Gå til innhold
Arkivverket

[#58255] USA; Mortensen, hvem var gift med Marilyn Monroes mor?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Kan vi ikke først prøve avklare hvorvidt vi mener vi har identifisert faren til Martin Edward Mortensen. Ifølge US census for 1900 er han født i Norge i febr. 1861 og heter Martin Mortensen, med norske foreldre.Dette stemmer med dåp i St. Petri-kirken i Stavanger av en Martin Mortensen den 10. mars 1861 og som var født 8. febr. 1861. Martins foreldre er Morten Abrahamsen og Ingeborg Kristine Tollefsen.Videre har vi funnet at denne Martin Mortensen fra Stavanger, født 8. febr. 1861, var sjømann og lot seg akterutseile i New York i 1878. Han oppgir i 1900 census at han kom til USA i 1880, og følte seg kansje trygg på at det ikke ville bli kontrollert av noen så langt i ettertid.Denne Martin Mortensen finner vi så igjen i 1900 census i Alameda, California, nå ansatt i US Navy. Han er kansje blitt forflyttet med sin familie (kone Katie og to barn, Earl og Martin Edward) fra Missouri eller fra Bridgeport, Connecticut. Det er ikke lett å tenke seg at han skulle ha forflyttet seg og familien, for egen regning og risiko, over slike avstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jo, men jeg tenker at det kunne vært greit, mens vi venter på svar fra USA, å finne dødsfallene til Morten Abrahamsen og konen i Stavanger. De må ha flyttet fra rode 10c og St Petri, for de dør ikke der.Kanskje et skifte etter dem kunne fortelle om vi er på sporet.Jeg synes også avstandene i USA er store, spesielt Connecticut i forhold til California. 'Katie' var født i Missouri, og familien bodde fortsatt der i 1880, mens de bodde i Colorado i 1885.Hvordan forholder det seg med tilgang til skifter i Stavanger, Kurt? Kan du sende meg din epost affi krøllalfa online dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har nå også sett/lest Marilyn & JOE DI MAGGIO CERT. REGISTRY MARRIAGEs vielsessertifikat fra 1954. Far er også der oppført som Edward Mortensen.Jeg har laget en kronologi som kan belyse spørsmålet.* Først det jeg har skrevet ned vedr Martin Andreas Mortensen fra Skjold/Haugesund:* Martin Andreas Mortensen, født 7.7.1894 på gården Dypvik (Dybvig) i Skjold, nå Vindafjord * gift 1.12.1917 med Britha Ingerda Olsdatter Mæland fra Haugesund, i Haugesund. tre barn f 1918, 1920 og 1922. * Emigrerte 3.1.1924 med Sagaland (Ameln, Haugesund) fra Newport, UK, ankom NY 15.4.1924. Han har vært ansatt i selskapet Ameln, Haugesund, i 5 år, står det i emigrasjonspapirene. Ameln har bl a skipene Vestland og Sagaland. * 1956: Etterlysning etter Martin Mortensen i dansk avis. Datteren Malene, som bor i Danmark, kobler dette til hennes far som dro i 1923/1924. Aftonbladet har oppslag om saken 25. mars 1956. Også Haugesund Avis og Dagbladet kommenterer saken. Fra nå av tror 'alle' at Marilyns far var fra Skjold / Haugesund. Marilyn Monroe-statue blir reist i Haugesund etter 1988. * Døde 18.6.1929 i en motorsykkelulykke i Ohio. Kun denne meldingen foreligger / er funnet:Name: Martin Martinson Death Date: 18 Jun 1929 County of Death: Mahoning, Ohio.* Kone og tre barn hjemme. Konen aldri gjengift. Konen døde i 1965. Ble han skilt??* 2007-2008; Oppslag i Vindetreet 2007 og i Grannar 27. mars 2008.* Fra mitt manus:1. desember 1917 blir Martin Andreas Mortensen Dybvig og Britha Ingerda Olsdatter Mæland viet i Haugesund. Han var født i Skjold i 7.7.1894 og hun i Haugesund i 1899. 30. juni 1918 får de sitt første barn, Olava Malene, 29. juni 1920 blir Martin Ingemar født og 14. april 1922 Birger Andreas, men han blir ikke døpt før 28. september 1924, 2 ½ år gammel, og nesten et år etter at far Martin Andreas har emigrert. Martin Ingemar emigrerte til USA i 1942. Olava Malene bor i København. Britha Ingerda dør i 1965 og er gravlagt på Vår Frelsers Kirke i Haugesund.* Martin Andreas Mortensen skal i følge udokumenterte opplysninger ha emigrert til USA nyttårsaften 1923. Det reiser en Martin Mortensen fra Newport, UK, 3. januar 1924 med Sagaland. På et dokument står han oppført med hjemsted Haugesund. Denne Martin Mortensen har imidlertid vært sjømann i fem år, altså fra januar 1919. Han ankommer New York 15. april 1924. Det dør en mann med samme navn, angivelig i en motorsykkelulykke, 18. juni 1929 i Ohio. Det finnes imidlertid ikke dokumentasjon som viser at vedkommende var identisk med Martin Andreas Mortensen fra Skjold/Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så Martin Edward Mortensen:* Martin Edward Mortensen, født 26.2.1897 i Vallejo, Solano County, California. NB! Det veksles mellom å skrive Martin Edward, Edward Martin, Edward M. og Martin E. * gift 11.10.1924 med Gladys Pearl Monroe Bakers i California. * Hans far, Martin Mortensen, sies det emigrerte i 1880. Martin Mortensen var født februar 1861 i Norge, iflg Census 1900 USA. Han er trolig identisk med Martin Mortensen, født i Stavanger 8.2.1861, som sønn av Morten Abrahamsen og Ingeborg Christine f. Aanensdtr., Rode 10c (Rosenkildegata 13), Stavanger, sjømann (finnes i Sømannsrullene med samme fødselsdato og fødested), på rømmen i New York i 1878. Kan passe med imigrasjon i 1880. Gift med Stella Catherine 'Katie' Higgins f 27.6.1871 i Kansas, Missouri, av irske foreldre. Martin Mortensen døde trolig mellom 1900 og 1910. Dødsfallet er ikke funnet. * 10. februar 1981 dør Martin Edward Mortensen, Riverside County, California, etter en bilulykke med derpå følgende hjertestans. Han ble 84 år. * Oppslag i amerikanske aviser februar 1981 om at papirene etter Martin Edward Mortensen inneholdt Marilyn Monroes fødselsattest, samt hans egen vielses- og skilsmisseattest (med Gladys Pearl), funnet. * Fra mitt manus:Ca. 1895: Martin Edwards foreldre, Martin Mortensen, født i februar 1861 i Norge, og Stella Catherine Higgins, født juni 1871 i Kansas City, Jackson County, Missouri, blir gift og de får sønnen Earl i august 1895. VIELSE IKKE FUNNET! 1897: 26. februar 1897 blir Martin Edward født i Vallejo, Solano County, California, som sønn av Martin Mortenson, norsk immigrant, og hans kone Stella Catherine 'Katie', født Higgins. Census 1900: 1. juni og 6. juni bor Martin Edward, 3 år, født i California, i No. 5 Mastic, Terrace, Alameda Township, California, sammen med sin far, Martin Mortenson, 39 år, født i Norge, sin mor 'Katie', 29 år, født i Missouri, og broren Earl 4 år, født i California. Census 1910: 22. april bor Martin Edward, 13 år, i Los Angeles Township, California, sammen med sin mor 'Katie' Keller, 37 år, gift for 7 år siden, og broren Earl. 14 år.WW1 1918: 5. juni er Edward Martin Mortensen, født 26. februar 1897, i Vallejo, California, gassarbeider for LA Gas & Electric Corp, far født i Norge, mor Stella, registrert i Los Angeles County, California. Census 1920: Det sies at Martin Edward hadde vært gift før han giftet seg med Gladys i 1924, men at ekteskapet var barnløst. I 1920 er det flere kandidater. Jeg har imidlertid festet meg med følgende: Martin Edward blir gift med Laurae Farmer, datter av Lee og Jennie Farmer, og i 12. januar 1920 bor Martin Edward, gassarbeider, og Laura sammen med hennes foreldre og en yngre bror, Marvel, i Los Angeles Assembly District 72, Los Angeles, California, altså husnummeret ved siden av der Martin Edward bor i 1910. Martin Edward og Laura skal ha vært barnløse og ble skilt, men det er usikkert når det skjedde. CVR 1924: Martin Edward, metermann, 1157 W 8th Street, LA City , Republican. Vielse 1924: 11. oktober blir Martin Edward og Gladys Pearl viet i California. IKKE FUNNET! Fødsel 1926; 1. juni blir Norma Jean Mortensen født. Edward Mortensen, 29 år, fra California, er oppført som far. Dåp 1926: i Desember bli Norma Jean Mortensen døpt Marilyn Baker Monroe. CVR 1926: Martin E Mortensen, 3004 S Hoover street, LA City, mchnc, Republican. CVR 1928: Martin E Mortensen, 1029 8th place, LA City, mtrmn, Republican. Skilsmisse 1928: 15. august blir Martin Edward og Gladys Pearl offisielt skilt iflg avisoppslag februar 1981. CVR 1930: Martin E Mortensen, 1138 1/2 N McCadden place, LA City, metermann, Republican.Census 1930: 7. april bor Martin Edward, skilt, sammen med sin 58 år gamle mor, Catherine Frank, i Los Angeles Assembly District 57, Los Angeles, California. CVR 1934: Martin E Mortensen, 1716 Washington Way, LA City, Republican. CVR 1936: Martin E Mortensen, 12 Ave 28, LA City, meterman, Republican. CVR 1942: Martin E Mortensen, 3012 Wellington road, LA City, service man, Democrat. Vielse 1942-1944: Martin blir (kanskje) gift med Madaline. CVR 1944: Martin E Mortensen, 3515 S Bronson avenue, LA City, gas man, Democrat, og Mrs Madaline E Mortensen, 3515 S Bronson avenue, LA City, aircraft, Democrat.1954: Marilyns vielse med JOE DI MAGGIO. Edward Mortensen er oppført som far. Dødsfall 1981: 10. februar dør Martin Edward Mortensen, Riverside County, California, etter en bilulykke med derpå følgende hjertestans. Han ble 84 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mitt utgangspunkt var at jeg leste oppslaget i Grannar 27. mars d.å. og tenkte at dette kan da ikke stemme....Min påstand:Martin Andreas Mortensen f 7.7.1894 i Norge kan ikke være identisk Martin Edward Mortensen f 26.2.1897 i California. Begrunnelse 1: 2,7 år feil mht alder.Begrunnelse 2: Andreas skulle evt ha blitt endret til Andrew, ikke Edward.Begrunnelse 3: Fødestedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lenke ligger fødsels- og vielsesattester for Marilyn.Er det noen som har bedre øyne enn meg og som kan klare å lese hva som er de faktiske opplsyningen om Edward Mortensen?Hva står det foran 'Baker' i fødeslsattesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så er fødselesdatene for 'Katie' kommet:Catherine Higgins was born on June 27, 1871Baptized here in the Cathedral of the Immaculate Conception Cathedral Parish, Kansas City, Jackson, Missouri on July 14, 1871Father: William HigginsMother: Bridget FlanaganPriest: Rev. Bernard DonnellyGodparents: Thomas and Catherine ManganVedkommende som har funnet frem til disse opplysningene tror det er mest sansynlig at 'Katie' og Martin Mortensen ble viet i en katolsk kirke. De kan selvsagt også være viet tidligere enn 1895 (kan ha hatt barn som døde), eller senere. De behøver ikke å ha vært gifte da det første barnet ble født. I 1910 opplyses det at Katie var blitt gift for 7 år siden, men det må jo ha vært med en viss Keller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

til # 131, er det mulig å få lagt dem ut med større mulighet til å forstørre, uten at det blir uleselig, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det var det, da, Vigdis. Du må nesten laste dem ned og prøve å forbedre dem selv. Jeg har dem ikke i større format eller bedre oppløsning. De er lastet ned fra ebay, der de ligger for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Marilyns søster, Berniece Baker. skriver bl a dette i sin bok om Marilyn:'På vielsesattesten fra 1924 skriver EdwardNavn: Martin E. MortensenAlder: 27 årSivilstand: SkiltStilling: 'meterman'Fødested: California '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Med andre ord så tviler jeg på at Martin Edwards vielsesattest inneholder informasjon om hvor i Norge hans far kom fra.Vi må nok prøve å finne Martin Mortensens vielsesattest med Stella Catherine 'Katie' Higgins. De kan forøvrig være viet hvor som helst og i og for seg når som helst. Det er ikke sikkert at våren 1895, slik jeg har antydet tidligere, er korrekt vielsestidspunkt. De kan ha fått barn før de var gift, de kan ha fått dødfødte barn. I 1895 var tross alt 'Katie' 24 år og Martin var 34.Bostedet til familien Higgins var Kansas,Missouri, i 1880 og Bent, Colorado, i 1885. Hvor familien bodde senere og før / når'Katie' ble gift med Martin vet vi imidlertid ikke.Et annet forhold er at 'Katie' var katolikk, noe som trolig innebar at hun konverterte, eller at de ble viet katolsk. Sønnen Martin Edward var imidlertid en tronde luteraner, iflg Monro-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

VIKTIG! Kan noen med Ancestry-tilgang sjekke Census 1900, Alameda California; Martin, ab 1861, 29 år, Katie ab 1871 29 år, Earl, ab 1896, 4 år og Martin ab 1897, 3 år.Jeg har kommet i skade for å kun å notere meg hva som står på nederste del av protokollsiden, slik at jeg ikke kan lese hva som er innholdet i alle kolonnene. Hva er kolonnene der hvor det er tall bak kvinnene, for Katies vedkommend er det 2 2 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

HJELP! I 1910 står Katie Keller oppført som gift (M) i 7 år, men som 'Head'. Fortsatt bare to barn, og begge lever. Se (93) og (94). Er det mulig å finne hennes ektemann Keller? Hvor kan han evt ha vært i 1910?1920; jeg har ikke funnet Katie Keller eller Frank, som hun heter i 1930, i 1920. Er det mulig?Takknemlig for all hjelp!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Har foreløpig ikke funnet Katie i 1920, men har funnet en tilsynelatende god kandidat til Mr. Keller som hun giftet seg med i 1903 og som hun oppgir at hun er gift med i 1910-census for county Alameda, California, men som hun ikke bor sammen med da.Det er en tysker, Reinhold Keller i Alameda, CA., i 1910 census. Han er 54 år (f. 1856) og nygift (vært gift i null år i 1910, begge i andre ekteskap), da han gifter seg med tyske Auguste, 62 år. Han har ingen barn fra før, mens hun har tidl. født 2 barn som ikke er i live i 1910. Han kom til USA i 1885, hun i 1858.Denne Reinhold Keller kan da ha vært gift med Katie Higgins Mortensen fra 1903 til 1910, han var 47 år i 1903. Mer dokumentasjon på dette giftermålet trenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

En passant, kan nevnes at paret Auguste og Reinhold finnes blant passasjerene på S/S Breslau fra Bremen den 2. mai 1912, skipet skal til Galveston, Texas, mens deres bestemmelsessted er Alameda, CA. De har vel vært hjemme i Tyskland på familiebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Claus Mæland

Hva skjedde med min bestefar Johannes Mæland som emigrerte (antatt) samtidig med sin svoger og kamerat Martin Mortensen til New York. Det hevdes at han døde i 1920-årene av magesår og gravlagt i Hoboken, NY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Han synes å leve i 1930;U.S. Census - 1930 Census of Merchant Seamen - New Jersey - Hudson - Hoboken:Vet du noe mer om denne saken, Claus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Claus Mæland

Det skal finnes et bilde (tatt i N.Y.)av Johannes Mæland og Martin Mortensen sittende i en T-Ford. Dette bilde har Odd Johannes Mæland,Haugesund eller Bertil Meland, Bruvik. Etter noen telefoner er jeg blitt fortalt at det var tre svogere som reiste over samtidig til USA. Johannes Mæland og han to svogere (som var gift med to av hans søstre) M. Mortensen og NN Jensen (f. i nordnorge ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fotoet fra NY ville vært svært interessant. Der finnes foto av Martin Edward Mortensen, som døde 85 år gml, Riverside County, i 1981. Disse fotoene kunne evt sammenlignes.Her er hans personalia:Martin Edward Mortensen.Født 26 February 1897 i Vallejo, California.5.6.1918 (WW1) var han gassarbeider ved LA Gas & Electric Corp.Hans far var født i Norge, hans mor, Stella, i USA.Som vi ser er han født i USA og ikke i Norge.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er fotoet av Martin Edward Mortensen, som døde i California i 1981.Martin Edward MortensenSocial Security #: 562090377Sex: MALEBirth Date: 26 Feb 1897Birthplace: CaliforniaDeath Date: 10 Feb 1981Death Place: RiversideMother's Maiden Name: Higgins

bilete6262.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tilbake til Johannes Mathias Mæland og NN, som er Peter Gerhard Jensen, f i Andenes:De dro fra Southampton 14. nov 1923 med 'SS Majestic', og ankom NY 21. nov 1923. De oppgir svoger Ingolf Iversen, 125 Prospect Place, Brooklyn, NY, og hjemme oppgir de hhv hustruene Anna Mæland og Margareth Jensen, begge Skåre.Sammen med Mæland og Jensen drar også en Alfred Ytreland, med hustru Hanna Ytreland, Skåre.Claus, vet du noe om hva som skjedde med disse tre i USA? Vet du om de traff Martin Andreas Mortensen noen gang?Ellers kan jeg opplyse at vi fortsatt venter på vielseattest for Martin Edward Mortensens foreldre og på Martin Edward Mortensens dåpsattest (1897). Dessuten har vi ikke sikker dokumentasjon på hvor Martin Edward Mortensens far, som angivelig skal være f i Norge i feb 1861, var født eller når han emigrerte. Vi har heller ikke funnet hans dødsattest i USA ca 1902.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.