpes Marilyn Monroe i desember s.å. Da hun ble unnfanget ca august/september 1925 skal Gladys Pearl og hr Mortensen ha skilt lag, og Gladys Pearl var kjæreste med Stanley Gifford. Likefullt er det hr Mortensen som er oppført som offisiell far på Norma Jeans fødselsattest, (45)På denne fødselsattesten står det dessuten at hr Mortensen er 29 år, altså trolig født i 1897, og at han er født i California.VIELSESATTESTEN TIL MARTIN EDWARD OG GLADIS PEARL fra 11.10.1924 er noe av det som er viktigst å finne.--------------10.2.1981 dør Martin Edward Mortensen i California. Han er født 26.2.1897 i Vallejo, Solano County, California. I boet finner skifte-administrator: Norma Jeans fødselsattest, samt hr Mortensens vielses- og skilsmissepapirer med/fra Gladys Pearl.--------------Ved hjelp av ovennevnte data klarer man å finne Martin Edward Mortensen i Census 1900, 1910 og WW1 1917-1918. Han er, helt riktig, født 26.2.1897 i Vallejo, Solano County, California, av foreldre Martin Mortensen, født februar (?) 1861 i Norge og Stella Catherine 'Katie' Higgins, født 27.6.1871 og døpt i Immaculate Conception Cathedral Parish, Kansas City, Jackson, Missouri, av foreldre William (Guliemi) Higgins og Bridget (Bridgidae) født Morgen (Margan), begge foreldre født i Irland.Martin Edward hadde en bror, Earl, født i augus (?) 1895.VIELSEN TIL DERES FORELDRE; Martin Mortensen f 1861 og Katie Higgins f 1871, er noe av det som er viktigst å finne.---------------- Litt om Higgins:Higgins-familien bor i Kansas City, Missouri, i 1880, og i Bent, Colorado, i 1885. Katie har tre brødre, John f 2.3.1866, døpt i Saint Marys, Independence, Jackson, Missouri, William og Stephen, og en søster, Annie. Katie er født som nr. tre i søskenflokken.Higgins-familien synes å ha vært katolikker.----------------Kronologi: Ca. 1895: Martin Edwards foreldre, Martin Mortensen, født i februar 1861 i Norge, og Stella Catherine Higgins, født juni 1871 i Kansas City, Jackson County, Missouri, blir gift og de får sønnen Earl i august 1895. 1897: 26. februar 1897 blir Martin Edward født i Vallejo, Solano County, California, som sønn av Martin Mortenson, norsk immigrant, og hans kone Stella Catherine 'Katie', født Higgins. Census 1900: 1. juni og 6. juni bor Martin Edward, 3 år, født i California, i No. 5 Mastic, Terrace, Alameda Township, California, sammen med sin far, Martin Mortenson, 39 år, født i Norge, sin mor 'Katie', 29 år, født i Missouri, og broren Earl 4 år, født i California. Census 1910: 22. april bor Martin Edward, 13 år, i Los Angeles Township, California, sammen med sin mor 'Katie' Keller, 37 år, gift for 7 år siden, og broren Earl. 14 år. WW1 1918: 5. juni er Edward Martin Mortensen, født 26. februar 1897, i Vallejo, California, gassarbeider for LA Gas & Electric Corp, far født i Norge, mor Stella, registrert i Los Angeles County, California. Census 1920: Det sies at Martin Edward hadde vært gift før han giftet seg med Gladys i 1924, men at ekteskapet var barnløst. I 1920 er det flere kandidater. Jeg har imidlertid festet meg med følgende: Martin Edward blir gift med Laurae Farmer, datter av Lee og Jennie Farmer, og i 12. januar 1920 bor Martin Edward, gassarbeider, og Laura sammen med hennes foreldre og en yngre bror, Marvel, i Los Angeles Assembly District 72, Los Angeles, California, altså husnummeret ved siden av der Martin Edward bor i 1910. Martin Edward og Laura skal ha vært barnløse og ble skilt, men det er usikkert når det skjedde. CVR 1924: Martin Edward, metermann, 1157 W 8th Street, LA City , Republican. Vielse 1924: 11. oktober blir Martin Edward og Gladys Pearl viet i California. Fødsel 1926; 1. juni blir Norma Jean Mortensen født. Martin Edward er oppført som far. Dåp 1926: i Desember bli Norma Jean Mortensen døpt Marilyn Baker Monroe. CVR 1926: Martin E Mortensen, 3004 S Hoover street, LA City, mchnc, Republican. CVR 1928: Martin E Mortensen, 1029 8th place, LA City, mtrmn, Republican. Skilsmisse 1928: 15. august blir Martin Edward og Gladys Pearl offisielt skilt. CVR 1930: Martin E Mortensen, 1138 1/2 N McCadden place, LA City, metermann, Republican. Census 1930: 7. april bor Martin Edward sammen med sin 58 år gamle mor, Catherine Frank, i Los Angeles Assembly District 57, Los Angeles, California. CVR 1934: Martin E Mortensen, 1716 Washington Way, LA City, Republican. CVR 1936: Martin E Mortensen, 12 Ave 28, LA City, meterman, Republican. CVR 1942: Martin E Mortensen, 3012 Wellington road, LA City, service man, Democrat. Vielse 1942-1944: Martin blir gift med Madaline. CVR 1944: Martin E Mortensen, 3515 S Bronson avenue, LA City, gas man, Democrat, og Mrs Madaline E Mortensen, 3515 S Bronson avenue, LA City, aircraft, Democrat. Dødsfall 1981: 10. februar dør Martin Edward Mortensen, Riverside County, California, etter en bilulykke med derpå følgende hjertestans. Han ble 84 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Fin oppsummering Arnfrid.Det finnes altså ikke data på Martin Mortensen etter 1900-tellingen. Han må vel ha dødd, eller at de har blitt skilt, i perioden 1900 - 1903 da hun gfter seg med Mr. Keller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Kurt,Forøvrig venter vi på svar fra arkivet i LA mht vielsesopplysninger for Martin Edward Mortensen, f 26.2.1897 i California, og Marilyns mor, Gladys Pearl Monroe Baker, fra 11. oktober 1924,og vielsesopplysninger for Martin Edwards far, Martin Mortensen, f 1861 (?) i Norge og Stella Catherine 'Katie' Higgins f 1871 i Missouri av irske foreldre, ca 1895. Det kan være at Katies familie var katolikker, og at det kan ha medført vielse i en katolsk kirke eller at hun kan ha konvertert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

I 71) ba Arnhild om kommentarer til bl.a.: '3) det sies at han forandre Andreas-delen av navnet til Edward ower there, men så vidt jeg vet forandret de som het Ander eller Andreas navnet til Andrew, ikke Edward. Edward har jo ikke samme opphav som Andreas, men det har Andrew.'Jeg meiner dette er en viktig grunn til å regne enhver Martin Andreas som lite sannsynlig.Til 1900-tellinga: Dels gjengis den som å opplyse at Martin Mortensen var født februar 1861 (innlegg 29 og seinere), dels å være 39 år (oppsummering i 86). Hva er det riktige, da begge vel ikke kan være det? Er februar ei sammenblanding med sønnens fødselsdata?Dette er jo viktig da enhver MM født etter juni 1860 ville være 39 ved tellinga. Ved en alder på 39 for en mann, tror jeg man oftest kan anta at utregning og aldersangivelse var presis.Ellers var noe av det viktige ved Stellas bakgrunn, å se om hennes side kan ha noe slags mulig oppkallingsopphav til navnene Earl og Edward. Så langt tyder ikke noe på det, bortsatt fra hvis Earl skulle ligne på Ireland, litt søkt men neppe umulig, og det kan jo være en mulig parallel i Norma av nordmann.For øvrig kan Higgins-navnet i Nord-Amerika også bæres av nederlendere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt mer oppsummering;'Katie' VAR født i Missouri av IRSKE foreldre.Ifølge FS ble hun født 27.6.1871 og døpt i juli 1871 i Immaculate Conception Cathedral Parish, Kansas City, Jackson, Missouri[url="http://www.familysearch.org/Eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500126330147&lds=1&region=11&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=All+Countries&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeTo brødre er også nevnt i FS;John f 2.3.1866 og døpt 11.3.1866 i Saint Marys, Independence, Jackson, MissouriLenkeog William f. 24.6.1869 og døpt 11.7.1869 i Saint Patricks, Kansas City, Jackson, MissouriLenkeHer er familien i 1880 Kansas City, Jackson, Missouri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Det står altså både måned, år og alder. Kan man stole på alt, er det neppe så mange kandidater i Norge. Men det blir nok mye arbeid å sile vek de uaktuelle. En annen ting om hans navn, er at sannsynligheten er størst for at det originale er Morten Mortensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

For øvrig har jeg ikke antyda at den aktuelle Higgins-familien ikke var irsk. Og mulig oppkalling ved de to navnene på E er det kanskje allerede tenkt grundig over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(97) IKKE Morten, men Martin Mortensen. Dette har jeg hele tiden også ment, da jeg ikke ser noe poeng i å endre Martinsen til Mortensen ved emigrasjonen. Der er forøvrig en egen debatt der man prøver å lete opp Martin Mortensen f 1861 i Norge; LenkeEt kart;

bilete4624.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Jeg fastholder hva jeg mener om Morten som mest sannsynlig. Kan gå i detaljer en annen gang. Samt kanskje gi et muligens aktuelt eksempel som jeg ikke kan se er kjent så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.